Kasvisruokavinkkejä
Ajattelin ryhtyä kokkaamaan kasvisruokaa yhtenä päivänä viikossa. Antakaas vinkkejä mitä vois laittaa? Tällä hetkellä listalta löytyy ainoastaan kasvissosekeitto ja tomaattikeitto.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:54"]Muakin kiinnostaa kasvisruokavinkit. Mun kriteerit: Ei soijaa eikä muutakaan Kiinasta tuotua, ei sosekeittoja, ei jeeraa. Proteiinin lähteenä mieluimmin mahdollisimman lähellä tuotettua, eli kaiketi jotain härkäpavuista. Meillä syödään lähiruokaa, vain kahvi, tee, kaakao sekä osa mausteista tulee kaukomailta.
[/quote]
Mulle tulee mieleen rosmariini-uunijuurekset. Ette varmaan käytä oliiviöljyä, joten rypsiöljyä pintaan. Niiden lisäksi marinoitua härkäpapu-punasipulisekoitusta. Se ihan perus punasipulimarinaadi käy hyvin myös pavuille: etikkaa, öljyä, sokeria ja suolaa. Tästä voi myös tehdä salaatin lisäämällä hienonnettua pinaattia joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:56"]
Sian tai naudan sisäfile käärittynä pekoniin.Pekonin alla juustoa ja kinkkusuikaleita.
[/quote]
Voi että olet vitsikäs, mistä ollenkaan keksitkään? Oletko se sama tyyppi, joka aina korvasienikeskusteluissa neuvoo syömään sienet raakoina?
"Muakin kiinnostaa kasvisruokavinkit. Mun kriteerit: Ei soijaa eikä muutakaan Kiinasta tuotua, ei sosekeittoja, ei jeeraa. Proteiinin lähteenä mieluimmin mahdollisimman lähellä tuotettua, eli kaiketi jotain härkäpavuista. Meillä syödään lähiruokaa, vain kahvi, tee, kaakao sekä osa mausteista tulee kaukomailta."
Oletko ajatellut että jos syöt lihaa niin sen rehu ja vitamiinit on kuitenkin tuotu kaukaa, eli onko sittenkään lähiruokaa? Tuota rehua pitää tuoda moninkertaiset määrät siihen nähden jos söisit itse sen euroopasta tuodun linssin. Itse ajattelen enemmän ekologisuutta, pidemmällä aikajänteellä, eli kuinka paljon tulee saastetta koko tuotantokaaren aikana. Karjatalous saastuttaa enemmän kuin laivarahtina tänne tuotu eurooppalainen papu. Ilmastolaskurin mukaan vegaanin ruokavalio tuottaa 1000 kg vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin karjatalouden tuotteita syövän sekaruokailijan valio.
Suomalaisia kasviproteiinin lähteitä ovat myös hamppu ja kvinoa.
Itse voisin heittää ehdotuksiin mukaan kasvismoussakan.
http://www.vegaanihaaste.net/reseptipankki.html
Joku tomaatti-mozzarella-rucola -pizza nyt uppoaa tällaiseen a-luokan lihansyöjäänkin.