Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä tekisit jos lapsesi söisi näin

Vierailija
18.05.2015 |

Eli lapsi 2,5v, ei ole ikinä oikein suostunut syömään kasviksia/vihanneksia. Lihaa syö yleensä hyvin kaikissa muodoissa, ja perunaa ja makaronia rakastaa. Kasvissose keittoa kokeiltu, ei suostunut kuin ihan pikkuriikkisen maistamaan kielen päällä. Kylmiä salaatteja/kasviksia ei syö paitsi porkkanaa välillä tykkää nakertaa. Hedelmistä syö banaania, omenaa, päärynää ja tölkki ananasta.

Nyt alkoi tänään ärsyttämään kun tein todella hyvän lihakeiton. Lapsi otti kaikki perunat ja lihat ja vähän lientä, mutta kaikki muut jätti lautaselle ja olisi halunnut lisää perunan paloja. En suostunut, ja pojalle jäi nälkä. Sai välipalan unien jälkeen (puolikas banaani koska halusin että pojalle tulee nälkä että söisi keittoa) ja nyt jo hirveä nälkä. Annoin sen keiton nyt eteen ja laitoin kaksi perunan palaa Lisää lautaselle. Söi perunat ja nyt karjuu tuolla lisää perunaa. Auttakaa.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:26"]

No sanokaa mitä mun nyt pitää esim tänään tehdä, annanko tavallisen annoksen lihakeittoa, ja kun on syönyt ne perunat ja pyytää lisää niitä, niin pitääkö mun antaa? Sotii vaan jotenkin mun kasvatusperiaatteita vastaan.

[/quote]

Älä tee tästä syömisestä periaateasiaa. Periaatteet hupenee muutenkin lasten kasvaessa ;-).

Minä kannustaisin lasta syömään niitä kasviksia kun perunat ja liha on syöty. Jos on vielä selvästi nälkäinen, niin sitten voi antaa muutaman perunapalan lisää. Mutta lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi, sillä lapsi osaa itse parhaiten säädellä syömistään.

Jostakin lastenkasvatusoppaasta luin vinkin: "Anna lapsen päättää mitä ja miten paljon hän syö. Mutta aikuinen päättää mitä on tarjolla ja milloin." Mielestäni hyvä vinkki, jonka avulla voi olla asiasta stressaamatta.

Vierailija
22/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muita kasvatuskeinoja enää löydy, kuin lapsen nälässäpito? Näköjään tähänkin tarvittaisiin lainsäädäntö, ettei lasta voi pitää nälässä, edes kasvatuskeinona. Se mitä ei ole laissa kielletty, ei suinkaan tarkoita, että se olisi sallittu.

Yleensä pari vuotiaalta, ei todella voi odottaa sellaista kypsyyttä ja kehitystä, että söisi mitä eteen kannetaan, sillä hänen maku-ja hajuaisti on vielä pahasti kesken ja vaatii totuttelua. Ei ihme jos lapsi käyttäytyy huonosti, kun nälän seurauksena verensokeri laskee ja sitten vanhemmat valittavat, kun lapsi ei tottele ja  on syömishäiriöinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsilla on enemmän makunystyröitä suussa, mikä tekee ruoasta ihan järkyttävää. Ajan kanssa niitä tuhoutuu ja alkaa syömään. Minä olin aivan järkyttävä nirso, söin spagettia voilla. Nykyään harrastan ruokaa ja osaan laittaa maistamisen perusteella identtisiä ruokia kuin esim ravintolassa tms. Ei saa pakottaa lasta syömään.

Vierailija
24/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen erityisherkkä ihminen ja edelleenkin "vaadin" yli sata maistelukertaa, että uusi ruoka-aine alkaa maistumaan. Joskus menee jopa 200 kertaa, että maistuu. Eli sanoisin sellaisen neuvon, että ÄLÄ pakota, maistaa toki pitää. Mutta ei saa pakottaa lasta syömään lautasellisen niitä kasviksia tms.

Pieni määrä sitä uutta ruoka-ainetta ja loput sitten sitä, mistä lapsi tykkää.

Vierailija
25/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen erityisherkkä ihminen ja edelleenkin "vaadin" yli sata maistelukertaa, että uusi ruoka-aine alkaa maistumaan. Joskus menee jopa 200 kertaa, että maistuu. Eli sanoisin sellaisen neuvon, että ÄLÄ pakota, maistaa toki pitää. Mutta ei saa pakottaa lasta syömään lautasellisen niitä kasviksia tms.

Pieni määrä sitä uutta ruoka-ainetta ja loput sitten sitä, mistä lapsi tykkää.

Vierailija
26/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengissä edelleen vaikka olen suostunut syömään vain mannapuuroa ja lättyjä pienenä. Nykyään olen kaikkiruokainen.

Vierailija
27/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö itse samaa ruokaa mitä lapsesi?

