Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa tekemäni virheet töissä, muita samanlaisia?

Vierailija
19.01.2022 |

Olen aloittanut töissä asiakaspalvelussa, ja tuntuu, etten osaa oikein mitään ja enkä osaa vastata oikein mihinkään. Sitten meen jotenkin lukkoon, kun en oikein itsekään tiedä asioita enkä osaa vastata oikein. Sitten saatan jälkeenpäin tajuta, että vastasinkin väärin. Ja sitten sitä pyörittelee koko loppuillan näitä mielessään ja sitä puhelua, että miten sen olisi pitänyt mennä ja mitä olisin voinut sanoa toisin jne. Ja toivon, ettei he anna huonoja arvosteluja palvelusta tai ota jälkeenpäin uudelleen yhtyettä samasta asiasta ja kerro mun möhlinnästä ja epävarmuudesta jollekin kollegalle. Tuntuu, etten jaksa tätä, kun en osaa enkä tajua...

Saisiko täältä vertaistukea ja kuulla muiden tekemistä mokistaan töissä. Miten olette päässeet niistä yli?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, et sentään ole päässyt mokasi vuoksi Iltalehteen. Minä olen. Kun ei ole ihmishenkiä vaarasssa, niin ei mitään hätää.

Vierailija
2/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en tiedä jotain, myönnän sen, lupaan selvittää ja palata asiaan. Pikku hiljaa tietoa karttuu ja varmuutta tulee lisää. Kaikki me joskus tehdään virheitä ja niistä oppii. Mikä on pahin asia mitä voi virheesi takia tapahtua? Lähtisin siitä. Meillä ei onneksi voi tehdä mitään peruuttamatonta.

Vierailija
4/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, et sentään ole päässyt mokasi vuoksi Iltalehteen. Minä olen. Kun ei ole ihmishenkiä vaarasssa, niin ei mitään hätää.

Sen takia vihdoinkin tälle alalle, kun en kestänyt edellisessä työssäni sitä stressiä, mikä tuli just siitä, että piti olla vastuussa muiden ihmisten terveydestä ja hyvinvoinnista. Mutta pienempiä mokiahan nämä ovat... Vaikka ei tämäkään nyt sitten tarpeeksi stressitöntä hommaa ole.

Ap

Vierailija
5/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommosta työnteko on.  Pitää vaan oppia kantapään kautta kaikki ja traumoja tulee varmasti.

Kaikilla suurilla neroilla on ollu toi sama mutta ne on vaan kulkenut eteenpäin kärsimystensä keskellä lannistumatta.

EI muuten voi saavuttaa mitään.

Vierailija
6/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ja kokemus auttoi minua. Siinä vaiheessa kun työuraa oli takana n 10 vuotta aloin pääsemään hieman irti tuosta. Osin siksi että en tehnyt enää samalla lailla virheitä kuin aiemmin. Silti välillä sydän hyppää kurkkuun kun luulen mokanneeni pahasti. Sekin nimittäin vielä tulee tapahtumaan monesti sillä kukaan tuskin on täydellinen. Ja sitten menee yöunet... ei tällaiseen luonteeseen auta kai muu kuin siedätys :(

Vierailija
7/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se helpottaa ajan kanssa. Opit lisää ihan siitä työstäkin, mutta opit myös ottamaan vähän rennommin. Virheitä sattuu ihan kaikille.

Vierailija
8/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos en tiedä jotain, myönnän sen, lupaan selvittää ja palata asiaan. Pikku hiljaa tietoa karttuu ja varmuutta tulee lisää. Kaikki me joskus tehdään virheitä ja niistä oppii. Mikä on pahin asia mitä voi virheesi takia tapahtua? Lähtisin siitä. Meillä ei onneksi voi tehdä mitään peruuttamatonta.

Näin olen itsekin tehnyt, että lupaan selvittää ja palata asiaan. Mutta välillä on vaan niin simpöeleitå kysymyksiä, että pitäisi kyllä osata sanoa. Ja tämän tietää jopa ne asiakkaatkin. Tänäänkin äänensävystä päätellen yksikin piti mua ihan tyhmänä, kun sanoin selvittävän asiaa, niin hän intti sitä kysymystään ja ihmetteli tyyliin, että onpa outo meininki....

Vierailija
9/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ja kokemus auttoi minua. Siinä vaiheessa kun työuraa oli takana n 10 vuotta aloin pääsemään hieman irti tuosta. Osin siksi että en tehnyt enää samalla lailla virheitä kuin aiemmin. Silti välillä sydän hyppää kurkkuun kun luulen mokanneeni pahasti. Sekin nimittäin vielä tulee tapahtumaan monesti sillä kukaan tuskin on täydellinen. Ja sitten menee yöunet... ei tällaiseen luonteeseen auta kai muu kuin siedätys :(

Niinhän se on. Sitä vaan niin häpeää ja soimaa itteään näistä moista ja siitä miten menee välillä ihan lukkoonkin. Ja ihmiset kun luulevat soittavansa sellaiselle, joka oikeasti tietää asioista, osaa vastata ja selittää ja neuvoa. Ja kun niitä virheitä ei ole tullut tehtyä vaan yhtä tai kahta...

Ap

Vierailija
10/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele myöntämään asiakkaalle, ettet tiedä vastausta. Harjoittele vaikka ääneen sanomaan, että asia on sinulle uusi ja selvittelet ja palaat asiaan. Ei asiakas siitä harmistu, on vain tyytyväinen kun asia selvitetään kerralla kuntoon. Ota myös motoksesi että kysyvä ei tieltä eksy. Eli älä neuvo, jos et ole varma. Kysy ensin kollegalta tai etsi vastaus muista lähteistä. Tsemppiä! Olen elänyt ihan samojen tuntemusten kanssa uran alussa. Eka vuosi oli aika kauhea. Vieläkin joskus tajuaa (illalla sängyssä) että nyt tuli kyllä tehtyä jotain väärin ja kurkkua kuristaa, mutta yöunet eivät ole enää menneet. Soitan asiakkaalle seuraavana päivänä korjatakseni ohjeen.

Vierailija
11/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, ettei sinua ole perehdytetty kunnolla, kun kerran olet hiljattain aloittanut. Ei se ole oikein sinua kohtaan että joudut yrityksen ja erehdyksen kautta oppimaan ja selvittämään asioita sitä mukaa kun niitä sinulta asiakas kysyy, kyllä työpaikan olisi pitänyt varmistaa että olet riittävän perehdytetty ja valmis aloittamaan työt.

Vierailija
12/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppaavista kommenteista :) . Tiedän, että alku on aina vaikeaa, mutta jotenkin vaan otan tän nyt tosi raskaasti. Tuntuu vähän helpottavalta, että edes tänne sai purkautua tästä, kun ei ole ketään kelle avautua näistä. Ja se helpottaa myös, kun saa kuulla, miten muutkin tekee virheitä tai on tehnyt. Kyllähän se toki tietää muutenkin, etten ole ainoa mokaaja, mutta ne ajatukset vain helposti lähtevät kiertämään sitä samaa rataa yhä uudestaan ja uudestaan.

Ap

Vierailija
13/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei työpaikalla ole vielä, voisitko ajatella koota jotain "usein kysyttyä" kysymysten listaa - joko itse tai työkavereiden kanssa? Sitten palaat usein kysyttyihin ja tarkistat sieltä. Sellainen voisi toimia muistin tukena.

Kysyväthän ne asiakkaatkin toistuvasti samoja asioita.

Rutiini ja kokemus auttavat!

Vierailija
14/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, ettei sinua ole perehdytetty kunnolla, kun kerran olet hiljattain aloittanut. Ei se ole oikein sinua kohtaan että joudut yrityksen ja erehdyksen kautta oppimaan ja selvittämään asioita sitä mukaa kun niitä sinulta asiakas kysyy, kyllä työpaikan olisi pitänyt varmistaa että olet riittävän perehdytetty ja valmis aloittamaan työt.

Toiset tehtävät vain ovat sellaisia, ettei mikään maailman perehdytys riitä, joskus on vain uskallettava lähteä töitä tekemään. Omissa hommissa 6,5 v. työkokemuksen jälkeen pitää toisinaan ottaa tuumaustauko ja sanoa asiakkaalle, että palaan myöhemmin, kun olen selvittänyt miten hänen tilanne ratkaistaan.

Vierailija
15/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut aikaa perehdyttää, jatkuva kiire muilla, kun melkein koko ajan joku on ollut poissa. Jotkin asiat tiedän jo melko hyvin, mutta sitten on paljon sellaisia alueita, joista en tiedä oikein mitään.

Ap

Vierailija
16/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa asiakkaillekin, että olet vasta aloittanut töissä ja et siksi vielä tiedä kaikkea. Kyllä ihmiset ymmärtävät. Olet vaan ystävällinen ja lupaat selvittää asiat, joihin et osaa heti vastata.

Vierailija
17/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuotta töissä ja silti joudun selvittämään asioita. Ei ne ihmiset meiltä kysyisi, jos asiat olisivat helppoja.

Vierailija
18/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei työpaikalla ole vielä, voisitko ajatella koota jotain "usein kysyttyä" kysymysten listaa - joko itse tai työkavereiden kanssa? Sitten palaat usein kysyttyihin ja tarkistat sieltä. Sellainen voisi toimia muistin tukena.

Kysyväthän ne asiakkaatkin toistuvasti samoja asioita.

Rutiini ja kokemus auttavat!

Olen kysellyt jotain yleisiä toimintaperiaatteita, mistä tietää mitäkin, mistä näkee mitäkin, kuka ja mikä taho vastaa ja tekee mitäkin. Miten jotkin asiat yleensä menee ja hoidetaan. Mutta en oikein ole saanut kuin ympäripyöreitä vastauksia. Ja annetaan ymmärtää, ettei sellaista tarvitsekaan tietää, että kyllä ne sitten selviää ja voi selvittää. Ei vissiin ole oikein aikaa käydä näitä yhdessä läpi ja tuntuu, että muut kokevat sen ehkä vähän turhanakin selvittää mulle kaikkea. Mutta se vain aiheuttaa itselleni tosi epävarman olon.

Ap

Vierailija
19/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele myös niin, että asiakkaista 99% on asiallisia ja ymmärtäväisiä, loput 1% ovat täys mulkkuja joita et välttämättä koskaan tapaa :D Neutraali ja rauhallinen asenne on hyvä tyyli keskustella asiakkaiden kanssa.

Ja kaikki on virheitä tehnyt joista opitaan. Tsemppiä :).

Vierailija
20/24 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei tee koskaan virheitä, hän ei yleensä tee mitään muutakaan.

Olen myös itse työssä, jossa pitää olla hyvin tarkka, ja asiakkaita pitää osata neuvoa oikein. Alussa otin kaikki tekemäni virheet todella vakavasti, ja yöunet olivat mennä. Murehdin asiaa päiväkausia. Vuosien saatossa opin, että kaikki virheet voi kuitenkin korjata, eikä alallani ole onneksi kenenkään hengestä tai terveydestä kysymys. Sellaiseen työhön en haluaisikaan.

Auttaa myös, kun myöntää heti virheensä, jos huomaa sellaisen tehneensä. Asiakkaat ymmärtävät kyllä, että ihmisiä tässä vaan ollaan. Joskus tulee tietysti myös vihaista palautetta, mutta sitäkin täytyy vain oppia sietämään.

Tsemppiä, olet vasta urasi alussa, ja opit koko ajan lisää. Ei kukaan ole seppä syntyessään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän