MIKÄ ROKOTUS
Mikä oli se rokotus,joka jätti ne arvet reiteen ja käsivarteen?
Kommentit (15)
Ei kai isorokkoa rokotettu reiteen.
Miten ne on annettu, kun niistä jäi sellaiset arvet?
Vai oliko ne tujua myrkkyä jo silloinkin?
Isorokko. Sitä annettiin sekä olkavarteen että reiteen.
Mielestäni vain Calmettesta jäi iso jälki, käsivarteen.
Muuten isorokkorokotus oli ehkä arveluttavampi.
Vierailija kirjoitti:
Isorokko. Sitä annettiin sekä olkavarteen että reiteen.
Annettiinko isorokkorokotusta todella reiteen...kumpaan?
Calmettesta jäi reiteen arpi, sillä rokotuskohta tulehtui ja märki. Vanhalla polvella on käsivarressa arvet isorokkorokotuksesta, useita kuin puukolla tehtyjä jälkiä tai pyörylöitä. Minä olen saanut useamman kerran isorokkorokotuksen, lapsena reiteen ja nuorena aikuisena käsivarsiin. Reiteen ei jäänyt jälkeä, mutta käsivarsissa on molemmista kerroista jälki. Rokotus muuten annettiin siten, että iholle tiputettiin pisara rokotetta ja joka sitten pisteltiin tai tökittiin neulalla ihoon.
Sain koulussa Calmette uusinnan,muistan miten piikki sattui ja reiteen tuli toinen arpi (pitkän märkimisen jälkeen.Jotenkin hymyilyttää,kun nyt valitetaan koronapiikin sivuoireista (joita ei ainakaan itsellä ole ollut kolmen piikin jälkeen)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vain Calmettesta jäi iso jälki, käsivarteen.
Muuten isorokkorokotus oli ehkä arveluttavampi.
Meillä vanhemmalla väellä se käsivarren jälki on yleensä isorokko ja calmette on vasemmassa reidessä oleva kuoppa.
Calmettepiikin kohta märki kauan,ennenkuin kuivui ja arpeutui,
Isorokkorokotuksen prosessi oli paljon nopeampi.
Vierailija kirjoitti:
Sain koulussa Calmette uusinnan,muistan miten piikki sattui ja reiteen tuli toinen arpi (pitkän märkimisen jälkeen.Jotenkin hymyilyttää,kun nyt valitetaan koronapiikin sivuoireista (joita ei ainakaan itsellä ole ollut kolmen piikin jälkeen)
Folihatut ne vaan keksii kaikenlaisia oireita.
calmette. minulle ei tullut jälkeä, nuorena annettiin tehoste niille, joilta teho oli jo mennyt, kaikille tehtiin testi, minulla oli vielä tehoa jäljellä, joten en saanut kakkosrokotetta.
Isorokko-ja calmetterokotus aikanaan lapsena saatu, mutta ei arpia.
Isorokko