Sukupuolikiintiöt yliopiston valintakokeessa olivat syrjintää !
JYVÄSKYLÄN yliopiston liikuntapedagogiikan opiskelijavalinnassa käytetyt sukupuolikiintiöt olivat tasa-arvolaissa kiellettyä syrjintää, katsoo yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta.
Lautakunnan mukaan Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan menettely opiskelijavalinnassa asetti opiskelupaikkaa hakevan henkilön epäedulliseen asemaan sukupuolen perusteella.
Valintakokeen ensimmäisessä vaiheessa korkeammat opiskelupaikkaan oikeuttavat pisteet saanut hakija sivuutettiin kiintiön perusteella ja valintakokeen toiseen vaiheeseen valittiin vähemmän pisteitä saanut, eri sukupuolta oleva hakija. Näin ollen hakijan sukupuoli vaikutti opiskelupaikan saamiseen.
Tasa-arvolain esitöiden mukaan valinnan koulutukseen tulee perustua yksilöllisiin, ei sukupuoleen liittyviin seikkoihin, päätöksessä todettiin.
Lautakunnan mukaan menettely oli ongelmallista myös sukupuoli-identiteetiltään muunsukupuolisten kannalta, koska tasa-arvolain mukaan syrjintä sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella on kielletty.
Kommentit (34)
jutussa ei käy ilmi että kumpaa sukupuolta isommat pisteet saanut henkilö on. asiaa tuntema voisi veikata että naispuolinen, kun eihän ole mikään uusi juttu että uusista opettajista yli puolet on naispuolisia.
Transracial sitten, rotu on kulttuurinen, sosiaalinen ja monimuotoinen.
Kysy vaikka Oli Londonilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä on pian itsemäärittelylaki, jolloin sukupuolta voi vaihtaa omalla ilmoituksella. Itsemäärittelyn myötä sukupuolikiintiöt ja asioiden tilastointi sukupuolen perusteella muuttuu merkityksettömäksi.
Miksi sukupuoli on henkilön itsensä päättämä asia, muttei esim. ikä? Mitä jos identifioidun 15v.. nuoremmaksi kuin olen?
Sukupuoli-identiteetti on kulttuurinen, sosiaalinen ja monimuotoinen, mutta aika on vain yhdenlainen.
Höpsis. Kaikki tietävät, että ikä on vain numero. On fyysinen ikä ja henkinen ikä.
Itse olen ollut jo nuorena henkisesti keski-ikäinen. On väärin tulla leimatuksi teiniksi, kun ei ole mitään yhteistä oikeiden teinien kanssa
Aika on kaikille sama, mutta identiteetti onneksi ei.
Vierailija kirjoitti:
jutussa ei käy ilmi että kumpaa sukupuolta isommat pisteet saanut henkilö on. asiaa tuntema voisi veikata että naispuolinen, kun eihän ole mikään uusi juttu että uusista opettajista yli puolet on naispuolisia.
Ehkä hän oli Muusu, tai ainakin toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä on pian itsemäärittelylaki, jolloin sukupuolta voi vaihtaa omalla ilmoituksella. Itsemäärittelyn myötä sukupuolikiintiöt ja asioiden tilastointi sukupuolen perusteella muuttuu merkityksettömäksi.
Miksi sukupuoli on henkilön itsensä päättämä asia, muttei esim. ikä? Mitä jos identifioidun 15v.. nuoremmaksi kuin olen?
Sukupuoli-identiteetti on kulttuurinen, sosiaalinen ja monimuotoinen, mutta aika on vain yhdenlainen.
Entäs biologinen sukupuoli?
Sekin on monimuotoinen. Esimerkiksi erilaiset kromosomipoikkeamat ovat melko yleisiä.
Kromosomipoikkeama ei tarkoita, että ihmisen sukupuoli on epäselvä kuin harvoissa tapauksissa. Sukupuolidysforiasta kärsivien biologinen sukupuoli ei ole epäselvä sen enempää kuin ikäkriisistä kärsivän ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Kaikki tietävät, että ikä on vain numero. On fyysinen ikä ja henkinen ikä.
Itse olen ollut jo nuorena henkisesti keski-ikäinen. On väärin tulla leimatuksi teiniksi, kun ei ole mitään yhteistä oikeiden teinien kanssa
Aika on kaikille sama, mutta identiteetti onneksi ei.
Identiteetti on eri asia kuin sukupuoli. Ihmisen identifioituminen ei sitä sukupuolta muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmislajilla on vain kaksi sukupuolta, sillä lisääntymiseen tarvitaan vain kaksi sukupuolta: hedelmöittyvä ja hedelmöittäjä. Virallisten rekisterien tulee vastata fyysistä todellisuutta, eikä validoida sukupuolifantasiaa.
UK:ssa mies voi mennä omalla ilmoituksella naisvankilaan ja hänen rikoksensa rekisteröidään naisten rikostilastoon, jos hän ilmoittaa olevansa nainen. Naisten seksirikostilastoissa näkyykin huimaa nousua lapsiin kohdistuvissa rikoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli naisten on ilmeisesti ollut helpompi päästä kiintiön takia opiskelemaan?
Naisten on ylipäätänsä helpompi päästä opiskelemaan kun koko koulumaailma on rakennettu naissukupuolta suosivaksi.
no EI PIDÄ PAIKKAANSA! Ilmeisesti opettajankoulutukseen päästettiin miehiä naisten ohi! Ja Esim. Poliisikoulu, palomieskoulutus, pannaan fyysiset kuntotestit semmosiksi että miehet pärjää, naiset ei fyysisten rajoitteiden takia mitenkään. Tai vaikka sukeltajakoulutus armeijassa. Olet kai kattonut sen sarjan tv.stä? Ei paljon naisia ollu! (no ehkei hakenut). ENtä armeijan lentäjäkouluts? Hävittäjälentäjinä onko montakin naista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten on ylipäätänsä helpompi päästä opiskelemaan kun koko koulumaailma on rakennettu naissukupuolta suosivaksi.
Millä tavoin? Aina joskus sitä käy mielessä, että millaisessa maailmassa eläisimmekään, jos naiset olisivat jo paljon aiemmin saaneet hakeutua opiskelemaan yhtä vapaasti kuin miehet. - Vasta 1900 -luvun alusta naiset ovat saaneet yhtälaisen oikeuden hakeutua ja pääst opiskelenaan (miesten tavoin) yliopistossa.
Noin muutaama vuosikymmentä aiemmin nainen saattoi saada oikeuden opisekella, jos naisen erilliseen hakemus, jolla nainen oikeutta vapautua sukupuolestaan hyväksyttiin.
Mitä on tapahtunut tässä ajassa? Esimerkiksi se, että yhä harvemmassa ovat ne tiedekunnat ja opiskelupaikat, joissa on korkeakouluissa/ yliopistoissa on mies enemmistö. - Toki niitäkin on mutta yhä harvemmassa.
Joten se,että joillain aloilla on kiintiö, niin laittaa mietteliääksi, koska oman kokemukseni mukaan itse olen viihtynyt parhaiten niissä paikoissa, joissa on ollut sekä naisia että miehiä. Tai yleisemmin olsi kovin tylsää, jos jonkun paikan uskottaisiin kokonaan olevan vain naisten tai miesten paikka.
Mutta toisaalta kiintiöt ovat vähän tylsiä ja yksinkertaistavia kun erot on monesti suurempia yksilöiden kuin sukupuolten välillä.
Silti voin yrittää kuvitella, että millaista olsi ollut käydä oppivelvollisuus aika koulua niin, että kaikki opettajani olsivat olleet naisia (tai vain miehiä). Vaikka toisaalta en kyllä äkkiseltään muista mitään sellaista kouluainetta, joka olisi ollut jollain tavoin kiinni sen opettajan sukupuolesta. On toki mahdollsita, että minulla on jäänyt huomaamatta jotain. - Tai sitten olen vain kenties onnekaasti unohtanut.
Sinkkumies
tampereella kysyttiin viher punikki jäsen kirjaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika on ihmisten luoma käsite joka perustuu havantoihin ja päätelmiin. ajan tutkimuksella on tuhansia vuosia pitkä historia ja vielä hurjempaa ne on puhtaasti patriarkkainen! hui! eli voidaan hyvinkin alkaa kyseenalaistaan aika koska tiede, biologia sun muut tieteet heitetään myös sukupuoli identiteetti asiassa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no EI PIDÄ PAIKKAANSA! Ilmeisesti opettajankoulutukseen päästettiin miehiä naisten ohi! Ja Esim. Poliisikoulu, palomieskoulutus, pannaan fyysiset kuntotestit semmosiksi että miehet pärjää, naiset ei fyysisten rajoitteiden takia mitenkään. Tai vaikka sukeltajakoulutus armeijassa. Olet kai kattonut sen sarjan tv.stä? Ei paljon naisia ollu! (no ehkei hakenut). ENtä armeijan lentäjäkouluts? Hävittäjälentäjinä onko montakin naista?
armeijassa, poliisi amk:ssa on naisille erilliset fyysiset vaatimukset kuin miehille.
samoin pelastustyössä. paljon ensiapuhoitajina naisia joilla ei ole fyysiikkaa nostaa 150kg potilas.
Sekin on monimuotoinen. Esimerkiksi erilaiset kromosomipoikkeamat ovat melko yleisiä.