Vierailija
28/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pakota lasta, hän on vielä tosi pieni. Kannusta mieluummin hyvällä maistamaan uusia juttuja ja anna syödä niitä mistä hän tykkää.

Vierailija
29/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapainoinen annos eteen ja penska syömään. Jos ei kelpaa, odottaa seuraavaa ruoka-aikaa ja taas sama. Näin toimii periaate jossa aikuinen päättää millaista ja milloin, mutta lapsi saa valita itse mitä niistä ja miten paljon. Kyllä se nälkä viimein opettaa. Pelkkää lempparia ei lapeta eteen lisää. Ja venkoilut pois ruokapöydästä, esim. mitään ei syljeskellä pitkin. Sellaisesta käytöksestä saa poistua ruokapöydästä. Seuraavalla aterialla sama, kunnes jakeluun menee, ettei ruuan kanssa leikitä eikä sillä ronklata.

Ja kyllä, on mullakin pieni lapsi. Asiat eivät ole vaikeita ellei niistä tee vaikeita.

Vierailija
30/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt selvästi osa teistä ei ymmärtänyt pointtia. Sanotte että "anna rauhassa tutustua" ja että "maistaa pitää mutta ei kaikkea syödä.". "Ei saa pakottaa".

Kun lapsi ei MAISTA uusia ruokia. Ei vaikka kuinka lusikalla tarjoisin tai antaisin itse maistaa niin ei yksinkertaisesti suostu. Vähän ristiriitaista. Maistaa täytyy mutta ei pakottaa. Meillä se maistaminen on pakottamisen takana, enkä todellakaan aio pakkosyöttää lapselleni niitä uusia makuja.

Vierailija
31/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:58"]Nyt selvästi osa teistä ei ymmärtänyt pointtia. Sanotte että "anna rauhassa tutustua" ja että "maistaa pitää mutta ei kaikkea syödä.". "Ei saa pakottaa".

Kun lapsi ei MAISTA uusia ruokia. Ei vaikka kuinka lusikalla tarjoisin tai antaisin itse maistaa niin ei yksinkertaisesti suostu. Vähän ristiriitaista. Maistaa täytyy mutta ei pakottaa. Meillä se maistaminen on pakottamisen takana, enkä todellakaan aio pakkosyöttää lapselleni niitä uusia makuja.
[/quote]

Tarkoitin nyt uusilla ruuilla siis kasviksia.

Vierailija
32/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:20"]Syötkö itse samaa ruokaa mitä lapsesi?
[/quote]

Kyllä syön paitsi että minä syön myös niitä kasviksia.

Vierailija
33/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi mukana ruoanlaitossa? Kun itse pilkkoo apuna salaattia, se maistuu paremmin ja ruoanlaiton lomassa voi mennä suuhunkin :) Oma 3v söisi pelkät kasvikset, ongelma sekin...

Vierailija
34/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsille ollut sääntönä, että pitää maistaa. Ensimmäiset sanat on aina ettei tykkää. Maistaa kuitenkin pitää. Ovat näin oppineet kaikkea syömään!

Vierailija
35/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi ruokailusta taistelua jos kuitenkin syö kasviksia jossakin muodossa.

Vierailija
36/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:03"]Meillä on lapsille ollut sääntönä, että pitää maistaa. Ensimmäiset sanat on aina ettei tykkää. Maistaa kuitenkin pitää. Ovat näin oppineet kaikkea syömään!

[/quote]

Eli kun lapsi ei suostu maistamaan niin sinun mielestäsi minun pitäisi väkisin tunkea lapsen suuhun esim porkkanaa?

Vierailija
37/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:03"]Onko lapsi mukana ruoanlaitossa? Kun itse pilkkoo apuna salaattia, se maistuu paremmin ja ruoanlaiton lomassa voi mennä suuhunkin :) Oma 3v söisi pelkät kasvikset, ongelma sekin...
[/quote]

Ei pilkkomista osaa mutta leivonnassa on mukana. Ja katsoo aina kun laitan ruokaa ja kertoo minulle mikä vihannes kyseessä. Siis että "sipuli, tomaatti, penuna!"

Vierailija
38/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:04"]En tekisi ruokailusta taistelua jos kuitenkin syö kasviksia jossakin muodossa.
[/quote]

Niin hedelmiä ja perunaa.

Vierailija
39/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja kun oma 3v on syönyt kasvikset, söisi vain niitä lisää, mutta annan yleensä vain pari palaa ja sitten täytyy maistaa muutakin.

Vierailija
40/52 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:04"]En tekisi ruokailusta taistelua jos kuitenkin syö kasviksia jossakin muodossa. [/quote] Niin hedelmiä ja perunaa.

[/quote]

Eikö aloitus viestissä mainittu porkkanakin. Kokeilisin kyllä tarjota muitakin.