Mitä tukia minun tilanteessa haetaan?
Olen 20 vuotias nainen. 2 vuotta ollut nyt lukion jälkeen töissä. Syksyllä olisi tarkoitus muuttaa poikaystävän opiskelupaikkakunnalle ja opiskella avoimessa yliopistossa tai amkissa ja todennäköisesti keväällä lukea pääsykokeisiin. Opintotukea en saa, se on tiedossa. Mutta mitä on mahdollisuus saada? Työ oli huonopalkkaista, säästöön ei melkein mitään jäänyt (käytin noin 600-700€ kuussa vuokrahevoseen). Kesällä tietenkin laitan säästöön pikkusen mutta pitääkö niillä pärjätä koko vuosi? Vai saanko jotakin valtiolta? En ole koskaan Kelassa vielä asioinut ja olen ihan pihalla!!
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:13"](sori. oli huono. alapeukutin itekin tuota lastenhankintaviestiäni.)
[/quote]
Jep nii oli
Muutatko poikaystäväsi kanssa yhteen? Jos et, niin toimeentulotukea ja yleistä asumistukea saat jos tulosi ovat huonot. Toimeentulotukea hakiessasi varaudu siihen, että leikkaavat tt-tukea -20% koska olet alle 25-v ilman ammatillista koulutusta (kyykytystä!). Kelasta voit yrittää työmarkkinatukea, karenssia saat kun olet kyykytettävien iässä. Käskevät sinua hakemaan ammatilliseen koulutukseeen jolloin saat ruhtinaallisesti opintotukea, asumislisää ja opintolainaa valitsemaltasi pankilta. Jos et näin tee, lähettävät sinut kyykytettävien kerhoihin (nuorisotakuu!).
Kysy Kelasta äläkä kademammoilta. Kelalla on neuvontapuhelinnumeroja. Netistä löytyy.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 21:28"]
Olen 20 vuotias nainen. 2 vuotta ollut nyt lukion jälkeen töissä. Syksyllä olisi tarkoitus muuttaa poikaystävän opiskelupaikkakunnalle ja opiskella avoimessa yliopistossa tai amkissa ja todennäköisesti keväällä lukea pääsykokeisiin. Opintotukea en saa, se on tiedossa. Mutta mitä on mahdollisuus saada? Työ oli huonopalkkaista, säästöön ei melkein mitään jäänyt (käytin noin 600-700€ kuussa vuokrahevoseen). Kesällä tietenkin laitan säästöön pikkusen mutta pitääkö niillä pärjätä koko vuosi? Vai saanko jotakin valtiolta? En ole koskaan Kelassa vielä asioinut ja olen ihan pihalla!!
[/quote] saatko opintotukea??? Maksakoot poikaystävä kulusi. Nyt tiukalle rahahanat , varokaa, Soini on kohta valtion kasööri.
Tuet ovat aika pieniä vaikka jotain saisitkin. Itse opiskelin yliopistossa ja tein töitä samaan aikaan. Olin töissä myös lukiessani pääsykokeisiin. Myös avoimessa yliopistossa voi hyvin opiskella samaan aikaan kuin käy töissä. Kysy tosiaan kelasta mitä tukia voit saada.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 22:12"]Kukaan ei ole maininnut vielä raha-automaateista ilmiselvintä! Tee lapsia.
[/quote]
:
Tilanne ei ole noin epätoivoinen.
ap