Aivokasvaimen oireet?
Hei te joilla on todettu aivokasvain! (Tai ystävällä/sukulaisella/tutulla jne) millaisia oireita teillä on ollut?
Itselläni on jo yli vuoden ollut toistuvia pieniä muistihäiriöitä mm. En muista omaa ikääni, lapseni ikää, osoitetta, puhelinnroa... Saatan unohtaa sanoja (yksinkertaisia kuten jääkaappi yms.) ja huomaan usein jättäväni lauseen kesken ja vaikenen, koska unohdan mitä olin sanomassa. Puheeni on myös alkanut sammaltaa ja tuntuu että on todella vaikea puhua selvästi :/ puhe vain muuttuu sillisalaatiksi ja kirjaimet vaihtavat paikkaa. Vaivoina ovat myös väsymys ja uupumus ja saatan nukkua 12h yössä ja silti olen aivan uupunut :/
Nyt parin viikon aikana kehiin on tullut myös huimaus ja toistuvat päänsäryt. Päässä pyörii ja oksettaa ja tänään mieheni piti napata minut kiinni, koska meinasin kaatua :s ... Huimauksen aikana olo menee epätodelliseksi ja näkökentässä sumenee ja nyt on alkanut jalatkin pettää alta.
Neurologilla kävin vuosi sitten (kun muistihäiriöt ilmaantuivat) ja sanoivat siellä että johtuu stressistä, eivätkä sen kummemmin noteeranneet.
Kommentit (22)
Anteeksi vaan aloittaja, tulee sinusta yksi luulosairas kirjoittelija mieleen, joka friikahti ties mistä freoneista ja ihan tosissaa imppasi desinfiointiainetta nenäänsäkin, kun pelkäsi pöpöjä :D
Tuttuni laihtui ja kuukautiskierto loppui. Paniikkikohtauksia, poissaolokohtauksia. Sitten alkoivat päänsäryt, ja jotenkin muuttui kärttyisäksi vaikka oli aiemmin ollut reipas ja iloinen tyyppi. Päänsäryt painottuivat niskaan ja takaraivolle, pahenivat parin viikon aikana, tuli näköhäiriöitä, oksensi aamuisin kaaressa. Lopulta kivut olivat kovat, aivohermo-oireita, sokeutui, magneetissa näkyi kananmunan kokoinen kasvain.
Minun läheisellä ei ollut päänsärystä tietoakaan. Unohteli sanoja, luonne muuttui vähitellen ja suunnitelmallisuus katosi ihan tavallisista arkiaskareista. Muuttui puheliaasta hiljaiseksi. Lopulta kasvain oli niin iso, että aiheutti epilepsiakohtauksen. Tällöin vasta todettiin. Oireet tuli hiipimällä.
Yksi tuttu alkoi houria, toisella meni jalat alta,
Tutullani on ollut kasvain jo aikaa, lapsesta asti. Vuosia häntä pidettiin epätyypillisenä epileptikkona oireiden takia. Vasta kun kasvain on tullut tarpeeksi isoksi, se on kyetty havaitsemaan, mutta sitä ei pystytä poistamaankaan. Koeta päästä tutkimuksiin ja ota tosiaan miehesi mukaan, ettei vaikka muistihäiriön takia jotakin jäisi sanomatta.
Läheiselläni oli oireena kuukausia kestävää voimakasta ja alati pahenevaa päänsärkyä. Hän kävi monet kerrat lääkärissä, mutta ei otettu tosissaan, "näinkin nuorella ihmisellä ei tavallisesti---". Kun sitten seuraavana vuonna viimein pääsi jatkotutkimuksiin, päästä löytyi sitruunankokoinen kasvain. Joillekin osuu se huonokin arpa, moneen kertaan, vaikka se olisi miten harvinaista ja epätodennäköistä.
(Olen hieman katkera läheiseni puolesta.)
Hei ap, oletko jo soittanut lääkäriin?
Anopilla oli krooninen voimakas päänsärky ja sitten meni kirjoituskyky. Kolme kuukautta myöhemmin oli kuollut. Eli en noista oireista nyt heti vetäisi kasvain johtopäätelmää, mutta vaikka olisi stressikin, ja oireet haittaavat elämää noin pahasti, jotainhan tuolle on tehtävä. Uudelleen lääkäriin. Mene yksityiselle. Tuttava luuli saaneensa vatsataudin (oksenteli, päätä särki ja kova kuume) olikin aivokasvain, vainaja 6kk löydöksestä.
Aamupäänsärky taitaa olla aivokasvaimen tyypillinen oire.
Niin tai näin, niin jos nuo sun oireet on kestäneet jo vuoden, niin uudestaan lääkäriin vaan, mieluiten vielä neurologille.
Ilman muuta paremmat tutkimukset on tarpeen.
Olisiko sinulla b12-vitamiinin puutos?
Menet uudestaan lääkäriin ehdottomasti kun oireet ovat noin pahentuneet! Vaadit tarkempia tutkimuksia ja pysyt kovana, ota vaikka mies mukaan jos et itse pysty. Voihan aiheuttajana olla ihan "vaan" stressikin, mutta sitä ei kukaan voi tietää ilman niitä tutkimuksia.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:12"]No kuvasivatko pään?
[/quote]
Eivät kuvanneet.. Neurologille jonotin sen 4 kk ja todellakin odotin että tekisivät muuta kuin kyselesisivät:" muistatko mikä on maidon hinta nykypäivänä?" Pettymys oli tosiaan..
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:12"]
No kuvasivatko pään?
[/quote]
Sehän maksaa. Toisin kuin ihmiselämä. Miksi kuvaisi kun rahat voi laittaa kreikkalaisille pankeille jotka tarvitsee niitä paljon enemmän?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:28"]Menet uudestaan lääkäriin ehdottomasti kun oireet ovat noin pahentuneet! Vaadit tarkempia tutkimuksia ja pysyt kovana, ota vaikka mies mukaan jos et itse pysty. Voihan aiheuttajana olla ihan "vaan" stressikin, mutta sitä ei kukaan voi tietää ilman niitä tutkimuksia.
[/quote]
Stressiä oli vielä vuosi takaperin kun lapsi oli alle vuoden ikäinen ja mies kokoajan töissä, ja itsekin itselleni uskottelin että stressistä vain johtuu.. Nyt kuitenkin stressistä ei ole ollut tietoakaan (muutakuin tietysti ajoittain kun lapsiperhe kyseessä) mutta muistihäiriöt pahentuneet :/ mieheltä piti tässä yksi päivä toistuvasti kysyä että olenko varmasti sen ja sen ikäinen kun itse en ikääni varmuudella muistanut! :s ja olen vain 22v niin alkaa oireet pelottaa aivan tosissaan.
En usko että aivokasvain kun ensioireista noin kauan. Mutta hoitoon hakeutuisin!
Ihan pakko kysyä, oletko ollut masentunut? Masennuskin voi oireilla mitä ihmeellisimmin tavoin. Mutta oli miten oli, kyllä minuakin pelottaisi tuossa tilanteessa aivan hitosti. Paljon tsemppiä ja halauksia täältä!
Ongelmana terveydenhuollossa taitaa olla Suomessa se, että ajatellaan ettei nuorella aikaisemmin perusterveellä ihmisellä voi olla mitään vakavaa ja oireita sen takia vähätellään. Ja tottahan se on, että yleensä vaivat paljastuvatkin joksikin aivan muuksi, kuin mitä sitä pahimmissa kauhukuvissa ajatteli.
SILTI tuollaiset oireet kuuluisi tutkia, koska aina silloin tällöin jonkun kohdalle se huono arpa sitten osuukin ja paljastuu jotakin vakavaa. Sitten siinä ollaankin ihmettelemässä, että miksei tutkittu. Perusteluksi ei taida oikein kelvata se, että "nokun ei näillä nuorilla yleensä mitään oikeasti vakavaa ole".