mitä tekisit jos lapsesi söisi näin
Eli lapsi 2,5v, ei ole ikinä oikein suostunut syömään kasviksia/vihanneksia. Lihaa syö yleensä hyvin kaikissa muodoissa, ja perunaa ja makaronia rakastaa. Kasvissose keittoa kokeiltu, ei suostunut kuin ihan pikkuriikkisen maistamaan kielen päällä. Kylmiä salaatteja/kasviksia ei syö paitsi porkkanaa välillä tykkää nakertaa. Hedelmistä syö banaania, omenaa, päärynää ja tölkki ananasta.
Nyt alkoi tänään ärsyttämään kun tein todella hyvän lihakeiton. Lapsi otti kaikki perunat ja lihat ja vähän lientä, mutta kaikki muut jätti lautaselle ja olisi halunnut lisää perunan paloja. En suostunut, ja pojalle jäi nälkä. Sai välipalan unien jälkeen (puolikas banaani koska halusin että pojalle tulee nälkä että söisi keittoa) ja nyt jo hirveä nälkä. Annoin sen keiton nyt eteen ja laitoin kaksi perunan palaa Lisää lautaselle. Söi perunat ja nyt karjuu tuolla lisää perunaa. Auttakaa.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:06"]Ei se nälkään kuole. Jos annat periksi kyt niin...well..
[/quote]
Niin pidänkö siis nälässä että syö joskus ne porkkanan ja lantunkin palat vai mitä annanko vasn olla ja syökööt sitten pelkkää perunaa, lihaa ja hedelmiä? Meillä on kyllä monivitamiini käytössä.
Lapsesi on pieni vielä, uudet maut voi olla outoja tai joidenkin ruokien rakenne tuntua oudolta. Omien lasten kohdalla olen huomannut että ruuat jossa kaikki on erikseen (esim peruna, kala, herneet ja porkkanaraaste) syödään paremmin kuin ruuat missä kaikki on sekaisin ( esim risotto). Hedelmät ja marjat voi maistua jos niistä tekee hymynaamoja tms puuron tai jugurtin päälle :). Voimia <3
Älä stressaa!!! Lapsi on vielä tosi pieni, ja oppii kyllä ajan kanssa syömään kasviksiakin. Anna maistella rauhassa (kannustamalla mutta pakottamatta). Ja joka aterialla laita lapsen lautaselle samoja kasviksia kuin muillekin perheenjäsenille. Ja anna kasvikset eteen ennen varsinaista ruokailua, jolloin on nälkäinen muttei liian. Kannusta tässä vaiheessa syömään vähän porkkanaa, kurkkua tms., kun odottelee muun ruuan valmistumista. Ja anna parin viikon ajan samaa kasvista, jotta tottuu sen makuun. Ja sitten vaihda seuraavaan.
Tarjoile kasviksia joka aterialla, myös välipaloilla. Mutta älä tee niiden syömisestä numeroa. Katsopa vuoden kuluttua, menisikö kasvikset jo paremmin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:10"]Lapsesi on pieni vielä, uudet maut voi olla outoja tai joidenkin ruokien rakenne tuntua oudolta. Omien lasten kohdalla olen huomannut että ruuat jossa kaikki on erikseen (esim peruna, kala, herneet ja porkkanaraaste) syödään paremmin kuin ruuat missä kaikki on sekaisin ( esim risotto). Hedelmät ja marjat voi maistua jos niistä tekee hymynaamoja tms puuron tai jugurtin päälle :). Voimia <3
[/quote]
Meillä taas ei toi toimi että laitan erikseen. Olen saanut syömään sipulia kun olen silpunnut sen ruuan sekaan. Välillä myös olen piilottanut herneitä sun muita ruokaan eikä ole huomannut niitä. Yleensä huomaa ja sylkee heti pois. Jos herneet on erillään lautasella ei koskekkaan niihin. -ap
Voi ei. Oma lapseni on pienempi ja yleensä syö mitä vain, mutta nyt pari viikkoa sairastaneena ollut todella vaikeaa syöminen ja olen ollut tyytyväinen siihen että on syönyt mitä ttahansa. Ymmärrän kyllä äidin tuskan, jos lapsi ei syö.
.
Ap oletko kokeillut sormiruokailua? Yleensä lapsi maistaa paremmin kun on itse osallistunut ruuanlaittoon ja voi käsilläkin tunnustella vaikka parsakaalia.
Mitä enemmän vaadit ja pakotat lasta syömään kasviksia, sitä epäilyttävämmäksi ne lapsen mielessä muuttuvat. Ja näin hyvät aikomukset kääntyvät tavoitetta vastaan.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:11"]Älä stressaa!!! Lapsi on vielä tosi pieni, ja oppii kyllä ajan kanssa syömään kasviksiakin. Anna maistella rauhassa (kannustamalla mutta pakottamatta). Ja joka aterialla laita lapsen lautaselle samoja kasviksia kuin muillekin perheenjäsenille. Ja anna kasvikset eteen ennen varsinaista ruokailua, jolloin on nälkäinen muttei liian. Kannusta tässä vaiheessa syömään vähän porkkanaa, kurkkua tms., kun odottelee muun ruuan valmistumista. Ja anna parin viikon ajan samaa kasvista, jotta tottuu sen makuun. Ja sitten vaihda seuraavaan.
Tarjoile kasviksia joka aterialla, myös välipaloilla. Mutta älä tee niiden syömisestä numeroa. Katsopa vuoden kuluttua, menisikö kasvikset jo paremmin.
[/quote]
Tuo on kyllä hyvä, olen monesti tarjonnutkin mutta ei koskekkaan niihin. Kerran sain hänet nuolaisemaan tomaattia.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:10"]Lapsesi on pieni vielä, uudet maut voi olla outoja tai joidenkin ruokien rakenne tuntua oudolta. Omien lasten kohdalla olen huomannut että ruuat jossa kaikki on erikseen (esim peruna, kala, herneet ja porkkanaraaste) syödään paremmin kuin ruuat missä kaikki on sekaisin ( esim risotto). Hedelmät ja marjat voi maistua jos niistä tekee hymynaamoja tms puuron tai jugurtin päälle :). Voimia <3 [/quote] Meillä taas ei toi toimi että laitan erikseen. Olen saanut syömään sipulia kun olen silpunnut sen ruuan sekaan. Välillä myös olen piilottanut herneitä sun muita ruokaan eikä ole huomannut niitä. Yleensä huomaa ja sylkee heti pois. Jos herneet on erillään lautasella ei koskekkaan niihin. -ap
[/quote]
Mitä järkee on ne kasvikset piilottaa? Eihän ne ikinä opi niitä syömään. Toi sormiruokailu oli hyvä ehdotus.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:12"]Voi ei. Oma lapseni on pienempi ja yleensä syö mitä vain, mutta nyt pari viikkoa sairastaneena ollut todella vaikeaa syöminen ja olen ollut tyytyväinen siihen että on syönyt mitä ttahansa. Ymmärrän kyllä äidin tuskan, jos lapsi ei syö.
.
Ap oletko kokeillut sormiruokailua? Yleensä lapsi maistaa paremmin kun on itse osallistunut ruuanlaittoon ja voi käsilläkin tunnustella vaikka parsakaalia.
[/quote]
Lapsi syö lämpimät ruuat aina sormilla ellei ole jokin takuu varma ruoka minkä tuntee, ja tietää ettei siellä ole mitään "väärää". Jos on jotain ruokaa mistä näkee päälle päin että siellä on kasviksia, syö sormilla ja käy ruuan tarkasti läpi ettei suuhun mene vääriä asioita...-ap
Lapsesi syö monipuolisemmin kuin minä aikoinaan eli ei mitään hätää. Älä missään nimessä rupea väkisin pakottamaan taI tunkemaan suuhun. Aloin maistelemaan ja syömään kun pakotus vihdoin loppui.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:11"]Älä stressaa!!! Lapsi on vielä tosi pieni, ja oppii kyllä ajan kanssa syömään kasviksiakin. Anna maistella rauhassa (kannustamalla mutta pakottamatta). Ja joka aterialla laita lapsen lautaselle samoja kasviksia kuin muillekin perheenjäsenille. Ja anna kasvikset eteen ennen varsinaista ruokailua, jolloin on nälkäinen muttei liian. Kannusta tässä vaiheessa syömään vähän porkkanaa, kurkkua tms., kun odottelee muun ruuan valmistumista. Ja anna parin viikon ajan samaa kasvista, jotta tottuu sen makuun. Ja sitten vaihda seuraavaan. Tarjoile kasviksia joka aterialla, myös välipaloilla. Mutta älä tee niiden syömisestä numeroa. Katsopa vuoden kuluttua, menisikö kasvikset jo paremmin. [/quote] Tuo on kyllä hyvä, olen monesti tarjonnutkin mutta ei koskekkaan niihin. Kerran sain hänet nuolaisemaan tomaattia.
