Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokanopettaja kyselee: Mulla huomenna vanhempainilata, mitä vanhempana haluaisit kuulla? 3.lk

Vierailija
20.09.2006 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahempien kannalta. Välillä täälläkin saa lukea, että ope ei sanonut sitä eikä tätä.

Vierailija
2/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minua kyllä kovasti nyt jo mietityttää se koulukiusaaminen. Ja pelko siitä, että mitä jos omani joutuu kiusatuksi. Huomaavatko opettajat asian?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat eivät aina välttämättä huomaa asiaa. Omat oppilaanikin kiusaavat ja tappelevat enimmäkseen välitunnilla. Puutun kyllä tiukasti kiusaamiseen ja olen saanut sen melko hyvin loppumaan. Täytyy vain opettaa lapsia hyväksymään erilaiset ja kummalliset luokkakaverit. Kiusaamista valitettavsti on jonkun veran. Vanhempana kannattaa ottaa heti yhteyttä, jos kuulee lapselta että häntä tai luokkakaveria kiusataan. Mahdollisimman nopella puuttumisella saadaan paras tulos aikaan.

Vierailija
4/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis noin yleisesti, minkälaisia ongelmia on ollut ja miten niihin on puututtu ja mitä me vanhemmat voisimme tehdä. Yleensäkin siitä mitkä asiat luokassa on hyvin ja mitkä vähemmän hyvin. Ja minkälaisia vaatimuksia opettajalla on esim. liikunnassa (välineet, pitääkö osallistua kilpailuihin...) ja millaisia rangaistuksia hän yleensä mistäkin " rikkeestä" antaa. Ja millaista käytöstä hän oppilailtaan odottaa ja miten hän itse panostaa hyvään käytökseen.

Vierailija
5/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytösasioita itsestäänselvinä, mutta niistä on hyvä puhua rangaistuksineeen kaikkineen

Vierailija
6/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkä mielikuvitusmatkoja aikaan jolloin itse oli lapsen ikäinen. Yksitellenhän ei voi ruveta joka lapsesta kertomaan. Kerro miten alkanut syksy on mennyt, miten luokka toimii yhdessä, mitä syksyn aikana opitaan. Ja ihan nuo perusjutut kiinnostaa aina, mitä liikuntaa milloinkin, mitkä kamppeet mukaan, onko käytävä suihkussa, onko lautanen pakko syödä aina tyhjäksi, montako lihapullaa saa oikeasti ottaa jne...

Vierailija
7/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ope mielestäsi huutaa oppilaille päivittäin, joka tuntikin? Saako ope sanoa (huutaa): Suu kiinni! Ja onko se ihan yleistä nykyään koulussa? Ja miten suhtautuisit vanhempaan, joka ko. asiaa kysyisi vanhempainillassa? Kyselee 5

Vierailija
8/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän välttää huutamasta. paremmin tehoaa äänen hiljentäminen (kannattaa kokeilla kotonakin). Mutta Joskus on ihan pakko korottaa ääntä, yleensä sen jälkeen, kun on 4-5 kertaa sanonut nätisti. Ikinä en huuda varoittamatta. Sanon tyyliin: jos nyt kolmannella kerralla ei varoituksenta huolimatta tule työrauha, niin seuraavaksi huudan ja punaiseksi muutun. ylensä tehoaa. Voisin vielä lisätä, että kyllä opettaja yrittävät olla huutamatta. Onko sulla kokemuksia huutavita opettajista. Niiin, ja olisin järkyttynyt, jos asiaa kysyttäisiin vanhempainillassa. Menisin varmaan punaiseksi ja kokesin, että minua arvostellaan maltin menettämisestä. Apua, toiv. kukaan ei moista kysy. Tosin, tiedän, että oppilailla ei ole varmaan sellaista viestiä (huutamisesta) koteihin mennytkään.

Vierailija
9/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen luokkahenki teillä vallitsee.

Onko työrauha lapsille vai onko levotonta.

Minkälaistet toimenpiteet " häiriköille"

Onko kaikilla kaverit ja jos ei niin mitä ehdotuksia vanhemmilla olisi tilanteen korjaamiseksi.

Erilaisuuden hyväksyminen, suvaitsevaisuudesta keskustelu vanhemmille kotitehtäväksi.

Mitkä tavoitteet kolmasluokkalaisen oletetaan saavuttavan lukuvuoden aikana.

Milloin on ne valtakunnalliset testit.

Onko teillä luokkatoimikunta jos ei ehdota perustettavaksi ja yhteinen kokoontuminen jonkun teeman merkeissä pikkujoulu, retki, nyyttikestit.

Teettää työtä jonkun verran mutta on palkitsevaa, yhteinen illanvietto ja joku lauluesitys lapsilta tms. rakentaa yhteishenkeä.

Kolmasluokkalaisen äiti joka oli jo vanhempainillassa ja kyseli aktiivisesti.

Vierailija
10/14 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innolla odotan tapaavani vanhemmat, osa uusia, osa vanhoja.

Vierailija
11/14 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-" välittäkää lapsistanne ja näyttäkää se näin ja näin" - hittovieköön me olemme sentään niiden lasten vanhempia, luuleeko se opettaja ettemme me välitä ja näytä sitä?

-" opettakaa lapsillenne itsenäisyyttä, älkää opetako niitä asioita mitä koulussa opetetaan, kyllä minä opetan ne ja jos lapsi ei opi niin hän on siitä itse vastuussa" - ihanko totta? Entä jos lapsi vastuustaan huolimatta ei vain opi kun opettaja opettaa huonosti?

-" ei tässä luokassa ole havaittavissa mitään kiusaamista" kun oma poika on tullut kotiin vaatteet revittyinä ja pyöränkumit puhkottuna

-" en minä voi niiden väleihin puuttua" kun kaksi poikaa syytti toisiaan keskarin näyttämisestä tunnilla ja toista uhattiin jälki-istunnolla

-" ei minua täällä kukaan pelkää" sen jälkeen kun opettaja on käynyt käytävässä karjumassa pikkupojille niin että luokkaan asti kaikui vanhempien kuullen

Vierailija
12/14 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli tosi kiva idea, kun luokanope oli videoinut luokkaansa. Videossa oli luokan musiikkiesitys ja pätkiä joiltain oppitunneilta. Osa vielä oli kuvattu niin, etteivät oppilaat olleet huomanneet. Eli lapset tosiaan olivat omia itsejään.

Ainahan sitä vanhempana toivoo, että pääsisi kärpäseksi luokkahuoneen kattoon ja tässä idea tavallaan toteutui.

Vierailija
13/14 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... koska asuvat kunnan vuokra asunnoissa paha maineisella alueella. Muuttivat uuteen kaupunkiin ja rakentavat taloa, joka jouluksi valmistuu. Nyt lastan vahemmat syrjivät lasta asuinalueen perusteella!

Yleensä tällainen lapsellinen luokittelu suututtaa!!

Vierailija
14/14 |
21.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen kerran kuulin kolmasluokkailaisen vanhempainillassa opettajan kertovan konkreettisesti että minä teen näin ja näin, kerron läksyt ja käsken laittamaan kirjat joista tulee läksyä reppuun heti ja ne jotka laukussa on niistä on läksyä. Ja kertoi miten esim. ympäristöopista käyvät asioita ettei tule kysymyksiä ellei vastausta löydy kirjasta ja äidinkielestä käymme asioita näin ja näin.

Kotona en voi tietää miten opettaja ohjeistaa kun kuulen vain oppilaan näkökulman....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan