Perheen kanssa ulkoilu ja kotityöt
Tänään piti sataa, joten jätin lakanan vaihdot ja pyykinpesut tälle päivälle. No, aurinko onkin paistanut koko päivän joten mies keksi että lähdetään ulkoillemaan. Kotimatkalla käytiin vanhemmillani koska äiti oli yksin kotona. Äiti toipuu aivoinfarktista, joten hänelle pitää soittaa aika-ajoin jos on yksin.
Kotiin kun päästiin klo 17 aikaan piti ruveta ruoanlaittoon.
Tulos on siis nyt se että pesukone pyörii yöhön asti. Keittiö on kun hävittksen kauhistus. Mies makaa sohvalla. Ei kuulemma jaksa tyhjentää ja täyttää tiskaria.
Huomenna on taas työpäivä joten mitään ei ehdi huomenna tehdä. On läksyä, treeniä jne.
Kommentit (17)
Kuulin jostain, että nykykoneissa on pitkät pesuohjelmat, koska käyttävät vähemmän vettä kuin vanhat, mutta 4h on kyllä jo ihan toivoton. En osaa kuvitella, että käyttäisin tuollaista ohjelmaa.
Mä laitoin koneen ajastimelle. Kätevä juttu. Ohjelmaa oli jäljellä 10 min, kun tultiin kotiin takaisin. Juu, tiedän, ettei pyykkikonetta saisi jättää päälle, mutta...
Me oltiin tänään 6h ulkona. Silti on pyykit pesty, ruoka laitettu ja tiskikone tyhjennetty. Asiat on just niin vaikeita tai helppoja kuin itse halua.
Jos haluaa elämästään hankalaa, niin onnistuuhan se. Ja marttyyriasenteella varsinkin. Relaa vähän, piruako luot itsellesi paineita turhasta? Lakanapyykkiin menee max. 2 tuntia, kuivumaan laittamisessa 10 minuuttia, eli kone tekee työt pääosin. Ruokaa ei tarvitse tehdä kahta tuntia, tunnissakin pääsee jo pitkälle, makaronit keittää muutamassa minuutissa jne. Keittiön siivouksen voi laittaa penskojen puuhaksi kun tulevat kotiin huomenna - osaavat varmasti. Nyt siis istut aloillesi ja lopetat itkusi ja itsesäälisi. Kakarat tekemään kotitöitä ja miestä tuskin tarvitsee passata myöskään kun ei kerran ole sairas. Et taida olla mikään kodinhengetär kun kaikki on noin vaikeaa, voit kuitenkin ihan itse päättää mitä ja miten asiat teet. Ihan itse.
Pääsitte vapaapäivänä ulkoilemaan hyvässä säässä koko perheen voimin JA lisäksi kävitte kylässä. Kyllä tämä minun arvojärjestyksessä voittaa säällä kuin säällä pyykinpesun ja siivouksen.
Kiitän kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että en ole kontrollifriikki marttyyri
Minunkin piti pyykätä lakanat ja pyyhkeet tänään, kun en ole aiemmin ehtinyt. Mutta olikin niin kaunis päivä, että ulkoiltiin lasten kanssa, mentiin metsäpolulle kiikaroimaan lintuja ja nähtiin käki. Iltapäivällä käytiin ostamassa pihaan kukkia ja istutettiin niitä, laitettiin lasten kanssa auringonkukan siemeniä multaan. Mies grillasi makkaraa ja maissia ja jynssäsi terassikalusteet, syötiin ulkona. Illalla käytiin vielä lähelle avatussa uudessa leikkipuistossa. Peittelin juuri äsken lapset niihin samoihin vanhoihin lakanoihin, vaihdan ne sitten joskus ensi viikolla. Ja kämppä on hävityksen kauhistus, mutta siivoamme sen miehen kanssa sitten joskus toiste, kun jaksamme.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 20:24"]
neljän tunnin ohjelma??? Onko oikeesti jollain sellanenkin? Mulla 60 asteen ohjelma on reilun tunnin..
[/quote]
Meillä voi pestä 60 asteessa tunnin, kaksi tai neljä ihan sen mukaan, mitä materiaalia pyykki on. Valkoiselle puuvillalle (lakanat) on 90 asteen pesuohjelma, jossa on monta huhtelua ja puhdasta tulee. Toki tuossa tunnin ohjelmassa saa lakanat märiksi ja pesuaineen niihin kiinnittymään, mutta huuhtelu on se juttu! Ei ihme, että ihmiste lakanat haisee, kun niitä ei pestä oikealla ohjelmalla vaan "farkkuohjelmalla".
