"sokeriton" taapero lastenjuhlissa
Olin vieraana sukulaistytön 7-v synttäreillä. Mulla oli omat lapset 1, 5- ja 3-vuotiaat mukana, joten jäin "lastenpöytään" istumaan kahvittelujen ajaksi auttaakseni omia lapsiani. Paikalle purjehti synttärisankarin täti, jätti oma alle kolmevuotiaansa herkkupöytään ja sano mulle, että "Katsotko sitten ettei meidän "Nico-Petteri" ä syö karkkia, kun ei se saa", ja poistui aikuisten kahvipöytään toiseen huoneeseen. No, niillä kutsuilla Nico-Petteri sitten söi karkkia. Ja kaksin käsin, enkä kyllä tehnyt elettäkään estääkseni, taisin jopa työntää karkkikulhoa vähän lähemmäksi...
Kyllä on mukavia vanhempia, jos lapsi ei saa syödä herkkuja, pitääkö sitä kiusata vielä istuttamalla se herkkupöytään ja vielä kuvitella että joku muu vahtii!
Kommentit (47)
Äläpäs itse höpötä omiasi. Jos on kauan syömättä lihaa tai ei ole sitä koskaan syönyt, elimistöstä häviävät/puuttuvat ne entsyymit, jotka sulattavat lihan.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:37"]Jo aikaisella iällä näkee selvästi keiden lapsia ruokitaan sokerimässyllä.
T. Lto
P.s, huomioikaa kuinka paljon elintarvikkeisiin laitetaan nykyään kaikenlaista piilosokeria, turha tulla sitten valittamaan kun kersojanne haukutaan läskeiksi kun itse olette ne sokeripitoisilla ruoilla läskeiksi lihottaneet.
[/quote]
Höpsis, mistä sen näkee tarkalleen? Meillä neljä lasta. Kolmelle maistuu karkit oikein hyvin, yksi ei tykkää ollenkaan (ei myöskään tykkää mehusta, limpparista, kekseistä ym muusta sokerisesta). Kaksi tosi laihaa, kaksi normaalipainoista, kenelläkään ei ole ikinä ollut reikiä. Niin mistä sen näkee?
Minä ihmettelin juhlissa kun joku pappa sieppasi lapseltani riisikakun kädestä. Pappa oli aika tuohtunut, sätti minua kun lapsi söi kuulemma styroxia ja äiti ei huomaa. Sanoin papalle, että jotainhan lapselle täytyy antaa kun asbesti ja pinkopahvi eivät oikein maistu.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:12"]
Meillä taas oli vegaanimuksu synttäreillä, ja tein tälle erikseen suolapaloja yms., mutta arvatkaa söikö mielummin samaa kuin muutkin, eli lihapullia? :) Paha siinä oli mitään sanoa, kun olin jo neuvonut hänelle ne "omat" syötävät...
[/quote]
Tiedäthän, ettei vegaanilapsen elimistö kykene sulattamaan lihaa? Sama kuin kiviä söisi.
Siis jos on oikeasti vegaani, mitä ei tainnut olla kun niitä lihapullia söi..
[/quote]
Olin yli 10 vuotta kasvissyöjä (ja en tänä aikana oikeasti syönyt ikinä lihaa/kanaa/kalaa). Lopetin kuin seinään ja aloin syödä lihaa. Hyvin suli :-) toistaiseksi olen vielä hengissä, 13 vuotta nyt syönyt lihaa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:28"]
Hah hah, meillä oli kotona iso laatikollinen suklaamunan kuoria ja muuta huonolaatuista karkkia, sanoin leikilläni naapurin kakaralle että syö siitä. Se veti alle minuutissa koko laatikollisen, varmaan toista kiloa. Eikä ole kysymyksessä mikään ruokavaliorajoitteinen kersa, vaan kyllä olemuksesta jo näkee että sokerimässyllä etupäässä eletään, pullea pallinaama ja pituutta varmaan kohta pari metriä. Helppo saada poikakaveri noilla attribuuteilla?
[/quote]
xD kiits nauruista
Laittaisin 10 yläpeukkua jos voisi.
Sitä saa mitä tilaa...
Et sitten ajatellut, että sillä lapsella saattoi olla vaikkapa fruktoosi-intoleranssi tai diabetes (ehkä insuliini unohtunut kotiin) tai vaikka parin päivän päästä menossa verikokeisiin ja mässäily voisi vääristää arvoja? Tosta olen samaa mieltä kyllä, ettei sitä lasta tarvitse herkkupöydän äärelle istuttaa jos karkki on jostain syystä kiellettyjen listalla. Olisithan sinä voinut itsekin suusi aukaista ettei ole sinun tehtäväsi vahtia toisen lasta.
Sitä mä en ymmärrä jos vain muodon vuoksi kielletään herkuttelu myös juhlapäivinä. Meidän perheessä ei ole erillisiä herkkupäiviä vaan herkutellaan kun siltä tuntuu ja nautitaan siitä. Bmi on kaikilla normaali ja muuten terveelliset elämäntavat.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:10"]Et sitten ajatellut, että sillä lapsella saattoi olla vaikkapa fruktoosi-intoleranssi tai diabetes (ehkä insuliini unohtunut kotiin) tai vaikka parin päivän päästä menossa verikokeisiin ja mässäily voisi vääristää arvoja? Tosta olen samaa mieltä kyllä, ettei sitä lasta tarvitse herkkupöydän äärelle istuttaa jos karkki on jostain syystä kiellettyjen listalla. Olisithan sinä voinut itsekin suusi aukaista ettei ole sinun tehtäväsi vahtia toisen lasta.
Sitä mä en ymmärrä jos vain muodon vuoksi kielletään herkuttelu myös juhlapäivinä. Meidän perheessä ei ole erillisiä herkkupäiviä vaan herkutellaan kun siltä tuntuu ja nautitaan siitä. Bmi on kaikilla normaali ja muuten terveelliset elämäntavat.
[/quote]
Niin ja se äiti ajatteli, että näin tärkeän asian kanssa on sama jollekin tuntemattomalle antaa lapsi vahdittavaksi ilman mitään sopimusta?
En minäkään ymmärrä jos juhlissa kielletään herkut lapselta joka herkkuja tahtoisi. Varsinkin kun noinkin vanha lapsi ollut kyseessä. Ja vielä jätetään ihan vieras aikuinen vahtimaan. Aika inhottavaan tilanteeseen lapsensa kyllä jätti.
Mutta aika ajattelemattomasti teit jos annoit syödä kysymättä äidiltä syytä herkuttomuuteen. Se kun olisi saattanut olla tosiaan esim. diabetes.
Ihan oikein! Jouduin vähän saantyyppiseen tilanteeseen tässä muutama viikko sitten yksillä 7v kaverisynttäreillä (satuin vaan olemaan paikalla, kyse ei ollut oman lapsen juhlista) ja sinne tuupattin myös tälläinen "ei mtään epäterveellistä" penska.. siis 7v. Totesin lapselle että "noi keksit on vähän kuin sämpylää ota sellainen" kun lapsi istui tyhjän lautasen ja mukin kanssa pöydässä naama norsun v:llä narisemassa, ja hain mukiin hälle sitten vettä. Kaksi minuuttia myöhemmin nän kun samainen lapsi kaatoi koko keksikulhon lautaselleen ja veti ne napaansa noin kolmessa minuutissa. Toivottavasti ei oksentanut jälkeenpäin... Ihan älyvapaita vanhempia maailma täynnä, mitä tuo koko lapsen tuollaisin juhliin, jos mitään ei sitten saisi edes maistaa?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:10"]Et sitten ajatellut, että sillä lapsella saattoi olla vaikkapa fruktoosi-intoleranssi tai diabetes (ehkä insuliini unohtunut kotiin) tai vaikka parin päivän päästä menossa verikokeisiin ja mässäily voisi vääristää arvoja? Tosta olen samaa mieltä kyllä, ettei sitä lasta tarvitse herkkupöydän äärelle istuttaa jos karkki on jostain syystä kiellettyjen listalla. Olisithan sinä voinut itsekin suusi aukaista ettei ole sinun tehtäväsi vahtia toisen lasta.
[/quote]
Sitä suuremmalla syyllä äidin kuuluisi itse vahtia lastaan. Mitäs, jos vahtimisesta huolimatta muksu ehtii hotkaista karkkia, sokeriarvot hyppää ja insuliini on kotona? Sitten huudetaan ja syytellään tätä vierasta äitiä vai?
Ainut ajattelematon oli se sokerittoman äiti. Jos olikin diabetes tai joku sairaus, niin ei silloin jätetä lasta tuntemattoman vahdittavaksi, ei lapsi ollut ap:n vastuulla. Noin mäkin olisin tehnyt!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:10"]Et sitten ajatellut, että sillä lapsella saattoi olla vaikkapa fruktoosi-intoleranssi tai diabetes (ehkä insuliini unohtunut kotiin) tai vaikka parin päivän päästä menossa verikokeisiin ja mässäily voisi vääristää arvoja? Tosta olen samaa mieltä kyllä, ettei sitä lasta tarvitse herkkupöydän äärelle istuttaa jos karkki on jostain syystä kiellettyjen listalla. Olisithan sinä voinut itsekin suusi aukaista ettei ole sinun tehtäväsi vahtia toisen lasta. Sitä mä en ymmärrä jos vain muodon vuoksi kielletään herkuttelu myös juhlapäivinä. Meidän perheessä ei ole erillisiä herkkupäiviä vaan herkutellaan kun siltä tuntuu ja nautitaan siitä. Bmi on kaikilla normaali ja muuten terveelliset elämäntavat. [/quote] Niin ja se äiti ajatteli, että näin tärkeän asian kanssa on sama jollekin tuntemattomalle antaa lapsi vahdittavaksi ilman mitään sopimusta?
