mitä tekisit jos lapsesi söisi näin
Eli lapsi 2,5v, ei ole ikinä oikein suostunut syömään kasviksia/vihanneksia. Lihaa syö yleensä hyvin kaikissa muodoissa, ja perunaa ja makaronia rakastaa. Kasvissose keittoa kokeiltu, ei suostunut kuin ihan pikkuriikkisen maistamaan kielen päällä. Kylmiä salaatteja/kasviksia ei syö paitsi porkkanaa välillä tykkää nakertaa. Hedelmistä syö banaania, omenaa, päärynää ja tölkki ananasta.
Nyt alkoi tänään ärsyttämään kun tein todella hyvän lihakeiton. Lapsi otti kaikki perunat ja lihat ja vähän lientä, mutta kaikki muut jätti lautaselle ja olisi halunnut lisää perunan paloja. En suostunut, ja pojalle jäi nälkä. Sai välipalan unien jälkeen (puolikas banaani koska halusin että pojalle tulee nälkä että söisi keittoa) ja nyt jo hirveä nälkä. Annoin sen keiton nyt eteen ja laitoin kaksi perunan palaa Lisää lautaselle. Söi perunat ja nyt karjuu tuolla lisää perunaa. Auttakaa.
Kommentit (52)
Eikö muita kasvatuskeinoja enää löydy, kuin lapsen nälässäpito? Näköjään tähänkin tarvittaisiin lainsäädäntö, ettei lasta voi pitää nälässä, edes kasvatuskeinona. Se mitä ei ole laissa kielletty, ei suinkaan tarkoita, että se olisi sallittu.
Yleensä pari vuotiaalta, ei todella voi odottaa sellaista kypsyyttä ja kehitystä, että söisi mitä eteen kannetaan, sillä hänen maku-ja hajuaisti on vielä pahasti kesken ja vaatii totuttelua. Ei ihme jos lapsi käyttäytyy huonosti, kun nälän seurauksena verensokeri laskee ja sitten vanhemmat valittavat, kun lapsi ei tottele ja on syömishäiriöinen.
Joskus lapsilla on enemmän makunystyröitä suussa, mikä tekee ruoasta ihan järkyttävää. Ajan kanssa niitä tuhoutuu ja alkaa syömään. Minä olin aivan järkyttävä nirso, söin spagettia voilla. Nykyään harrastan ruokaa ja osaan laittaa maistamisen perusteella identtisiä ruokia kuin esim ravintolassa tms. Ei saa pakottaa lasta syömään.
Itse olen erityisherkkä ihminen ja edelleenkin "vaadin" yli sata maistelukertaa, että uusi ruoka-aine alkaa maistumaan. Joskus menee jopa 200 kertaa, että maistuu. Eli sanoisin sellaisen neuvon, että ÄLÄ pakota, maistaa toki pitää. Mutta ei saa pakottaa lasta syömään lautasellisen niitä kasviksia tms.
Pieni määrä sitä uutta ruoka-ainetta ja loput sitten sitä, mistä lapsi tykkää.
Itse olen erityisherkkä ihminen ja edelleenkin "vaadin" yli sata maistelukertaa, että uusi ruoka-aine alkaa maistumaan. Joskus menee jopa 200 kertaa, että maistuu. Eli sanoisin sellaisen neuvon, että ÄLÄ pakota, maistaa toki pitää. Mutta ei saa pakottaa lasta syömään lautasellisen niitä kasviksia tms.
Pieni määrä sitä uutta ruoka-ainetta ja loput sitten sitä, mistä lapsi tykkää.
Hengissä edelleen vaikka olen suostunut syömään vain mannapuuroa ja lättyjä pienenä. Nykyään olen kaikkiruokainen.
Syötkö itse samaa ruokaa mitä lapsesi?
Älä pakota lasta, hän on vielä tosi pieni. Kannusta mieluummin hyvällä maistamaan uusia juttuja ja anna syödä niitä mistä hän tykkää.
Tasapainoinen annos eteen ja penska syömään. Jos ei kelpaa, odottaa seuraavaa ruoka-aikaa ja taas sama. Näin toimii periaate jossa aikuinen päättää millaista ja milloin, mutta lapsi saa valita itse mitä niistä ja miten paljon. Kyllä se nälkä viimein opettaa. Pelkkää lempparia ei lapeta eteen lisää. Ja venkoilut pois ruokapöydästä, esim. mitään ei syljeskellä pitkin. Sellaisesta käytöksestä saa poistua ruokapöydästä. Seuraavalla aterialla sama, kunnes jakeluun menee, ettei ruuan kanssa leikitä eikä sillä ronklata.