Tuttu tunne. Oliskin kiva olla vaan perheen kanssa, mutta aina painaa kotityöt päälle. Tulos on just tuo, jos lähdetkin käymään jossain etkä "kangistu kaavoihin". Kotityöt on ikuisia. Tsempit sulle!!
Minkä hiton takia ne lakanat pitää pestä juuri tänään? Siivoa keittiö ja thats it.
Lakanoiden pesuohjelma kestää noin 4 tuntia eli arviolta klo 21.00 asti, minusta ei ihan yöhön. Miehelle ei tarvitse antaa ruokaa, jos se ei kykene tyhjentämään tiskikonetta. Sitä voi todeta, että voi helvetti sentään, minä en jaksa tehdä sinulle ruokaa, kun sinä et jaksa tehdä yhtään mitään.
Ihan siltikin, vaikka mies tekiskin jotain, on päävastuu kotihommista silti äidillä. Ainakin täällä. Ei se arki niinkään rullaa, että marttyyrina viuhdot ja huudat miehelle, et en tee ruokaa kun sinäkään et blaa blaa... Ne työt vaan pitää tehdä jotenkin. Aina ei täsmää aikataulut, lasten kanssa varsinkin. Välillä on hyvä laittaa kotihommat sivuun ja päättää, et nyt mennään hyvällä omallatunnolla yhdessä kävelylle/retkelle/pihalle pelaileen tms. Tekee hyvää, ja hommat odottaa kyllä. Hoituvat silti, vaikka ei siltä aina tuntuis.
Mikä pakko niitä lakanoita on juuri tänään vaihtaa ja kaikkea pyykkiä pestä. Peset koneellisen tai pari ja siivoat keittiön. Ei ne kotityöt niin päivän päälle ole, tekemällä ne ei lopu.
Neljä tuntia??? Meitin lakanat peseytyy reilussa tunnissa.
neljän tunnin ohjelma??? Onko oikeesti jollain sellanenkin? Mulla 60 asteen ohjelma on reilun tunnin..
Koululaiset osaa kyllä vaihtaa lakanansa, tyhjätä tiskikoneen ja sellaista. Iloinen asenne vaan, huudat että No niin perhe nyt pistetään yhdessä koti pikapikaa kuntoon! Jaat hommat, menevää musiikkia soimaan, puolessa tunnissa kämppä on kunnossa. Ei niitä kaikkia pyykkejä nyt tänään kerennyt pestä mutta ei se ole vakavaa. Yhteinen kiva ulkoilupäivä ja mummon luona vierailu on tärkeämpää kuin pyykkikasan korkeus
[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 19:20"]Lakanoiden pesuohjelma kestää noin 4 tuntia eli arviolta klo 21.00 asti, minusta ei ihan yöhön. Miehelle ei tarvitse antaa ruokaa, jos se ei kykene tyhjentämään tiskikonetta. Sitä voi todeta, että voi helvetti sentään, minä en jaksa tehdä sinulle ruokaa, kun sinä et jaksa tehdä yhtään mitään.
[/quote]
Oliko ne pakko tänään pestä? Onko pakko olla noin pitkä ohjelma? Eikö voinut laittaa koneeseen ulos lähtiessä?
Maailma ei kaadu jos relaa vähän. Tai lakanat on vaihtamatta kolme viikkoa
Ei ihme jos elämä on vaikeaa, jos elämä on tuollaista suorittamista. Meillä on ainakin ollu kiva sunnuntai. Pestiin kyllä lakanat, mutta en olis pessy jos olis ollu jotain muuta ohjelmaa. Tein ruokaa, eikä keittiö ole sen jäljiltä hävityksen kauhistus - ei siinä montaa minuuttia mennyt, kun sen siivosi.
Plääh. Meillä ulkoillaan ja retkeillään ja kyläillään silloin kun siltä tuntuu ja aika usein se johtaa siihen että koti on hävityksen kauhistus. Lakanoiden pesu ei voi olla muutamasta päivästä kiinni. Vaihdat puhtaat lakanat ja laitat ne likaiset pyykkikoriin. Peset vaikka ens viikonlopuna sitten. Ja pikapesulla jos kone on noin onneton, kellä on aikaa odotella monta tuntia kotona koneen pyörimistä.