[/quote]
Tämähän on jo erinomainen alku!! Kannusta haistelemaan, koskettelemaan, nuolaisemaan, ja vielä maistamaan. Niin ne tulevat tutuksi ja alkavat vähitellen maistumaan.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:11"]Älä stressaa!!! Lapsi on vielä tosi pieni, ja oppii kyllä ajan kanssa syömään kasviksiakin. Anna maistella rauhassa (kannustamalla mutta pakottamatta). Ja joka aterialla laita lapsen lautaselle samoja kasviksia kuin muillekin perheenjäsenille. Ja anna kasvikset eteen ennen varsinaista ruokailua, jolloin on nälkäinen muttei liian. Kannusta tässä vaiheessa syömään vähän porkkanaa, kurkkua tms., kun odottelee muun ruuan valmistumista. Ja anna parin viikon ajan samaa kasvista, jotta tottuu sen makuun. Ja sitten vaihda seuraavaan.
[/quote]Ei opi! Lähes 40- vuotias aikuinen mies jos on tuollainen! Meillä on ! Ei ole normaalia!
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:14"]Mitä enemmän vaadit ja pakotat lasta syömään kasviksia, sitä epäilyttävämmäksi ne lapsen mielessä muuttuvat. Ja näin hyvät aikomukset kääntyvät tavoitetta vastaan.
[/quote]
Sitä vähän pelkäänkin mutta hermot menee kun lapselle tarjoan monipuolista ruokaa niin ei kelpaa. Pitää vissiin ruveta syöttämään vaan ranskalaisia ja nakkeja.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:14"]Mitä enemmän vaadit ja pakotat lasta syömään kasviksia, sitä epäilyttävämmäksi ne lapsen mielessä muuttuvat. Ja näin hyvät aikomukset kääntyvät tavoitetta vastaan. [/quote] Sitä vähän pelkäänkin mutta hermot menee kun lapselle tarjoan monipuolista ruokaa niin ei kelpaa. Pitää vissiin ruveta syöttämään vaan ranskalaisia ja nakkeja.
[/quote]
Koita ottaa rauhallisesti, toi on ohimenevä vaihe. Lapsi vaistoaa sun hermostuneisuuden.
No sanokaa mitä mun nyt pitää esim tänään tehdä, annanko tavallisen annoksen lihakeittoa, ja kun on syönyt ne perunat ja pyytää lisää niitä, niin pitääkö mun antaa? Sotii vaan jotenkin mun kasvatusperiaatteita vastaan.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:14"]Mitä enemmän vaadit ja pakotat lasta syömään kasviksia, sitä epäilyttävämmäksi ne lapsen mielessä muuttuvat. Ja näin hyvät aikomukset kääntyvät tavoitetta vastaan. [/quote] Sitä vähän pelkäänkin mutta hermot menee kun lapselle tarjoan monipuolista ruokaa niin ei kelpaa. Pitää vissiin ruveta syöttämään vaan ranskalaisia ja nakkeja.
[/quote]
Älä hermoile, sillä lapsihan syö jo vaikka mitä hedelmiä, perunaa, pastaa, ja lihaa!! Ei tuossa mitään ongelmaa ole. Ja anna vaikka välillä niitä nakkeja ja ranskalaisiakin, mutta tee siihen porkkanaraaste tai salaatti rinnalle, niin saa jälleen totutella niihin kasviksiinkin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:20"]
[/quote]
Älä hermoile, sillä lapsihan syö jo vaikka mitä hedelmiä, perunaa, pastaa, ja lihaa!! Ei tuossa mitään ongelmaa ole. Ja anna vaikka välillä niitä nakkeja ja ranskalaisiakin, mutta tee siihen porkkanaraaste tai salaatti rinnalle, niin saa jälleen totutella niihin kasviksiinkin.
[/quote]
Meillä on kyllä joka aterian kanssa jokin salaatti ja aika usein porkkanaraaste. Ei vaan suostu edes maistamaan niitä. Tuosta tomaatin nuolaisustakin on jo ainakin 3kk.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 15:20"]
[/quote]
Koita ottaa rauhallisesti, toi on ohimenevä vaihe. Lapsi vaistoaa sun hermostuneisuuden.
[/quote]
Ohimenevä? Vaihe? Vaikka on kestänyt koko lapsen elämän ajan?
Ei se nälkään kuole. Jos annat periksi kyt niin...well..