Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi parisuhde ja luottamus petetyksi tulemisen jälkeen?

Vierailija
19.01.2022 |

Avioerosin 8 vuotta sitten, jäin kahden lapsen kanssa itsekseni. Sain selville tuolloin, että lasten isällä oli toinenkin perhe johon myös syntyi lapsi avioliittomme aikana. Tämä tuli aivan puskasta.

Kesti vuosia päästä jaloilleen ja mielestäni meillä menee lasten kanssa tosi hyvin. Nelisen vuotta sitten uskaltauduin alkamaan deittailemaankin, mutta mitään vakavaa en kuitenkaan etsinyt. Se oli edelleen sitä jaloilleen könyämistä.

Vajaa vuosi sitten tapasin ihanan miehen. Muutama kuukausi sitten tajusimme että rakastamme toisiamme.
Tämä rakkaus tuntuu ihan erilaiselta kuin se jota koin ex-mieheni kanssa. Nyt on rauhallinen olo, semmoinen ettei ole kiirettä mihinkään. Ex-miehen kanssa se oli kuumaa "rakkautta ensi silmäyksellä" ja intohimoa, sen ympärille rakentui sitten se muu elämä ja avioliitto.

Teen silti edelleen tosi paljon töitä luottamuksen kanssa. Nykyinen mies ymmärtää tilanteeni, ollaan paljon puhuttu kummankin edellisistä avioliitoista (häntäkin on petetty), ja on tosi kärsivällinen ja aina valmis juttelemaan jos joku asia mietityttää.

Mutta mä pelkään sitoutua, ettei kävisi taas huonosti. Pelkään puhua rakkaudesta, pelkään ihan sikana. Vaikka rakastan ja olen onnellinen. Ja pelkään että alan alitajuisesti etsimään "vihjeitä" pettämisestä.
Opin avioliiton aikana ja etenkin sen loppuvaiheissa tekemään parhaani välttääkseni konflikteja; näinpä en siis kysellyt, kyseenalaistanut enkä nostanut asioita esille - koska pelkäsin että mitä seuraavaksi kuulen tai saan tietää. Tämä mode on jotenkin jäänyt mulle päälle ja se ulottuu ihan kaikkialle, työelämäänkin. Pari vuotta olen nyt tietoisesti tehnyt työtä sen kanssa että sanoisin ääneen jos joku asia loukkaa, tms. Ei ole muuten ollut helppoa. Mutta nyt teen hieman samaa nykyisen mieskaverin kanssa; en uskalla kysyä tiettyjä asioita, koska pelkään tulevani torjutuksi tai hyljätyksi. Tästäkin olen miehen kanssa jutellut ja hän sanoo aina että tietysti kysyt ja puhut, en mä ole minnekään lähdössä.

Onko teillä hyviä neuvoja miten rakentaa luottamusta ja vahvistaa suhdetta? Olen päässyt ex-miehestä yli, olemme ihan hyvissä väleissä hänen kanssa, ja lasten kanssa asiat rullaavat, mutta jotkut tapahtuneet asiat ovat jääneet alitajuntaan tunnetasolla. Ja niiden karistaminen, huh heijaa!

Otan kaikki neuvot vastaan mielelläni!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariterapiaan. Kirkon puolella voi käydä juttelemassa ihan ilmaiseksi.

Toinen, yhteiset harrastukset esim. paritanssi.

Vierailija
2/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole käynyt terapiassa tuon 8 v sitten tapahtuneen eron myötä? Kyllä nyt noin pitkän ajan jälkeen pitäisi olla mennyttä historiaa. En alkaisi rasittaa tätä suhdetta pariterapialla, vaan kannattaisiko itse mennä avun/tuen piiriin, jotta uusi suhde saisi hyvät mahdollisuudet.

Vierailija
4/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä 8 vuoden jälkeen näkee sen exän teon ei siihen auta kuin terapia.

Vierailija
5/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikille nimppari onnittelut ♥️

Vierailija
6/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohh,hohh,hoijaa

Vierailija
7/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatkoon.

Vierailija
8/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetunnon kehittämiseen löytyy äänikirjaa, verkkokursseja, vertaistukiryhmiä, jne…

Vierailija
9/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas huonosti? Mitä sinulle sitten kävi?

