Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi köyhät monesti juovat alkoa ja polttavat?

Vierailija
17.05.2015 |

Eivät kaikki mutta työssäni olen huomannut että jos pitäisi rahaa laittaa johonkin "oikeaan" eli päästä sairaalaan toiseen kaupunkiin tutkimuksiin tms niin sanotaan ettei bussiin ole varaa mutta silti poltetaan ja juodaan. Outoa. Vai onko niin että jos ollaan työttömiä tai sairauseläkkeellä niin ne ainoat ilot on rööki ja kalja?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska monelle se juominen ja polttaminen tuo helpotuksen ahdistukseen. Kyllä kuitenkin rahahuolet jne pistää maahan. Monesti ei ole varaa tehdä sillä rahalla mikä on mitään hauskaa ja rakentavaa joten sitten ostetaan se röökiaski ja alko

Vierailija
2/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne tosiaan on monelle ainoat ilot, kun ei ole rahaa shoppailla, syödä hyvissä ravintoloissa, matkustella, sisustaa, käydä teatterissa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne on just siksi köyhiä. 

Vierailija
4/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa köyhistä on köyhiä juuri siksi, että elämänhallinta ja rahankäyttö ovat yhtä kaaosta. Osa on tietysti tilanteessa ilman omaa syytään, mutta jotain korrelaatiota näidenkin välillä on.

Vierailija
5/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli julki tutkimus, jossa esiteltiin alkoholin käyttöä varakkuuden mukaan. Yllätys, rikkaat naiset juovat huomattavasti enemmän kuin köyhät naiset! Mikä lie taustalla. Tietysti yksi selitys voisi olla, että rikkailla naisilla on varaa juoda. Mutta ei ehkä ainoa selitys. Arvailen muita syitä: vaativa työ, tylsistyminen, sosiaalinen juominen, tissuttelu, parisuhteen ongelmat, ehkä yhdessä miehen kanssa vain rahan takia...

Vierailija
6/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne osaa rikkaatkin ryypätä ja poltella. Minulla ei olisi varaa ryyppäilyihin ja tupakointiin, on nyt niin pienet tulot.

Vierailija
7/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:20"]

Kyllä ne osaa rikkaatkin ryypätä ja poltella. Minulla ei olisi varaa ryyppäilyihin ja tupakointiin, on nyt niin pienet tulot.

[/quote]

Sekin on kyllä priorisointikysymys, säästät vaikka ruokamenoista tms. Kyllä se onnistuu jos vain tahdot.

Vierailija
8/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:20"]

[/quote]

Sekin on kyllä priorisointikysymys, säästät vaikka ruokamenoista tms. Kyllä se onnistuu jos vain tahdot.

[/quote]

No en nyt kuitenkaan halua, ei ole aikaa yksinhuoltajana omiin harrastuksiin. Ehkä sitten eläkepäivinä.

Vierailija
9/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:12"]

Ehkä ne on just siksi köyhiä. 

[/quote]Tätä olin juuri tulossa kirjoittamaan. Rahat menee viinaan ja tupakkaan. Terveys menee kyseisten "harrastusten" vuoksi ja sitten maksaa sairaudenhoito.Ihminen polttaa omakotitalon verran rahaa savuna ilmaan elämänsä aikana ja viinaan menee varmaan vielä enemmän. Kyllä minäkin olisin köyhä jos rahani joisin kurkusta alas ja toisen puolen käryyttäisin savuna taivaantuuliin. Ne maksaa nuo 2 harrastusta aika paljon. Ei niihin köyhällä oli varaa.

Vierailija
10/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meidän hyvinvointivaltio mahdollistaa sen että talouttansa holtittomasti hoitavien ihmisten valintoja kunnioitetaan ja heidän riippuvuuksiaan pidetään yllä verovaroin. Tartteis tehdä jotain. Jos ei kato oo varaa maksaa vuokraansa tai ruokiaan niin minusta ei ole ihan ok että ryypätään ja poltetaan mitkä ei ole ihmisen elämisen kannalta mitään tarpeellisia toimenpiteitä. Mutta tätä ihmiset haluavat tukea. En tiedä miksi.

Vierailija
11/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:40"]

Koska meidän hyvinvointivaltio mahdollistaa sen että talouttansa holtittomasti hoitavien ihmisten valintoja kunnioitetaan ja heidän riippuvuuksiaan pidetään yllä verovaroin. Tartteis tehdä jotain. Jos ei kato oo varaa maksaa vuokraansa tai ruokiaan niin minusta ei ole ihan ok että ryypätään ja poltetaan mitkä ei ole ihmisen elämisen kannalta mitään tarpeellisia toimenpiteitä. Mutta tätä ihmiset haluavat tukea. En tiedä miksi.

[/quote]

Juuri näin. Valtio ottaa vastuun, jos ihminen juo ja polttaa mieluummin kun käy töissä ja edistää terveyttään valinnoillaan. Itse voi ihminen tehdä sitä, mikä tuntuu hyvältä.

Vierailija
12/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeskelin, että itsellänikin voisi olla uusi merenrantatalo Jollaksessa tms, mutta pari sataa tuhatta ylimääräistä on mennyt kurkusta alas. Ihan kivaa silti ollut ja hyvin toki asutaan nytkin.

Vierailija
13/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon huomannut että monet köyhät juo janoonkin maitoa, vaikka vesi olisi paljon halvempaa ja terveellisempää!

Vierailija
14/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he saavat rahallista tukea siihen. Plus huono elämänhallinta.

Vierailija
15/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 15:19"]

Juuri tuli julki tutkimus, jossa esiteltiin alkoholin käyttöä varakkuuden mukaan. Yllätys, rikkaat naiset juovat huomattavasti enemmän kuin köyhät naiset! Mikä lie taustalla. Tietysti yksi selitys voisi olla, että rikkailla naisilla on varaa juoda. Mutta ei ehkä ainoa selitys. Arvailen muita syitä: vaativa työ, tylsistyminen, sosiaalinen juominen, tissuttelu, parisuhteen ongelmat, ehkä yhdessä miehen kanssa vain rahan takia...

[/quote]

Mulla alkoholi ja ruoka kulkevat käsi kädessä. Aikoinaan pienituloisena ei ollut varaa viineihin, mutta vaikka olisi viinipullon voinutkin ostaa, niin ei sitä viitsinyt makaroonilaatikon tai kalapuikkojen ja perunamuusin kanssa nauttia. Kun vaurastuin, muuttui myös ruokavalio. Alkuruuan kampasimpukat "vaatii" lasillisen valkoviiniä, pääruuan sisäfilepihvi punaviinin ja jälkiruuan paahtovanukas kahvin ja hyvän liköörin/konjakin. En mä vieläkään juo alkoholia makaroonilaatikon tai kalapuikkojen kanssa. 

Vierailija
16/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 16:36"]Mä oon huomannut että monet köyhät juo janoonkin maitoa, vaikka vesi olisi paljon halvempaa ja terveellisempää!
[/quote] Maito on pikkulasten (pula-ajan) ravintoa. Ei aikuisten ruoka-/janojuoma.

Vierailija
17/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt keksiä parempia provoja.

Vierailija
18/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Rikkailla on valtaa enemmän. Saa elää kuten huvittaa. Näkeehän sen siitäkin että kulissit on kaikki kaikessa (alemmalle) keskiluokalle. Jo ylempi keskiluokka, omistavasta luokasta puhumattakkaan, on paljon rennompaa elämäntyyliltään. Kaiken ei tartte olla just kuin mainoksesta. Töihinkin voi vaikka pyöräillä jos mieli tekee, eikä haittaa vaikka joku luulisikin työttömäksi kun ei istu premiumin ratissa.

Vierailija
19/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/22 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Katsos kun niissä köyhissä naisissa on paljon pienellä eläkkeellä sinnitteleviä mummoja,  jotka eivät ole eläissään viinaa juoneet. Hyvä- ja keskituloisissa on enemmän nuoria ja keski-ikäisiä, eli paljon kosteampaa sukupolvea.