Vinkki abille, joka ei osaa pilkkusääntöjä.
Eräs opettaja antoi lukiolaispojille vinkin, jolla kiertää pilkut tekstissä. Se kuuluu: opettele kirjoittamaan päälauseilla.
Tyttö istui penkillä, jonka oli veistänyt hänen vaarinsa, joka kuoli, kun tyttö oli nuori.
Tyttö istui penkillä. Sen oli veistänyt tytön vaari. Tämä kuoli tytön ollessa nuori.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Entä onko vinkkejä, mistä tietää onko sana yhdyssana vai ei?
Senkin voi kiertää:
- juhlissa oli syntymäpäiväkakkua
-hänen syntymänsä kunniaksi kyseisenä päivänä juhlissa oli kakkua
Muuten ihan hyvä neuvo, mutta usein pelkillä päälauseilla kirjotetusta tekstistä tulee aika töksähtelevää. Opettelisin ainakin pilkutuksen perussäännöt. Tuo esimerkin viimeinen virke sisältää myös lauseenvastikkeen, jonka käyttö on myös oma taiteenlajinsa.
Yhdyssanasta: kuvittele mielessäsi, onko ko. asia, tavara tms. kokonainen asia. Esim. sienikori. Yksi esine.
Toinen vinkki on kokeilla lisätä sanojen väliin
-kin pääte. Jos se ei sovi sinne, sana on yhdyssana. Sienikin kori, kuulostaa hölmöltä. Sen sijaan sienikori tai sienikorikin kuulostaa oikealta.
Entä jos ei edes tiedä ettei otsikkoon tule pistettä? Onko heikkolahjaisuus silloin jo geneettistä, eikä mitään tehtävissä?
Onkohan jossain näppäriä digisisältöjä, jossa voi harjoitella pilkkuja ja pisteitä? Tai yhdyssanoja.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan hyvä neuvo, mutta usein pelkillä päälauseilla kirjotetusta tekstistä tulee aika töksähtelevää. Opettelisin ainakin pilkutuksen perussäännöt. Tuo esimerkin viimeinen virke sisältää myös lauseenvastikkeen, jonka käyttö on myös oma taiteenlajinsa.
Näin on. Tosin Suomen Kuvalehdessä eräs toimittaja käytti teksteissään lähes aina vain päälauseita. Teksti ei ollut töksähtelevää. Hän osasi käyttää mm. sanajärjestystä tuomaan vaihtelua tekstiinsä.
Kaikki käy , kun ei ole pilkun n----ja.
Jokin mättää? Tekstistä ei mielestäni saa soljuvaa, kun lauserakenteissa ei ole vaihtelua. Huono vinkki! Mutta joo, ei pidä myöskään kirjoittaa liian pitkiä ja monimutkaisia lauserakenteita.
Pilkkusääntöjä osaamattoman paikka ei ole lukiossa enää abivuonna.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jossain näppäriä digisisältöjä, jossa voi harjoitella pilkkuja ja pisteitä? Tai yhdyssanoja.
https://peda.net/tampere/kalevan-lukio/oppiaineet2/jk/kh/pilkut/pilkkuh…
Esimerkiksi siinä. Oletko hakukoneista kuullut? Jos et, tutustu. 😉
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan hyvä neuvo, mutta usein pelkillä päälauseilla kirjotetusta tekstistä tulee aika töksähtelevää. Opettelisin ainakin pilkutuksen perussäännöt. Tuo esimerkin viimeinen virke sisältää myös lauseenvastikkeen, jonka käyttö on myös oma taiteenlajinsa.
Suomessa on liian vammaiset pilkutussäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei edes tiedä ettei otsikkoon tule pistettä? Onko heikkolahjaisuus silloin jo geneettistä, eikä mitään tehtävissä?
Jos se on tehokeino, kun aiheena on piste.Heh.
Vierailija kirjoitti:
Pilkkusääntöjä osaamattoman paikka ei ole lukiossa enää abivuonna.
Yllättävän huonosti jopa ammattikorkeakouluissa opiskelevat hallitsevat välimerkkien käytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkusääntöjä osaamattoman paikka ei ole lukiossa enää abivuonna.
Yllättävän huonosti jopa ammattikorkeakouluissa opiskelevat hallitsevat välimerkkien käytön.
Ihan hyvin meni läpi koskaan opettelematta pilkkusääntöjä
Vierailija kirjoitti:
Entä onko vinkkejä, mistä tietää onko sana yhdyssana vai ei?
Perusratkaisu tuohon ongelmaan on se, että jos sanan osien väliin sopii -kin pääte niin...
Syntymäpäiväkin kakkua. Syntymäkin päiväkakkua.
Syntymäpäiväkakkua.
Useimmiten tuo neuvo auttaa.
Linjakin auto. Linja-auto.
Vuorotyö. Vuorokin työ.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan hyvä neuvo, mutta usein pelkillä päälauseilla kirjotetusta tekstistä tulee aika töksähtelevää. Opettelisin ainakin pilkutuksen perussäännöt. Tuo esimerkin viimeinen virke sisältää myös lauseenvastikkeen, jonka käyttö on myös oma taiteenlajinsa.
Samantyyppinen neuvo annetaan erilaisia opintoihin liittyviä loppuraportteja kirjoittaville. Yksinkertaisia lauseita, ja ensimmäisessä lauseessa esitetään kyseisen kappaleen ydinsisältö.
Näin loppuraportin voi lukea pelkät kappaleiden ensimmäiset lauseet lukien.
Neuvo on toki hyvä, mutta sitä noudattaen loppuraportista tulee jotensakin... miten sen nyt sanoisi.... simppelille vastaanottajalle tarkoitetun oloinen. Tai ainakin useimmiten. Jotkut toki osaavat tuota neuvoa soveltaa taitavammin kuin ne, joiden ainoa tarkoitus on päteä sillä neuvon seuraamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkusääntöjä osaamattoman paikka ei ole lukiossa enää abivuonna.
Yllättävän huonosti jopa ammattikorkeakouluissa opiskelevat hallitsevat välimerkkien käytön.
Ei nykyään edes virassa olevat osaa yhtään mitään.
Meidän uimahalli ilmoittelee aukiolostaan tyyliin:
Avaamme 3.1
Suljettu 6.1
Myös erilaisissa projekteissa päällikkönä kaupungilla työskentelevät harrastaa tuota, ne on vissiin niitä erityisasiantuntijoita.
🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkusääntöjä osaamattoman paikka ei ole lukiossa enää abivuonna.
Yllättävän huonosti jopa ammattikorkeakouluissa opiskelevat hallitsevat välimerkkien käytön.
Ja on harhaluulo, että me kaikki yliopsitossa opiskelleet ja sittemmin myös sieltä valmistuneet osaisimme kirjoittaa sen paremmin. Pakko tunnustaa, että muodollisesti olen huomattavasti koulutetumpi kuin äitini mutta paljon surkeampi kirjoittamaan välimerkit oikeisiin kohtiin tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkusääntöjä osaamattoman paikka ei ole lukiossa enää abivuonna.
Yllättävän huonosti jopa ammattikorkeakouluissa opiskelevat hallitsevat välimerkkien käytön.
Ihan hyvin meni läpi koskaan opettelematta pilkkusääntöjä
Eikä pisteen käyttökään jäänyt mieleen.
Entä onko vinkkejä, mistä tietää onko sana yhdyssana vai ei?