Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä tuloilla opiskelija maksaa vuokransa kesäkuukausina?

Vierailija
19.01.2022 |

Kun ei saa opintotukea kesä,-heinä-ja elokuussa eikö välttis ole työpaikkaa saanut?!
Eli 252€/kk jää uupumaan tuloista.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella, mutta se vaatii lainan nostamista ensin.  

Vierailija
2/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä, asumistuella (joka ei lakkaa) ja toimeentulotuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuella ja opintolainalla.

Vierailija
4/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki ei lakkaa kesäksi, minä maksan opiskelijan puolesta sen osuuden mikä jää asumistuen ulkopuolelle, on muutama kymppi. Haluan auttaa sen verran. 

Vierailija
5/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevään opintolainasta voi yrittää säästää, jos ei ennestään ole jo omia säästöjä. 

Vierailija
6/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska itse en saanut kesätöitä, olin toimeentulotuella työllistettynä ja maksoin sillä

Pari vuotta olin koko kesän. Vika vuonna sossu oli sitä mieltä, että olisi hyvä jos saisin olla myös lapsen kanssa, joten en ollut koko kesää töissä ja sain silti toimeentulotukea osan kesää

Vierailija
7/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkurssit niin saa opintotuen. Ja oletko kuullut sellaisesta kuin työ? Sitä voi tehdä myös niiden opintojen ohella tai kesät.

Vierailija
8/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki juoksee kesälläkin. Jos ei saa töitä ja tekee pari kurssia kesällä, voi hakea opintotukea kesäksi. Itse asiassa niitä kursseja ei ole pakko edes tehdä juuri kesällä, kunhan vuoden aikana opintopisteitä tulee tarpeeksi.

Vierailija
9/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöillä, asumistuella (joka ei lakkaa) ja toimeentulotuella.

Tämä, mutta soluasuntojen kanssa voi myös onnistaa niin, että kesältä ei tarvitse maksaa vuokraa, jos ei kämpässä asu, eli luovuttaa avaimet kämpän vuokranneelle firmalle ja muuttaa kesäksi vanhemmille asumaan, niin kuin minä tein. Huonekalut asuntoon sai kuitenkin jättää. Eri asia sitten, jos asuu yksiössä/kaksiossa ja/tai yksityisellä, jolloin ei moista hyväntekeväisyyttä kyllä varmasti tule kohtaamaan. Ajatella, että itse sain vielä netinkin laitettua kesäajalta tauolle, ettei tarvinnut siitäkään maksaa, vaikka oli määräaikainen sopimus. Se vaan jatkui sitten taas syksyllä.

Ja ei, en olisi minäkään solussa halunnut asua, mutta oli siitä sentäs tämä etu, että kesältä ei tarvinnut mitään maksaa, kun en siinä kopissa asunut. Ja ei, en olisi asunut, vaikka olisi pitänyt maksaa, koska olin niin kaukana kotipaikkakunnalta, eikä ystäviä paikkakunnalla.

Vierailija
10/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiotulot, toimeentulotuki tai omaisuuden myynti. Jokin näistä on aina mahdollinen.

Vierailija
11/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko töissäkäynti ihan tuntematon asia?

Vierailija
12/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin vanhempieni rahoilla.

Vierailija
13/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut töitä ensimmäiselle kesälle. Otin pari kesäkurssia kesäkuuksi ja kulutin säästöjä heinäkuun.

Vierailija
14/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako opintotukea myös kesällä, jos siis suorittaa jotain yliopiston kursseja silloin?

Netissähän lukee, että opintotukea saa 9 kuukaudelta vuodessa..

Vierailija
15/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti kesätyötuloilla ja asumistuella.  Jos ei saa töitä niin kesäopintotuella tai toimeentulotuella.  Kannattaa hakea KUNNALTA/KAUPUNGILTA ENNALTAEHKÄISEVÄÄ TÄYDENTÄVÄÄ TOIMEENTULOTUKEA ja perustella hakemus hyvin.

Vierailija
16/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka reikään ottamalla ja siitä rahastamalla.

Vierailija
17/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis saako opintotukea myös kesällä, jos siis suorittaa jotain yliopiston kursseja silloin?

Netissähän lukee, että opintotukea saa 9 kuukaudelta vuodessa..

Tietysti saa, jos opinnoista saatavien opintopisteiden määrä on riittävä tuen nostamiseen.

Vierailija
18/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko töissäkäynti ihan tuntematon asia?

Onko lukutaito tuntematon asia? Aloittajahan sanoi: "eikä välttis ole työpaikkaa saanut". Kun ei niitä töitä vaan ole kaikille. Jos töitä ei saa, niin ei saa. Kaikki eivät saa.

Vierailija
19/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiotulot, toimeentulotuki tai omaisuuden myynti. Jokin näistä on aina mahdollinen.

Ei ole. Toimeentulotukea ei saa kuin poikkeustapauksissa, jos on käyttänyt opintolainan jo ennen kesää. Opintolainan kun on tarkoitus riittää myös kesäksi.

Vierailija
20/25 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tulis mieleenkään käyttää kesätöistä kovalla vaivalla saadut rahat johonkin vuokran maksuun - eihän siitä jää mitään vaivan palkaksi. Kyllä yhteiskunnan pitää tuollaiset kustantaa, vaikka sitten toimeentulotuen muodossa.