Onko oikeasti vielä olemassa huonoja pp-hoitajia?
Olen siis kuullut " kauhukertomuksia" , mutta jotenkin epäilyttää, että tänä päivänä pp-hoitajia valvotaan hieman eri tavalla kuin esim. 15 vuotta sitten. Olen saamassa tytölle 2v. hoitopaikan perhepäivähoitajalta, jota en entuudestaan tunne ollenkaan. Onko kellään huonoja kokemuksia perhepäivähoidosta?
Kommentit (21)
1) Juorupiiri leikkipuistossa, pph:t ovat äänekkäimpiä kertomaan lastensa perheiden yksityisasiat, avioerot sun muut
2) Kävelytaidottomat istuvat rattaissa koko ulkoilun ajan, kun heidän vahtimisensa veisi ajan juoruamiselta
3) Pissat ja kakat saa olla housussa, jos ei osaa pidättää, hoitaja ei ehdi yhtä vessattamaan kun jää pian juoruista paitsi
4) Ruoat tehdään omien lasten mieltymysten mukaan
5) Sääntöjen vastaisesti perjantai on siivouspäivä, lapset videoiden ääreen ja matot pihalle
Tämän vuoksi lapseni menee ryhmikseen, vaikka pph olisi vieressä, ryhmiksessä ei olla kenenkään kotona ja hoitajia on useampia
ei tarhan täti lähde, jos vaikka sattuvat olemaan metsäretkellä yms. Aivan ymmärrettävää, että ei hoitaja voi lähteä puistosta pois yhden lapsen takia, kun ovat ensin sinne ehkä pitkänkin matkan kulkeneet. Onneksi näitä vahinkoja sattuu aika harvoin vaipattomille lapsille. Kakka tai varsinkin pissa vaipassa ei ole maailman loppu.
täti :) Lapsi viihtyy ja voi hyvin. Käyvät kerhossa ja metsäretkillä ja ulkoilevat paljon. Lapsiryhmä on hyvä, kaikille löytyy kavereita. En vaihtaisi päiväkotiin mistään hinnasta!
Olen itse pph ja puistossa tapaan hoitajia molemmista tyyppiluokista. Osa ei tosiaan muuta tee kuin juoruaa, ja he sanovatkin suoraan tekevänsä työtä vain työkseen, ja että eivät millään jaksaisi olla lasten kanssa keskenään, siis ilman sitä juorukaveria.
Osa taas keskittyy työhön sydämellään, istuu hiekkalaatikolla pienten kanssa ja järjestää isommille juoksukilpailuja. Poimii itse metsästä marjat, että olisi talvella tarjota puuron kanssa terveellisempää vaihtoehtoa kuin kaupan hillot. Jne.
Vaikeapa sitä on tietää hoitajan laatua, jos ei tunne. Ainoa keino on opetella tuntemaan, tai haastatella hyvin ensimmäisellä tutustumiskäynnillä.
Meidän tyttö aloitti päivähoidon 2,5-vuotiaana ja sai oikein ihanan perhepäivähoitajan. Kuitenkin hoitaja joutui jäämään melko pian aloituksesta pitkälle sairaslomalle ja hoitaja vaihtui.
Varahoitaja osoittautui oikeaksi perhepäivähoitajahirvitykseksi. Täti oli ynseänoloinen, kolkko käytökseltään. Lapset saivat leikkiä vain yhdessä huoneessa ja saunassa! Lapsia nukutettiin pimeässä komentamalla vain sulkemaan silmät kiltisti. Tätsy huusi minulle pari kertaa tyyliin " Älä sitä ovikelloa joka kerta soita, kun tulette!" Ei suostunut uskomaan lapsen todellista ikää vaan piti koko ajan tyttöä vuotta vanhempana. Päivitteli, miten tuon ikäisellä voi olla vielä vaipat. Suostui laittamaan vaipan kuitenkin päiväunien ajaksi, koska " tyttöjen pissa haisee niin kamalalta, ettei sitä hajua saa patjasta pois sitten millään" !
Huvittavinta oli, että puhui minulle ihan avoimesti kuinka tympääntynyt on työhönsä ja kuinka kovasti odotti eläkkeellepääsyä. Kuvaavaa oli, että tädin lapsenlapset eivät halunneet tälle mummulleen hoitoon vaan menivät mieluummin toiselle tädille...
minäs vuonna tämä sitten tapahtui.... ?????
joka onneksi lopetti hommat kun leipääntyi lopullisesti
Kyllä sen äkkiä näkee millainen ihminen hoitaja on. Itse kävin tutustumassa 4 hoitajaan, joista valitsin yhden ja valitsin todella sen parhaan, jolla lapseni on ollut nyt pian 2 vuotta. Yhden hoitajan kohdalla totesin (en ääneen), että " tuolle en lastani veisi ikinä" ja olen kuullut jälkeenpäinkin juttuja etteivät oikein muutkaan.
Kysele myös muiden äitien mielipiteitä, jos joku asuu lähellä. Siis käy ko. pph:n kanssa samassa puistossa. Itselläni oli puolituttu, joka kävi samassa kerhossa ja kertoi kuinka kivasti pph puhuu lapsille, ei koskaan hermostu kerhossa jne.
kuin hänen täysi-ikäisen vielä kotona asuvan lapsensakin ynseys =((( Lapseni pelkää tätä aikuista lasta joka saattaa kovinkin rajuin sanoin hoitolapsia komennella siis muitakin kuin omaani...
olen sen myös fiksusti ilmoittanut perheille jotka tarvivat hoitopaikkaa. hoitaja on eläkeiän kynnyksellä. huutaa kuin mielipuoli vuoden vanhoillekin. etkö sä tyhmä ymmärrä. minkälaisia siellä kotona ollaan ku ei tajuta panna mukaan sitä tai tätä. penskojen pitää olla tos akas parin metrin säteellä koko ajan. me naapurit kauhulla kuunnellaan sen huutoa. onneksi sen sukulaislapsi siirrettiin muualle hoitoon. se oli koko ajan mummun kulta siinä muitten paksuniskojen seurassa. kamalaa.......
aina kun lapsi haetaan pois alkaa kamala mielistely vanhemmille. päivän tärkein raportointi, montako lihapullaa on syönyt ja montako kertaa pissannut ja kakannut. koskaan ei ole vienyt lapsia tapahtumiin tms. jos on tossa lähellä järkätty. siis ihan hirviö hoitaja. pian se meteli taas alkaa...
Vierailija:
Olen itse pph ja puistossa tapaan hoitajia molemmista tyyppiluokista. Osa ei tosiaan muuta tee kuin juoruaa, ja he sanovatkin suoraan tekevänsä työtä vain työkseen, ja että eivät millään jaksaisi olla lasten kanssa keskenään, siis ilman sitä juorukaveria.Osa taas keskittyy työhön sydämellään, istuu hiekkalaatikolla pienten kanssa ja järjestää isommille juoksukilpailuja. Poimii itse metsästä marjat, että olisi talvella tarjota puuron kanssa terveellisempää vaihtoehtoa kuin kaupan hillot. Jne.
Vaikeapa sitä on tietää hoitajan laatua, jos ei tunne. Ainoa keino on opetella tuntemaan, tai haastatella hyvin ensimmäisellä tutustumiskäynnillä.
Juorupiiri näkyy olevan ainakin meidän lähipuistossamme sellaisessa paikassa, josta hoitaja näkee jokaisen lapsen ja ehtii väliin, jos jotain meinaa sattua.
Hyvät hoitajat erottuvat toki tuossakin puistossa, mutteivät siten, että he eivät keskustelisi toisten aikuisten kanssa, vaan siten, että heidän luokseen lapset, joilla on jokin hätä uskaltavat mennä. Lasten kimpussa ei siis olla koko aikaa, vaan heidän annetaan puuhastella omiaan, tavata muita lapsia, kehittää omia sosiaalisia taitojaan vieraittenkin lasten kanssa. Mutta jos hätä tulee tai vaikkapa jännittävää kerrottavaa, hyvän ja mukavan hoitajan luokse voi mennä ja sanoa asiansa, vaikka tämä juttelisikin toisen aikuisen kanssa. Tällaiselle hoitajalle antaisin lapseni hoitoon riemusta kiljuen, vaikka näkisin tämän joka päivä pitävän juorupiiriään muitten aikuisten kanssa.
Ja tuosta sydämmellään työskentelystä. Lapsenhoitajan, lastentarhanopettajan, perhepäivähoitajan, opettajan tai vaikkapa henkilökohtaisen avustajan työ on työtä. Vanhempien pitää antaa rakkaus lapselleen kotona, koska hoitajat tai opettajat eivät sitä tee. He hoitavat lapset, heidän tehtävänsä ei ole jakaa rakkautta. Se kuuluu edelleen meille vanhemmille. Jos tätä on mahdotonta hyväksyä, täytyy lapset hoitaa kotona.
itsekin olen nykyään pph, ja en nyt pidä itseäni täydellisenä mutta en huononakaan. Kun itsellä on omat lapset siinä, ja vielä kolme hoitolasta, ei siinä päivän aikana ehdi mitään kummoista tehdä. Ihan perushoitoa se on. Ja kun joku omasta perheestä sairastuu, niin hoitolapset ovat silloin varahoidossa. Onhan se ikävää, mutta ei voi mitään. Ja mitä ruokaan tulee, niin minä teen kerran viikossa jokaisen lapsen lempiruokaa vuorollaan, oli sitten oma tai ei. Itse olen 31v ja en aio todellakaan tehdä tätä kuin max. 2 vuotta kunnes oma nuorin aloittaa koulun. Sen jälkeen menen itsekin opiskelemaan. Kukaan oman arvonsa tunteva ei tee näin huonosti palkattua ja arvostamatonta työtä vuosikausia! Tekisitkö itse kymmenen tunnin päiviä vuodesta toiseen...
17: Tuo sydämellä tekeminen tarkoittaa pph:n näkökulmasta sitä että haluaa sitä tehdä ja pitää lapsista. Itse ole myös pph ja aika raskaaksi kävisi se työ jos sydän ei olisi mukana siinä hoitotyössä. Huomaahan se lapsikin hoitajan asenteen, onko aidosti mukana vai ei.
Ei se mikään oppimistilanne ole! Jos yhdessä siivotaan leikin jäljet, niin sitten on kyseessä oppimistilanne, mutta ei viikkosiivousta saa työaikana tehdä.
Mielestäni ne, joiden täytyy tehdä sydämellään, jotta olisi lapsia varten tarpeeksi hyvä, ovat aika pelottavia. Mitä, jos tämä ihminen alkaakin jonain päivänä haikailla ihan muihin hommiin? Jos sydän ei haluakaan enää olla mukana? Hoitaako hän sen jälkeen lapset huonosti, vai ilmoittaako vain vanhemmille, että huomenna en enää lapsia ota?
tarpeeksi isoja , ettei tarvi enää kotona hoitaa. Eli ovat siis tehneetkin
sitä työtä ihan just vaan sen takia.
En kyllä veisi lastani pph:lle jota en yhtään tunne.
Ap:n kannattaisi kysellä kokemuksia muilta puistossa tms.
Naapurissamme asuu pph, joka nyt lopetti keväällä (onneksi),
on todella töykeä täti, töni pientä paivuotiasta hoitalasta lähikaupassa kun poika sattui olemaan edessä, niin että poika kaatui, sanoen:
" No, mene nyt siitä!!"
Kesällä heillä oli jotkut pirskeet , siis illalla ihan vapaa-ajalla, mutta
silti otti korvaan kun joka toinen sana oli v*ttu ?!
Kuulemma omat lapsensa söivät eri ruokaa kuin hoitolapset, tuskin
ainakaan huonompaa.
Ei silti, tunnen kyllä yhden tosi hyvänkin pph:n, mutta kannattaa tosiaan
tutustua ensin ja kysellä vähän
Hoitaja ei voi lähteä sisään vessaan kun on ne muut lapset... eikä varavaatteet ole mukana. Tarhan täti lähtee kyllä sisälle kun ulkona on aina muitakin hoitajia.