Yörutiineista
Meillä on nyt kaksikuukautinen esikoinen, joten kaikki on vielä aika uutta. Olen miettinyt vaipanvaihtoa yöaikaan, että kannattaako vaihtaa jos on tullut vain pissat? Nyt olemmekin jättäneet pissavaipat vaihtamatta jos vauva on muuten uninen, jotta vauva ei turhaan virkoisi. Miten teillä menetellään?
Yöt menevät muuten ihan kohtalaisesti. Vauva nukahtaa noin 22 aikaan vikan iltasyötön jälkeen. Herää sitten noin kolmen aikaan syömään. Mutta tämän yösyötön jälkeen vauva tuntuu kovin levottomalta. Kiehnää, yrittää asettua ja örisee sängyssä. Mutta tuntuu kuitenkin olevan unessa, koska silmät kiinni eikä ala itkemään. Jos jään sitä kuuntelemaan ei meinaa itselle tulla uni. Mistäköhän tämä mahtaa johtua? Olkapäällä olen kyllä yrittänyt röyhtäyttää yölläkin ja auttaa siinä vauvaa hetken rauhoittumaan. Johon hän kyllä rauhoittuu, mutta sitten kun sänkyyn laskee, kiehnäys alkaa...
Röyhtäytättekö muuten vauvaa yöaikaan?
Suurkiitos vinkeistä etukäteen!
Kommentit (5)
Kahden lapsen kanssa olemme toimineet niin, että jos vaan pissat vaipassa emme ole vaihtaneet, tosin molemmat kakkasivat n.1x yösyötöilläkin.
Esikoista ei tarvinnut koskaan röyhtäyttää mutta kakkonen piti röyhtäyttää joka kerta, muuten ei olisi nukkunut kun ilma kierteli vatsassa.
Itse heräsin aina vauvan ähinöihin ja pieruihin, niihin auttoi vain vauvan siirto omaan huoneeseen, silloin rauhottuivat yöt kaikkien osalta :)
JMMK
Meillä myös 2kk tyttö, ensimmäinen tämäkin. Emme ole yöllä vaihtaneet vaippoja ollenkaan, kahden ensimmäisen vkon aikana kakkavaipat, mutta ei niitäkään sen jälkeen. Meillä tyttö kylvetetään seitsemän-kahdeksan maissa jonka jälkeen tissin päälle sänkyyn, röyhtäytetään matkalla sänkyyn kun yleensä nukahtaa rinnalle, mutta näin ei aina. Nyt olen antanut tutin suuhun jos herää sänkyyn siirrettäessä ja nostelen tuttia suuhun kunnes kunnolla unessa. Yöllä tyttö myös kiehnää ja vaikeroi toisinaan aamuyöstä, olen tulkinnut kevyeksi uneksi tai ilmavaivoiksi mutta en ota syliin ellei huuda(tähän asti ei ole huutanut). Imetän vasta puoli seitsemän aikaan ellen ole puoli unessa nostanut viereeni kun tyttö vaikeroinut:)
Tuo mainitsemasi kiehnäys kuulostaa tutulta, juuri yösyötön jälkeen. Itse en yleensä röyhtäytä ja jos olen kokeillut, ei aina röyhtäise. Voi siis olla myös tuota kevyttä unta ja äiti sitten mennyt häiritsemään:)
...kanssa samanlaista yö örinää oli ensimmäiset 2 kk:tta. Ajattelin jo, että eikö se koskaan lopu, koska häiritsi tosiaan minun untani, mutta loppuihan se. Nyt on reilu kuukausi jo ollut ihan rauhallista aamuyön unta. Minulla auttoi, että aamuyön syötön jälkeen laitoin korvatulpat itselleni. Niiden läpi kuitenkin kuulee, jos vauva ääntelee kovemmin, mutta ne vaimentaa turhat örinät pois. En tiedä, miksi poikamme tuota örinää harrasti.
Minä en ole öisin vaihtanut vaippaa sen jälkeen, kun poika ei enää kakannut öisin. Alkuun täytyi vaihtaa kakkavaippa jokaisen syötön jälkeen. En myöskään ole koskaan röyhtäyttänyt yöllä ja nyt hän ei enää päivisinkään röyhtäise, vaikka sitä yrittäisinkin. Vaivoja hänellä ei kyllä sillä saraa ole, joten kai se hänelle on ihan ok! Hän ei myöskään koskaan ole puklannut.
Terveisin
mine + poju 3 1/2 kk
taitaa olla ne masuvaivat, jotka siellä vaivaavat!! Meilläkin niitä oli ekat 2 kk ja se oli todella häiritsevää, enkä oikeastaan nukkunut enää klo. 5 jälkeen minään yönä... Sitten hetki oli rauhalista unta ja nyt on tilalle tullut jalkojen kattoa kohti nostaminen!!!!!!!!!!!!!!!! Silmät kiinni niitä nostellaan ja sitten pamautetaan takaisin patjalle, kivaa!!! Tosin tuo sentään tapahtuu hiljaisuudessa!! ;)
Meillä poika on aina ollut huono kakkaamaan, eikä IKINÄ ole ollut kakkaa yöllä vaipassa, joten jätin yölliset vaipan vaihdot aika pian pois!! Myös huonosti röyhtäisee yöllä, kun on niin uninen, joten jos ei hetkeen röyhtäise, nostan vaan takaisin sänkyyn!!
Mellu ja poika 3kk
Minä olen lopettanut kaikkien lasten kanssa yövaipan vaihdoin jo päälle kuukauden ikäsenä. Näin olen uskaltanut tehdä koska lapsilla on ollut hyvä iho eli vaippa ei ole aiheuttanut mitään ihottumaa. Meillä myös on ollut niin huonounisia vauvoja että jos vain nukkuivat ja nukahtivat niin en varmasti enää herätellyt.
Noihin ähinöihin en osaa muuta sanoa kuin että ovat ilmeisesti hyvin yleisiä ekat kolme, neljä kuukautta. Auttaisiko teidän tilanteessa että nukkuisit eri huoneessa? Jos vauva ei siis itke vaan ähisee vaan itsekseen. Sillon saisit ehkä nukuttua paremmin.