Tahtoo tietää???
Teen yrittäjävalmennukseen tutkimusta ja haluaisin tietää mielipiteitänne.
Mitä mieltä olet lastenvaatteista?
Olisiko tarvetta uusia alle kouluikäisten collegepukujen mallia? Eli hieman vanhanaikaistaa, resorit lahkeen suuhun ja hihan suihin ja ehkäpä myös helmaan?
Tilaatko paljon vaatteita lapsillesi/lapsellesi netistä?
Mitä olisit valmis maksamaan käsityönä valmistetusta yksilöllisestä collegepuvusta? Ja maksaisitko enemmän siitä että kankaat ovat suomalaista laatua?
Jos tulee mieleen jotain mitä olet lastenvaatteisiin kaivannut niin otan mielelläni ideoita vastaan!!!
Kiitos jos jaksoit vastata kyselyyni! Autoit äippää hädässä!
Kommentit (32)
Minä haluaisin että osassa housuja olisi resosit lahkeensuisa, tai ehkä nätimmän näköinen voisi olla kuminauhakuja lahkeensuussa. Koska meillä ainakin housunlahkeet jää kantapään alle. Ja kasvunvaraa saisi enemmän, eikä tarvitsisi ostaa vain juuri sillä hetkellä sopivia housuja. Paitojen hihoissa ne on kans aika käytännölliset, kun ne voi nopeasti vetäistä kyynärpäihin, ja ne pysyy siellä, eikä silloin esim hihat kastu käsiä pestessä, ei resorien kanssa mene tuuli ja hiekka sisään hihaan pihalla.
Ja paitojen kuvioista sen verran että tosiaan ne hirviöt, ötökät, robotit ym. kauhetat kuvat pois pikkuisten vaatteista. Mieluummin jotain pelkistettyjä ja hillittyjä kuvia, esim laiva, auto, puu, eläin...
Hempeät sarjakuvahahmot ovat vaatteiden kuvina ihan kivoja esim disney, Nalle puh jne.
Väreinä pidän kyllä ehdottomasti siitä että pojat näyttää pojilta ja tytöt tytöiltä, eli esim vaaleansininen ja vaaleanpunainen ovat kivoja. Pidän myös maanläheisistä vaaleista sävyistä esim beige, suklaanruskea,vihreän sävyt. Haluan pukea pikku prinsessan nätiksi ja pojan komeaksi. Enkä laittaa unisex asuja, joista joka mummo joutuu kaupassa kysymään että onkos tuo tyttö vai poika? Ja ei tunnu lapsestakaan varmaan kivalle jos joku kutsuu vaikkapa violettiasuista 5v poikaa pikkutytöksi. Lapsilla on pitkä muisti, ja tuollaiset asiat jää mieleen. Ja kyllä nuo väri jutut on jo niin aikaisin lapsillekin päähän iskostuneet että ei enää yli 2v lasta saa pukemaan " väärän väristä ja kuvioista" paitaa jos kaveritkin siitä huomauttaa (esim pojalle punainen kukkapaita).
Meilläkin hoikkia lapsia, erit. nuorempi tyttö. Samoja asioita kaipaan kuin muutkin kirjoittajat, säätömahdollisuudet ovat ehdottomia.
Muutama kommentti vähän asian vierestä, eli poiken vaatteista, niiden väreistä ja kuoseista. Esikoinen on jo 4,5 vee poika, eikä ole yhtään monsteri vaatetta kaapissa :). Ostan H&M:n perusvaatteita ja t-paidoissa (lyhyt ja pitkähihaiset) väriskaala on on oranssista sinne mustaan asti, ei ole väreistä pulaa. Zaralla on myös paljon värejä ja joskus aikoinaan löysin myös hyviä collegehousuja sieltä, mutten enää viime vuosina. Olen käynyt myös Lingon & Blåbär -kotimyyntikutsuilla, jossa on muuten monen kaipaamia laadukkaita ja värikkäitä unisex vaatteita. En ole paljon ostanut, mutta ne muutamat ovat olleet hyviä. Jonkin verran satsaan myös merkkivaatteisiin, joissa laatu tosin on hiukan viehtelevaa, mutta värit ja kuviot ovat olleet kivoja. Marimekon raita- ja pallopaidat ovat meillä ahkerassa käytössä ja periytyvät pojalta tytölle. Pojan lempipaita on tällä hetkellä Kenzon tumman punainen jossa lehtiä ja kukkia. Kyllä, poikien paita ja todella nätti ja pojan sanojen mukaan: " Mun lempi syksypaita" . Eikä se maksanut kuin 10 ¿ (ysmystä)
Poikien vaatteita enemmän, olen ärsyytynyt tyttöjen vaateiden vaaleanpunaisuus ja hörhellys. Mutta koen kuitekin löytäväni hyvin lapsilleni makuuani mielyttäviä ja käytännöllisiä vaatteita. Asunkin suuressa kaupungissa, jossa on valinnanvaraa, pienemmällä paikkakunnalla ei varmaan näin ole.
Minä ainakin kaipaan resoreita lahkeisiin. Housut voi silloin ottaa käyttöön aiemmin eikä lapsi kompastele lahkeisiin, vaikka ne vyötäröltä vähän valuisivatkin. Meillä onneksi on aika paljon kierrätettyjä vaatteita ja siis myös noita resoreita. Ja osaan tarvittaessa itsekin collegehousut ommella. Paidoissa ei resorit ole yhtä tärkeitä, molemmat käyvät.
Vanhemmat collegehousut ovat aikamoisia säkkejä laiheliinille, mutta pojan päällä se ei niin haittaa kuin tytöllä, jolla saisi olla kapeampia vaatteita.
Netistä olen ostanut kerran (H&M), huutonetistä toisinaan.
Kaipaan reippaita vaatteita, jotka käyvät sekä tytölle että pojalle. Usein etenkin ulkovaatteet ovat joko tyttöjen tai poikien vaatteita. On vain toivottava, että tytölle kelpaa siniset. Ei voi antaa tytön kaikkia vaatteita valita, jos on tarkoitus kierrättää vaatetta pikkuveljelle. Sandaalien oston kanssa oli myös hankalaa, ei siniset kelvanneet, kun näki vieressä pinkkejä.
minä peräänkuulutan myös niin kuin moni muukin enemmän noita " sukupuolettomia" värikkäitä vaatteita. Minulla on tyttö joka ei (vielä) tykkää kovasti röyhelöistä tms. enkä minäkään niistä oikein pidä. Lisäksi tykkäisin pukea muutakin kuin (vaalean)punaista, no alkaa onneksi aika hyvin tytöille sinistä ja vihreää ja muita värejä löytyäkin - paidoista. Housuissa sitten on paljon vähemmän värivalikoimaa (ja sukissa sitten vielä vähemmän mutta sukistahan tässä ei edes kysytty). Poikien vaatteita ei ole tullut vilkuiltua kuin sivusilmällä mutta aika tummilta värit näyttävät.
Minä kaipaisin vähän enemmän vaihtelua lahjepituuksiin/leveyteen sillä meillä on lyhytjalkainen tyttö jolla on vielä pieni pömppömasu. Eli housujen vyötärö valuu aina masun alle ja kun jalat ovat vielä suhteellisen lyhyet niin aina saa housut olla kokoa pienemmät kuin paidat. Onneksi tykkään käyttää trikoohousuja sillä ne sitten eivät purista mahasta / reisistä kuten farkut kun joudun kerran kokoa pienempiä tytöllä käyttämään. Kesällä ostin jopa tytölle caprifarkut jotka toimivat hienosti pitkinä housuina!! Lisäksi settien (jossa siis yhdellä hinnalla paita ja housut) ostaminen on meillä poissuljettua. Pitäisi saada ostettua yhteensopivat housut ja paita erikseen, eri kokoisina.
-minskuliina
Meidän tytöltä jäi 2-vuotiaana vaippa pois ja siitä saakka on ollut hankala löytää sopivia housuja, tämänkokoiset on usein vielä mitoitettu vaipan kanssa käytettäväksi. Vyötäröissä pitäisi aina olla säätömahdollisuus, edes yksinkertainen.
Paitojen osalta on tullut huonoja ostoksia liian hoikkien mallien kanssa. Pienten tyttöjen vaatteita on turha leikata slim fit-malliin, se hankaloittaa pukemista!
Samoin kuin moni muu, kaipaisin vaatteiden väreihin hyviä perusvärejä, yhtenäisiä kuoseja turhien moniväristen kaistaleiden sijaan. " Tyttö- ja poikaväreihin" rajoittuminen on tosi tylsää ja minä ainakin viis veisaan koko jaottelusta.
Collegepuvun suhteen toivon kestävää laatua ja olen valmis maksamaan laadusta enemmän. Myös ekologisuudesta ja esteettisyydestä saisi plussaa meidän perheessä. Yksilöllisyyttä en sen sijaan varsinaisesti kaipaa käyttövaatteisiin.
Nettikaupoista olen ostanut lähinnä kestovaippoja yms. mitä ei saa tavallisista kaupoista. Vaatteita olen tilannut muutamia.
monessa trikoopaidassa on pääntie liian pieni / joustamaton - ja ilman mitään neppareita tai nappeja. Tuo on ongelma nyt kun meidän 2v on ihan ikäisensä mallinen mutta iso, eli siis pää on pituuteen nähden suurempi kuin jollain saman kokoisella kolmevuotiaalla. Tyttö ei tykkää yhtään (eikä kivalta tunnu äidistäkään) kiskoa jotakin paitaa väkisin päälle. Toisaalta liian iso kaula-aukkokaan ei ole kiva, enemmän peräänkuuluttaisin sitä joustoa siihen pääntiehen.
Ja tuosta vaatteiden (paitojen lähinnä) kapeudesta olen samaa mieltä kuin miljoona. Meillä siis tyttö ei ole hoikka eikä toisaalta pullukkakaan ja silti usein paidat melkein nuolevat ihoa ja hihat käsivarsia.
-minskuliina
Mielestäni collegevaatteissa tulisi ihan ehdottomasti olla resorit, enkä ainakaan housuista osta ollenkaan resorittomia. Paidassa nyt pystyy paremmin kääräsemään hihoja jos resoria ei ole, joten niitä olen ostanut jos on ollut erityisen hyvän näköisiä taikka sitten halvalla hinnalla. Helmaresorilla ei ole mitään tekoa.
Meillä siis poika kasvukäyrän lyhyemmästä päästä, normaalipainoinen. Ostan mielelläni hiukan kasvuvaraa vaatteeseen että sillä on käyttöä pitempään kuin pari kuukautta, ja tällöin resorit ovat erittäin käytännölliset, koska estävät lahjetta/hihaa putoamasta.
Säätömahdollisuudet ovat hyvät vyötäröllä, niin vaatteen saa sitten istumaan sekä hoikalle että normaalipainoiselle.
Hinta on kyllä tärkeä asia, mutta ehkä suomalainen laatukaan ei saa maksamaan tuotteesta enempää kuin muista vastaavista (yleisesti en usko että maksetaan vaika ajatusta sinänsä varmasti kannatettaísiin periaatteessa). Käsin tehdyn arvo on varmasti korkeampi, mutta rehellisesti sanottuna itse en kyllä lähtisi tilaamaan kalliita tuotteita. Kipuraja menisi varmasti siinä hinnassa missä tavarataloissakin merkkituotteiden hinnat. (En tosin osta mitään merkkituotteitakaan normaalihinnalla...). Tämä käytäntö siis yhden lapsen äidillä, monilapsiset saattavat satsata enempi jos on pitemmälle ajalle vaatteilla käyttöäkin kierrätyksen kautta.
Meilläkin kaivattaisiin kapeampia vaatteita, kaikkiin housuihin on ommeltava kuminauhat uusiksi kun muuten tippuvat päältä ja ovat muutenkin kauhean leveitä. Resoreja en kaipaa oloasuihin mutta esim. meidän 4 v:lle haluaisin talveksi ulos hiukan ohuemman kerraston, mahdollisesti haalarin toppapuvun alle. Siis sellaisen mitä voisi sitten pitää oloasunakin ja siihen resorit lahkeisiin ja hihansuihin.
Värejä myös ihmettelen. Tytöille on vaaleanpunaista ja liilaa, pojille tummansinistä ja harmaata. TYLSÄÄ! Miksei muita värejä käytetä?
En ole tilannut netistä lastenvaatteita syystä etten luota niiden sopivuuteen. Palautuksessakin on aina oma hommansa.
Olen valmis maksamaan saman kuin hyvälaatuisista vaatteista missä tahansa muussakin kaupassa, tosin " merkkivaate" hinnat ovat liian korkeita.
Eikö kenenkään lapsella ole minkäänlaista pömppömassua? Joka tapauksessa hyvien housujen vyötärökuminauha on erittäin joustava ja mieluiten säädettävä. Alle kouluikäisen housuissa, muissakin kuin verkkareissa, saa mielellään aina olla vyötäröllä kuminauha, jotta itsenäinen pukeminen ja vessassa käynti helpottuu.
En pidä resoreista hihan- tai lahkeensuissa enkä paidanhelmassa. Ilman resoria vaate on vaan yksinkertaisesti paremman näköinen. Resori myös tosiaan jumittuu helposti ylös puoleensääreen tai vyötärölle jättäen alaselän paljaaksi.
Trikoohousujen ikää voin joskus pidentää ompelemalla lahkeeseen piilopistoilla taitoksen, jonka puran sitten jalkojen venyessä.
Oli resoreita tai ei, tärkeintä vaatteissa ovat oikeat mittasuhteet.
Ostan netistä enintään minulle ennestään tuttuja merkkejä.
En teettäisi collegepukua vaan ostan mieluummin valmiina.
" Olisiko tarvetta uusia alle kouluikäisten collegepukujen mallia? Eli hieman vanhanaikaistaa, resorit lahkeen suuhun ja hihan suihin ja ehkäpä myös helmaan?"
Hoikalle, pitkälle pojalle saisi olla housuja. Mielellään resoreilla, ettei lahkeet jäisi aina jonnekin kiinni. Resorit ok, jos lahkeissa on pituutta tarpeeksi.
Puseroissa leveyttä saisi olla vähemmän, mutta pääntielle nepparit tai napit toivoisin.
" Tilaatko paljon vaatteita lapsillesi/lapsellesi netistä?"
En paljoa, mutta jonkin verran. Olen koettanut löytää sopivia vaatteita netistä, mutta en ole löytänyt.
" Mitä olisit valmis maksamaan käsityönä valmistetusta yksilöllisestä collegepuvusta? Ja maksaisitko enemmän siitä että kankaat ovat suomalaista laatua?"
Laadusta voin maksaa ehkä 20 - 40 euroa. Suomalaisuudesta tykkäisin, mutta tärkeintä on myrkyttömät värit (mielellään ekotekstiiliä), kestävä ja laadukas kangas, joka pitää värinsä ja kuosinsa venymättä ja vanumatta. Mieluiten 100% puuvillaa. Fleese ei meidän lapselle sovi, vaan saa ihon punoittamaan.
-------------
Kaipaan erityisesti kivoja pienen pojan vaatteita: iloisia värejä (keltaista, vihreää, punaista) ja ihan valkoistakin sekä ilman niitä hirviöitä, tekstejä tai jotain paksuja logo-merkkejä. Kivoja pienille sopivia kuvia voisi olla (tavallisia tai söpöjä eläimiä tms.) tai sitten ihan yksivärisiä.
Lisäksi kaipaan kauluksellisia T-paitoja, pitkillä ja lyhyillä hihoilla, joissa kauka-aukko vielä joustaa. Tämä niskan suojaksi hiostusta vastaan, pojalla kun on atooppinen iho.
Nepparit saisivat olla mieluiten muovia tai ainakin ilman nikkeliä.
Olen itse ruotsalaisen D & J Familjeklubben-lastenvaatekerhon jäsen ja olen itsekseni ihmetellyt miksei Suomessa ole vastaavaa kerhoa. Ja jos on niin en ole ainakaan siihen törmännyt.
Kerran kuussa tulee vaatepaketti jonka arvo on lapsen koosta riippuen 24,50 eurosta ylöspäin. Paketissa tulee myös mukana kirje siitä millainen on seuraavan kuun vaatepaketti. Sen voit tarvittaessa perua jos ei miellytä/ ei tarvitse ko. vaatteita. Eri paketit tytöille ja pojille.
Vaatteet ovat ainakin minun makuuni olleet todella ihania. Vain pari pakettia olen tarpeettomana perunut. Laadukkaita.
Itse olisin valmis kotimaiseen vastaavaan kerhoon liittymään. Kotimaisia vaatteita, iloisia värejä ja perinteisiä malleja. Kuulun siis niihin resoreitten kannattajiin!!! Lapset ovat lapsia enkä kaipaa liian muodinmukaisia vaatteita heille!!!
Eli hoikan 5v. tytön äitinä toivoisin myös tuota vyötärön kiristysmahdollisuutta. Resoreja niinkään en kaipaa jos olisi tuo vyötärön säätö. Normaalivartaloisen 3v pojan äitinä taas kaipaisin jotain kiristyssysteemiä lahkeisiin. Meillä on yhdet Collegehousut joissa on säädettävä kuminauhakiristys lahkeessa eli lahkeen saa joko suppuun tai auki ja nämä ovat parhaat housut mihin olen törmännyt. Puserot saisivat olla hiukan ohuempia kun Colleget ovat mahdottoman paksuja ja tönkköjä ja trikoopuserot talvella liian ohuita. Värejä saisi olla enemmän varsinkin poikien vaatteissa mutta ei mitään riemunkirjavaa kuitenkaan mutta siis kivoja perusvärejä (vihreetä, keltaista, punaista, oranssia) myös pojille. Netistä en juuri vaatteita osta koska ne pitää saada sovitettua että varsinkin tyttö niitä pystyy pitämään. Arvostan kyllä kotimaisuutta mutta vähävaraisena kotiäitiä joudun ostamaan halvempaa.