Haluaisitko olla kiintiönainen?
Vaikka tasa-arvoa kannatankin, hiemen vierastan ajatusta, että esim. ministereistä pitäisi tietty määrä olla naisia. Eikö tasa-arvoa ole nimenomaan se, että sukupuolella ei ole merkitystä, kun valintoja tehdään? Jos ensimmäiseksi kriteeriksi tuleekin, että pitää olla nainen, niin silloinhan se ei ole tasa-arvoa?
Kommentit (7)
En haluaisi olla kiintiönainen, mutta haluaisin kyllä, että munkin pätevyys olisi pakko huomata tilanteessa, jossa valitdijoille ilman eri kehitusta tulee mieleen vain vanhoja kavereita, keski-ikäisiä keskiluokkaisia valkoisia sosiaalidemokrasttisia heteromiehiä tai näiden aikuiseksi kasvavia veljenpoikia. Koska tästähän näissä kiintiöissä oikeasti on kyse: ei siitä, että epäpäteviä valittaisiin pätevämpien ohi, vaan siitä, että paremmin huomattaisiin, ketkä kaikki oikeastaan ovat päteviä kun katsotaan ennakkoluulojen ohi.
Minä olen kiintiönainen, kotikaupunkini kaavoituslautakunnassa. Jos minä en olisi siellä, joku toinen nainen samasta puolueesta olisi tullut nimitetyksi siihen paikkaan.
Ei tunnu miltään, lautakunta on mielenkiintoinen ja siellä on vain jäseniä, ei naisia tai miehiä.
Minä suosittelen unohtamaan kiintiöt ja ottamaan paikan reippaasti vastaan jos sellaista tarjotaan. Siitä voi olla hyötyä myöhemmin.
Kyllä haluaisin! Mitä se on minulta pois?
Naisen aivoihin minulla ei ole pääsyä, mutta itselleni on mahdotonta kuvitella tilannetta, että olisin vaikka sairaanhoitaja, mahdollisesti ainut mies työporukassa, ja minut valittaisiin yhden osaston "päähoitajaksi" sen vuoksi, että yhden "päähoitajan" pitää lakisääteisesti olla mies. Vaikea nähdä, että voisin tuossa tilanteessa toimia esimiehenä ja saada muiden luottamuksen.
Mö oon kiintiönainen. Meidän perheessä on 4 jäsentä, joista minä olen ainoa nainen. Jopa koiramme on mies.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:02"]
Mö oon kiintiönainen. Meidän perheessä on 4 jäsentä, joista minä olen ainoa nainen. Jopa koiramme on mies.
[/quote]Onpa miehillä alhainen asema perheessänne.
-Mies 29v + 1v-
En haluaisi.
Ja mitä politiikkaan tulee, niin hetki sitten puolueiden puheenjohtajina oli naisia (kuten nyt vaikka Jutta Urpilainen, Mari Kiviniemi). Ne äänestettiin tehtäviinsä puoluiden jäsenistön sen hetkisten näkemysten mukaan. Nyt sinne on vuorostaan valittu miehiä.