Ja kyllä, on mullakin pieni lapsi. Asiat eivät ole vaikeita ellei niistä tee vaikeita.
Nyt selvästi osa teistä ei ymmärtänyt pointtia. Sanotte että "anna rauhassa tutustua" ja että "maistaa pitää mutta ei kaikkea syödä.". "Ei saa pakottaa".
Kun lapsi ei MAISTA uusia ruokia. Ei vaikka kuinka lusikalla tarjoisin tai antaisin itse maistaa niin ei yksinkertaisesti suostu. Vähän ristiriitaista. Maistaa täytyy mutta ei pakottaa. Meillä se maistaminen on pakottamisen takana, enkä todellakaan aio pakkosyöttää lapselleni niitä uusia makuja.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:58"]Nyt selvästi osa teistä ei ymmärtänyt pointtia. Sanotte että "anna rauhassa tutustua" ja että "maistaa pitää mutta ei kaikkea syödä.". "Ei saa pakottaa".
Kun lapsi ei MAISTA uusia ruokia. Ei vaikka kuinka lusikalla tarjoisin tai antaisin itse maistaa niin ei yksinkertaisesti suostu. Vähän ristiriitaista. Maistaa täytyy mutta ei pakottaa. Meillä se maistaminen on pakottamisen takana, enkä todellakaan aio pakkosyöttää lapselleni niitä uusia makuja.
[/quote]
Tarkoitin nyt uusilla ruuilla siis kasviksia.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:20"]Syötkö itse samaa ruokaa mitä lapsesi?
[/quote]
Kyllä syön paitsi että minä syön myös niitä kasviksia.
Onko lapsi mukana ruoanlaitossa? Kun itse pilkkoo apuna salaattia, se maistuu paremmin ja ruoanlaiton lomassa voi mennä suuhunkin :) Oma 3v söisi pelkät kasvikset, ongelma sekin...
Meillä on lapsille ollut sääntönä, että pitää maistaa. Ensimmäiset sanat on aina ettei tykkää. Maistaa kuitenkin pitää. Ovat näin oppineet kaikkea syömään!
En tekisi ruokailusta taistelua jos kuitenkin syö kasviksia jossakin muodossa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:03"]Meillä on lapsille ollut sääntönä, että pitää maistaa. Ensimmäiset sanat on aina ettei tykkää. Maistaa kuitenkin pitää. Ovat näin oppineet kaikkea syömään!
[/quote]
Eli kun lapsi ei suostu maistamaan niin sinun mielestäsi minun pitäisi väkisin tunkea lapsen suuhun esim porkkanaa?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:03"]Onko lapsi mukana ruoanlaitossa? Kun itse pilkkoo apuna salaattia, se maistuu paremmin ja ruoanlaiton lomassa voi mennä suuhunkin :) Oma 3v söisi pelkät kasvikset, ongelma sekin...
[/quote]
Ei pilkkomista osaa mutta leivonnassa on mukana. Ja katsoo aina kun laitan ruokaa ja kertoo minulle mikä vihannes kyseessä. Siis että "sipuli, tomaatti, penuna!"
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:04"]En tekisi ruokailusta taistelua jos kuitenkin syö kasviksia jossakin muodossa.
[/quote]
Niin hedelmiä ja perunaa.
Joo ja kun oma 3v on syönyt kasvikset, söisi vain niitä lisää, mutta annan yleensä vain pari palaa ja sitten täytyy maistaa muutakin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:04"]En tekisi ruokailusta taistelua jos kuitenkin syö kasviksia jossakin muodossa. [/quote] Niin hedelmiä ja perunaa.
[/quote]
Eikö aloitus viestissä mainittu porkkanakin. Kokeilisin kyllä tarjota muitakin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:26"]
No sanokaa mitä mun nyt pitää esim tänään tehdä, annanko tavallisen annoksen lihakeittoa, ja kun on syönyt ne perunat ja pyytää lisää niitä, niin pitääkö mun antaa? Sotii vaan jotenkin mun kasvatusperiaatteita vastaan.
[/quote]
Älä tee tästä syömisestä periaateasiaa. Periaatteet hupenee muutenkin lasten kasvaessa ;-).
Minä kannustaisin lasta syömään niitä kasviksia kun perunat ja liha on syöty. Jos on vielä selvästi nälkäinen, niin sitten voi antaa muutaman perunapalan lisää. Mutta lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi, sillä lapsi osaa itse parhaiten säädellä syömistään.
Jostakin lastenkasvatusoppaasta luin vinkin: "Anna lapsen päättää mitä ja miten paljon hän syö. Mutta aikuinen päättää mitä on tarjolla ja milloin." Mielestäni hyvä vinkki, jonka avulla voi olla asiasta stressaamatta.