[/quote]
Ja sinun mielestäsi oli sitten ok antaa lapsen mättää vaikka olisi voinut vaarantaa terveytensä? Ei se äitikään oikein tehnyt muttei tee myöskään isnun käytöksestäsi yhtään sen vastuullisempaa. Itse en kyllä jättäisi lapsen ruokavalion vahtimista toisen vastuulle, varsinkaan vieraan ihmisen. Tuon ikäistä kun pitäis muutenkin vielä vahtia ettei tee mitään muutakaan kiellettyä kuten riko paikkoja uhmatessaan.
Vahtikoon itse, joka ei halua lapsensa syövän karkkeja!
Aivan sama se on mistä ne sokerit tulevat, jos ei saa sokeria syödä. Karkeissa, mehuissa ja leivonnaisissa on ihan yhtä "vaarallista" sokeria. Liikaa syötynä ei kenellekään hyväksi, mutta juhlatilanteessa terveelle ihmiselle ihan sama syökö sokeria karkissa vai pullassa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:17"]En minäkään ymmärrä jos juhlissa kielletään herkut lapselta joka herkkuja tahtoisi. Varsinkin kun noinkin vanha lapsi ollut kyseessä. Ja vielä jätetään ihan vieras aikuinen vahtimaan. Aika inhottavaan tilanteeseen lapsensa kyllä jätti.
Mutta aika ajattelemattomasti teit jos annoit syödä kysymättä äidiltä syytä herkuttomuuteen. Se kun olisi saattanut olla tosiaan esim. diabetes.
[/quote]
Rouva ei ole suoraan mulle sukua, mutta perheyhteyksien kautta tuttu. Tietäisin kyllä jos lapsella olisi jokin sairaus, joka estää karkin syönnin. Heillä on vaan sellainen periaate!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 15:17"]En minäkään ymmärrä jos juhlissa kielletään herkut lapselta joka herkkuja tahtoisi. Varsinkin kun noinkin vanha lapsi ollut kyseessä. Ja vielä jätetään ihan vieras aikuinen vahtimaan. Aika inhottavaan tilanteeseen lapsensa kyllä jätti.
[/quote]
Rouva ei ole suoraan mulle sukua, mutta perheyhteyksien kautta tuttu. Tietäisin kyllä jos lapsella olisi jokin sairaus, joka estää karkin syönnin. Heillä on vaan sellainen periaate!
[/quote]
Jos tiesit tilanteen varmuudella niin sitten ihan hyvin tehty! Olisin minäkin antamut syödä karkkia.
T. Tuo kenelle vastasit
Ja vanhemmat vetää kylässä herkkuja ja lasten ollessa nukkumassa?
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 18:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 17:12"]
Meillä taas oli vegaanimuksu synttäreillä, ja tein tälle erikseen suolapaloja yms., mutta arvatkaa söikö mielummin samaa kuin muutkin, eli lihapullia? :) Paha siinä oli mitään sanoa, kun olin jo neuvonut hänelle ne "omat" syötävät...
[/quote]
Tiedäthän, ettei vegaanilapsen elimistö kykene sulattamaan lihaa? Sama kuin kiviä söisi.
Siis jos on oikeasti vegaani, mitä ei tainnut olla kun niitä lihapullia söi..
[/quote]
Höpötihöö, tottakai vegaanin elimistökin sulattaa lihaa, mutta äkkiseltään voi tietenkin tulla maha kipeeksi, ainakin jos paljon syö.
Meillä kävi yhteen aikaan lapsen vegaanikavereita, joilla tuntui olevan jatkuva nälkä. Ruoka-aikaan halusivat ehdottomasti syödä ja kun kielsin ottamasta muuta, kuin vegaanille sopivia, niin johan siitä poru alkoi. Sanoivat, että saavat syödä kaikkea ja niin kuulemma tekevätkin muillakin kavereilla. En tietysti mennyt antamaan ennenkuin äidiltä kysyin ja hän oli kovin vastahakoinen ei-vegaaniruokaan.
Mulle se nyt oli yks ja hailee, mitä syövät, mutta hiukan se lasten ruoan aneleminen alkoi ärsyttää. Ne lapset söivät todellakin salaa vanhemmiltaan sekaruokaa kavereillaan, ilmeisesti eivät saaneet riittävästi vatsan täytettä kasviksista.