Missä vika? Mies vain nukkuu ja nukkuu.
Emme siis asu yhdessä, olemme aika nuoria. Jonkunverran päälle parikymppisiä.
*
Viime keskiviikkona mieheni tuli luokseni n. 9-10 aikaan illalla. Sanoi, että oli aamulla ollut pari-kolme tuntia hereillä yöunien jälkeen ja sitten mennyt takaisin nukkumaan ja heräsi siis vasta n. 20:00. Minun luonani hän meni nukkumaan yöunille 01:00 aamuyöllä (torstain puolella siis) ja itse valvoin vielä myöhempään ja katsoin leffoja.
*
Torstai aamuna itse heräsin n. 12-13 välillä ja hän heräsi n. 15:00. Nyt en enää muista, että nukkuiko hän päivälläkin vielä luonani, ehkä. Sitten hän lähti kotiinsa ja illalla n. 8-9 aikaan laittoi viestiä, että menee nukkumaan.
Perjantaista en tiedä moneltako hän heräsi yöunilta. Perjantai-iltana hän kuitenkin tuli taas minun luokseni n. 22:00. Ja meni taas aamuyhdeltä nukkumaan.
*
Aamulla, lauantaina, hän oli ollut ilmeisesti hetken aikaa hereillä, mutta kun itse heräsin n. 14-15:00, niin hän oli vielä nukkumassa ja nukkui vielä hetken aikaa ennen kuin sitten heräsi. Lauantai-iltana hän nukahti 19:00 illalla ja minä taas valvoin johonkin aamuyöhön yksinäni. Tänään, eli sunnuntai-aamuna heräsimme molemmat n. 13:00. Mies siis nukkui tuolta seitsemästä asti.
*
Hän lähti tänään luotani n. 4 aikaan iltapäivällä, mutta tänään joskus 8-9 välillä ei enää vastannut viestiini, niin oletan että hän on taas nukkumassa.
*
Siis mitä ihmettä? Ei tämä ainakaan normaalia ole. Hän itse sanoi, että ettei tiedä syytä miksi on niin väsynyt ja että allergialääkkeet saattavat vaikuttaa tähän. Aiemmin hän ei ole ollut tälläinen, vaan valvonut aina silloin kun minäkin.
Missä syy? Kokemuksia? Epäilyksiä?
Kommentit (36)
No kantsiskos heittää ne Ketipinorit vessanpyttyyn, jos kerran niiden funktio on väsyttää ja olet huolissasi siitä että mies nukkuu liikaa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:09"]Hyvä unirytmi on sellainen että joskus 10:00 - 11:00 ettei koko päivä mene nukkumiseen (jos tarvitsee esim. ehtiä johonkin), voi valvoa sinne aamu kolmeen asti ja ehtii silti nukkua tarpeeksi. Yöllä on aina niin rauhallista, kesälläkin viileää ja tuottavuus huipussaan.
[/quote]
Voi luoja. Älkää nyt puuttuko unirytmiini. Se ei ole pointtina tässä ketjussa, edelleenkään.
Ja kuten kirjoitin aiempaan viestiin: minulla oli tämä viikko vapaata. Töiden vuoksi unirytmini on silti melkein samanlainen, kuin mitä se on näin vapaallakin. Ja edelleenkin: ihmiset ovat erilaisia. Kukaan ei voi sanoa, että kaikille ihmisille olisi hyvä nukkua tähän ja tähän aikaan. Toiset ovat tehokkaampia ja pirteämpiä iltaisin/öisin ja toiset aamuisin/päivisin. Olen kyllä elänyt niin, että menen yhdeksältä nukkumaan ja herään aamuseitsemältä, mutta se ei vain yksinkertaisesti sovi minulle.
Meillä mies on aina ollut väsynyt, teininä varsinkin kun söi vielä epilepsialääkkeitä. Itseasiassa lopettikin ne sen väsymyksen määrän takia..
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:12"]Hui. Mies lääkäriin ja pian, kyseessä voi olla vakavakin juttu. Ainakin anemia, joku vitamiinipuutos, hormonihäiriöt ja uniapnea tulevat mieleen mahdollisina syinä.
Antihistamiinit tosiaan voivat väsyttää rajustikin, mutta eivät yleensä noin paljon. Ehkä kannattaisi kokeilla niiden sijaan esim. Duactia kuitenkin?
[/quote]
Puhuimmekin lääkäriin menosta... Tämä siis alkoi aivan yhtäkkiä. En oikein tiedä noista allergialääkkeistä paljoa, koska en ole koskaan sellaista tarvinnut. Mutta hänellä on sellainen sininen kiekko, minkä avulla ilmeisesti hengittää paremmin. Voiko tälläinen olla lääkkeenä esim. liian vahva hänelle tai sitten muuten vain sivuvaikutukset ovat liian suuret (=väsymys)?
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:14"]No kantsiskos heittää ne Ketipinorit vessanpyttyyn, jos kerran niiden funktio on väsyttää ja olet huolissasi siitä että mies nukkuu liikaa.
[/quote]
Olisiko sitten parempi ettei ihminen nuku ollenkaan? Minulla nuo lääkkeet ainakin toimivat mainiosti ja ovat toimineet jo vuosia. Ja niin on toiminut miehellänikin, en usko että yhtäkkiä voisi tapahtua tuollainen suuri muutos? Annosmäärä ei kuitenkaan ole muuttunut mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:07"]No ei ap:n tekstistä ainakaan saa sellaista käsitystä, että siellä jotain töitä paiskittaisiin öisin, eli se siitä tehokkaasta ajasta. Koittakaa nyt kääntää toi unirytminne normaaliksi ja muutenkin jotain rytmiä ja rutiineja päiviin. Helpostihan tollanen nukkuminen vie mennessään, jos ei kerran muuta ole ja se taas väsyttää entisestään kun nukkuu paljon.
[/quote]
Minulla on ollut tämä viikko vapaata. Kirjoitin jo tuonne aiemmin, että ihmiset ovat erilaisia unirytmien suhteen. Ja tämä on fakta.
Enkä jaksaisi keskustella nyt unirytmini/elämäntapojeni vääryydestä, vaan siitä, että mikä voi aivan yhtäkkiä aiheuttaa tuollaisen väsymyksen? Tiedän, että paikallaan makaaminen väsyttää lisää, tästä huomautinkin miehelleni, kun hän vaan uniltaan suvaitsi herätä. Ei hän yleensä ole tuollainen.
[/quote]
Niin mutta entäs se mies, hänestähän tässä kyse oli eikä sinusta? Onko hänkin ollut vaan viikon vapaalla, vai ihan jatkuvasti vapaalla? Jos hän tarvitsisikin nyt sen unirytmin käännöksen, vaikka sinä et tarvitse? Miten se aika kun hän on hereillä, mitä tekee ja millainen on? Voihan siinä olla vaikka mitä taustalla, esim ihan kevätväsymystä. Tai sitten jotain masennuksenpoikasta. Kyllä muakin usein väsyttää aivan jäätävästi, mutta en mä nukkuun mene silti ennenkö vasta illalla/yöllä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:00"]Sinä tietysti toivoisit tuolle olevan jokin erityinen syy, mutta taitaa olla ihan vaan saamattomuus miehen vaivana. Jos elämässä ei ole mitään sisältöä (opiskelu,työ,harrastukset yms), niin kyllä se varmaan aika alakuloiseksi vetää ja se taas väsyttää.
[/quote]
Enpäs huomannutkaan tätä viestiä... Mutta siis minulle on aivan sama mikä se vaiva on, pääasia on että asiaan saadaan muutos ja että saadaan hänen olo paremmaksi, ettei olisi niin väsynyt enää. Tiedän, että tekemättömyys väsyttää, olen kokenut sen joskus itsekin. Sehän olisi vain hyvä, jos kyseessä olisi tuo, eikä mitään vakavempaa, niin voisin itse vähän potkia häntä pepulle! Mutta siis alakuloinen hän ei ole, vaan vaan väsymys on se ongelma.
Mä kyllä kans väitän, että ongelma (ainakin osittain) on siinä iltapäivään nukkumisessa. Mulla oli joskus parikymppisenä samanlainen rytmi ja olin ihan koomassa kokoajan.. Elimistö menee sekasin, yöllä on tarkoitus nukkua.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:23"]Mä kyllä kans väitän, että ongelma (ainakin osittain) on siinä iltapäivään nukkumisessa. Mulla oli joskus parikymppisenä samanlainen rytmi ja olin ihan koomassa kokoajan.. Elimistö menee sekasin, yöllä on tarkoitus nukkua.
[/quote] Ja toiset on herkempiä, suhun ei välttämättä vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:07"]No ei ap:n tekstistä ainakaan saa sellaista käsitystä, että siellä jotain töitä paiskittaisiin öisin, eli se siitä tehokkaasta ajasta. Koittakaa nyt kääntää toi unirytminne normaaliksi ja muutenkin jotain rytmiä ja rutiineja päiviin. Helpostihan tollanen nukkuminen vie mennessään, jos ei kerran muuta ole ja se taas väsyttää entisestään kun nukkuu paljon.
[/quote]
Minulla on ollut tämä viikko vapaata. Kirjoitin jo tuonne aiemmin, että ihmiset ovat erilaisia unirytmien suhteen. Ja tämä on fakta.
Enkä jaksaisi keskustella nyt unirytmini/elämäntapojeni vääryydestä, vaan siitä, että mikä voi aivan yhtäkkiä aiheuttaa tuollaisen väsymyksen? Tiedän, että paikallaan makaaminen väsyttää lisää, tästä huomautinkin miehelleni, kun hän vaan uniltaan suvaitsi herätä. Ei hän yleensä ole tuollainen.
[/quote]
Niin mutta entäs se mies, hänestähän tässä kyse oli eikä sinusta? Onko hänkin ollut vaan viikon vapaalla, vai ihan jatkuvasti vapaalla? Jos hän tarvitsisikin nyt sen unirytmin käännöksen, vaikka sinä et tarvitse? Miten se aika kun hän on hereillä, mitä tekee ja millainen on? Voihan siinä olla vaikka mitä taustalla, esim ihan kevätväsymystä. Tai sitten jotain masennuksenpoikasta. Kyllä muakin usein väsyttää aivan jäätävästi, mutta en mä nukkuun mene silti ennenkö vasta illalla/yöllä.
[/quote]
Hänellä on ollut samantapainen unirytmi kuin minulla myös pidempään jo. Aiemmin vain hän on ollut pirteä, eikä ole mennyt ikinä nukkumaan (ainakaan jos on minun seurassani, vaan molemmat menevät samanaikaan nukkumaan ja heräävät suurinpiirtein samoihin aikoihin).
Hän on siis myös työtön tällä hetkellä, mutta olen käsittänyt, että hänellä kuitenkin riittää tekemistä päivisin ja iltaisin. Tämä väsymys on siis jatkunut vasta tämän viikon + edellisen viikon oli myös vähän väsynyt, muttei todellakaan niin paljon, ettei jaksaisi olla hereillä. Eli alkanut aivan yhtäkkiä.
Niin, kyllähän me ollaan kaikki usein väsyneitä, joskus itsellänikin silmät meinaa lumpsahdella väkisin kiinni kun töistä on tullut ja saanut kokattua ja syötyä. Mutta ero onkin siinä, että meneekö nukkumaan, vai ei. Minä en mene päivällä ikinä nukkumaan. Valvon joskus öisin tosi myöhään,mutta silti olen aamulla yleensä aina samaan aikaan pystyssä. Kyllä mä sanoisin että siinä jotain taustalla on, eli lääkärissä kannattaa ehdottomasti käydä juttelemassa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:23"]Mä kyllä kans väitän, että ongelma (ainakin osittain) on siinä iltapäivään nukkumisessa. Mulla oli joskus parikymppisenä samanlainen rytmi ja olin ihan koomassa kokoajan.. Elimistö menee sekasin, yöllä on tarkoitus nukkua.
[/quote]
Edelleenkin, toisille sopii paremmin joku unirytmi ja toisille se ei taas sovi ollenkaan. Oma ensimmäinen epäilys on se, että kun nukkuu LIIKAA, niin silloin alkaa väsyttää vielä enemmän. Mutta enpä tiedä.
Hänellä on ollut samantapainen unirytmi jo pitkään aiemminkin, eikä ennen ollut mitään ongelmaa. Väsymys alkoi aivan yhtäkkiä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:31"]Niin, kyllähän me ollaan kaikki usein väsyneitä, joskus itsellänikin silmät meinaa lumpsahdella väkisin kiinni kun töistä on tullut ja saanut kokattua ja syötyä. Mutta ero onkin siinä, että meneekö nukkumaan, vai ei. Minä en mene päivällä ikinä nukkumaan. Valvon joskus öisin tosi myöhään,mutta silti olen aamulla yleensä aina samaan aikaan pystyssä. Kyllä mä sanoisin että siinä jotain taustalla on, eli lääkärissä kannattaa ehdottomasti käydä juttelemassa.
[/quote]
Minäkin olen sellainen, etten nuku päiväunia. Jos alkaa väsyttämään, niin yritän vaan piristyä jotenkin. Ja nukun vasta sitten silloin yöllä.
Voiko lääkäriin mennä, vaikka oireet ovat jatkuneet vasta näin vähän aikaa? Ja minkä mahdollisen ongelman/sairauden takia väsymys alkaa tällä tavalla, että naps vaan?
Toinen ja kolmas nainen väsyttävät miehen. Ehdota, että jää luoksesi nukkumaan kun on lähdössä kotiinsa nukkumaan. Jos ei käy niin kotona odottaa jotain muuta tekemistä kuin nukkuminen.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:36"]Toinen ja kolmas nainen väsyttävät miehen. Ehdota, että jää luoksesi nukkumaan kun on lähdössä kotiinsa nukkumaan. Jos ei käy niin kotona odottaa jotain muuta tekemistä kuin nukkuminen.
[/quote]
Hehheh, oletpa hauska. En jaksaisi sitä, että mieheni olisi täällä tai vastaavasti minä olisin hänen asunnollaan kellon ympäri. Tarvitsen omaakin aikaa ja tilaa.
Hui. Mies lääkäriin ja pian, kyseessä voi olla vakavakin juttu. Ainakin anemia, joku vitamiinipuutos, hormonihäiriöt ja uniapnea tulevat mieleen mahdollisina syinä.
Antihistamiinit tosiaan voivat väsyttää rajustikin, mutta eivät yleensä noin paljon. Ehkä kannattaisi kokeilla niiden sijaan esim. Duactia kuitenkin?