Vauva pitää opettaa olemaan yksin?
Meillä on puolivuotias, hyvin seurallinen ja seurankipeä poika, joka ei juurikaan viihdy itsekseen, vaan haluaisi olla joko sylissä tai sitten hänen kanssaan pitäisi muuten vaan olla, jutella, leikkiä, hassutella ym. Minusta tämä onkin ihan ok, olen kuulemma itse ollut lapsena ihan samanlainen. Mutta anoppi on jo pari kuukautta pyöritellyt päätään ja on sitä mieltä että vauva pitäisi opettaa olemaan yksikseen. Samoin hänet olisi jo heti syntymän jälkeen pitänyt laittaa nukkumaan omaan huoneeseen. Nyt poika on kuulemma aivan liian vaativa.
Minulle ei ole ongelma se että poika tykkää seurustelusta. Saan kyllä tehtyä päivän aikana kaiken sen mitä pitääkin, ja minusta on mukavaa viettää aikaa tuon ainokaiseni kanssa. Mutta pilaanko minä todella vauvan, kun seurustelen hänen kanssaan niin paljon kuin hän haluaa?
Miten ylipäätään voisin opettaa häntä olemaan yksin? Joskus kuuntelen aika pitkäänkin sitä kätinää, enkä ryntää viihdyttämään ensimmäisestä parahduksesta, mutta ei kai nyt muutaman kuukauden ikäistä lasta pidä sentään itkettää että oppisi ettei häntä aina passata? Ymmärrän että on eri asia sellaisen lapssen kanssa, joka jo ymmärtää puhetta, ja jolle voi sanoa että äiti ei nyt pääse kun äidin pitää laittaa ruokaa, sen jälkeen voidaan leikkiä. Mutta puolivuotias vauva?
Mitä mieltä olette?
Ei vauvaa kuulu opettaa olemaan yksin. Eivät muutkaan laumaeläimet hylkää täysin avutonta vauvaa yksin ja lähde toiseen luolaan tai metsästämään tai jotain. Puolivuotiaana ihmisvauvahan on kehittymättömämpi kuin muiden eläinlajien vastasyntyneet. Jos kissa häippää viikon ikäisten poikasten luota tai yrittää työntää ne olemaan yksikseen eikä vastaa niiden viesteihin, tyhmempikin tajuaa, että kissaemolla on asiat paremminkin vinksallaan. Ei ihminen sen kummempi ole. Kuuntele vaistojasi ja hoivaa vauvaa, kun vaistosi niin kertovat. Kyllä se vuosi vielä tulee, kun vaisto sanoo, että voisi tuokin poikanen jo olla omissa oloissaan välillä. Ja se päivä, kun se poikanen aivan opettamatta vetää oven kiinni ja haluaa, ettei äiti häiritse.