Vierailija
10/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt ex-miehestä yli…mutta nykyinen miehesi on kuitenkin = ex-mies

Vierailija
11/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös tullut petetyksi ja siihen päättyi pisin suhteeni. Minulla ei ole ollut vaikeuksia luottaa mm. seuraavista syistä:

- Olen itse ollut aina uskollinen. Vaikka pidän itseäni hyvänä tyyppinä, en ole niin ylimielinen, että kuvittelisin olevani ainutlaatuinen. Jos minä voin olla uskollinen niin siihen pystyy moni muukin.

- Mun kanssa oleminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Minusta pääsee eroon milloin tahansa, jos minun kanssa on huono olla. Jos minua joku päätyy pettämään niin se ei ole minun vikani vaan toisen valinta ja kyvyttömyys hoitaa asia aikuismaisesti.

- Minulle valehteleminen ei ole minun vikani. Minä olen pystynyt luottamaan ja antanut ihmiselle mahdollisuuden. Mun vika on, jos annan huonon kohtelun jatkua.

- Jos minuun sattuu niin ainakin minun puolelta homma on ollut aitoa. Minulla on siis ollut kyky rakastaa ja sitoutua yhteen ihmiseen.

- Ketään ei voi kontrolloida niin, ettei se pääsisi pettämään. Tai voi, mutta se johtaa todennäköisemmin oikeusprosessiin kuin hyvään parisuhteeseen. Onnellinen suhde rakennetaan hyvällä ei hallinnalla. Enkä puhu mistään avoimista suhteista vaan palaan siihen, että kaikki perustuu siihen, että yhdessä on hyvä olla.

M44

Vierailija
12/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös tullut petetyksi ja siihen päättyi pisin suhteeni. Minulla ei ole ollut vaikeuksia luottaa mm. seuraavista syistä:

- Olen itse ollut aina uskollinen. Vaikka pidän itseäni hyvänä tyyppinä, en ole niin ylimielinen, että kuvittelisin olevani ainutlaatuinen. Jos minä voin olla uskollinen niin siihen pystyy moni muukin.

- Mun kanssa oleminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Minusta pääsee eroon milloin tahansa, jos minun kanssa on huono olla. Jos minua joku päätyy pettämään niin se ei ole minun vikani vaan toisen valinta ja kyvyttömyys hoitaa asia aikuismaisesti.

- Minulle valehteleminen ei ole minun vikani. Minä olen pystynyt luottamaan ja antanut ihmiselle mahdollisuuden. Mun vika on, jos annan huonon kohtelun jatkua.

- Jos minuun sattuu niin ainakin minun puolelta homma on ollut aitoa. Minulla on siis ollut kyky rakastaa ja sitoutua yhteen ihmiseen.

- Ketään ei voi kontrolloida niin, ettei se pääsisi pettämään. Tai voi, mutta se johtaa todennäköisemmin oikeusprosessiin kuin hyvään parisuhteeseen. Onnellinen suhde rakennetaan hyvällä ei hallinnalla. Enkä puhu mistään avoimista suhteista vaan palaan siihen, että kaikki perustuu siihen, että yhdessä on hyvä olla.

M44

Samaa mieltä. Itse luotan, koska itse luotettava. 

Vierailija
13/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M44

Tämä oli tosi hyvä lista, kiitos!!

t. Ap

Vierailija
14/14 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin petettiin ja se oli kova työ rakentaa luottamus seuraavassa suhteessa. Ei siihen puhuminen auta vaan se, että näkee toisen olevan luotettava.

Myös nykyistä miestäni on petetty ja hän ymmärsi minua. Tiedän saavani tästä alapeukkuja, mutta minä väitän, että luottamus ansaitaan. Ja se ansaitaan läpinäkyvyydellä. Mies pyytämättä antoi minulle kaikki salasanat, jätti kaikki meilit, tekstarit ja facet auki padiin. Hän näytti minulle, mitä siellä tapahtuu. Jos se, että hän oli näin avoin rakensi luottamusta, vaikka en mitään siellä käynyt lukemassa. Tein vain sellaista sivusilmällä katsomista, eli kun mies selasi facea, niin minä seurasin, minkä kohdalle hän pysähtyy tms.

Ensimmäiset vuodet olin varpaillani. Seurasin kaikkia toimintatavan muutoksia. En ollut mustasukkainen, vaan epäluuloinen.

Pikkuhiljaa, vuosi vuodelta luottamus rakentui - koska ei ollut yhtään mitään, mikä olisi luottamusta nakertanut. En osaa sanoa, milloin olin yli pelosta. Nyt olemme olleet yhdessä 8 vuotta, enkä ole vuosiin ollut tuntosarvet koholla. Luotan mieheen sata prosenttisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi