Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysta munasarjassa, kokemuksia?

Vierailija
18.05.2015 |

Joitakin vuosia sitten minulla huomattiin muutaman sentin kokoisen kystan toisessa munasarjassa. Sitä tutkittiin ja seurattiin, ja kahden vuoden sisällä kävin muutaman kerran näyttämässä sitä, mutta kysta ei tuona aikana kasvanut. Kävin myös verikokeissa, niillä ilmeisesti mitataan syöpämarkkereita tms., eikä niissä löytynyt merkkiä syövästä (vaikka verikoe ei kai noin yleisesti ottaen ole mitenkään yksiselitteinen näissä asioissa). Kystaa seurattiin julkisella puolella, ja kun se ei vajaan parin vuoden aikana ollut muuttunut, minulle sanottiin ettei sitä tarvitse seurata enää, ja koska se on niin pieni, ei ole myöskään tarvetta leikata.

Mulla ei ole varsinaisesti muuten nyt syytä mennä gynekologille, mutta mietin, pitäisikö kystaa edelleen käydä tarkastuttamassa säännöllisesti? Ja jos, niin kuinka usein? Lisäksi jos tuollon on todettu, että kysta on hyvälaatuinen, niin säilyykö se sellaisena vai voiko muuttua vielä pahanlaatuiseksi? 

Jos teillä on tietoa/kokemuksia, niin kuulisin mielelläni! Ja joo, varmaan joka tapauksessa otan yhteyttä lääkäriin ja kysyn häneltäkin asiaa lähiaikoina, mutta ajattelin nyt kysyä täältä ensin :) 

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla