Kolmevuotiaan koiran munuaisten vajaatoiminta.
Sureettaa nyt ystävän puolesta todella paljon, kun rakkaalla koiralla todettiin synnynnäinen munuaisvika. Joi paljon ja oli vetämätön, lääkärillä todettiin sitten, että vain neljäsosa munuaiskudoksesta on toimivaa.
Ystävä aikoo tietysti noudattaa nyt tiukasti annettuja dieettiohjeita. Muuta ei voi tehdä.
Onko teillä jollain kokemusta, kuinka tästä eteenpäin? Onko elinajanodote pakosti kovastikin lyhentynyt?
Kommentit (10)
On ikävä kyllä tuttua, lähipiirissäni sattunut vastaavanlainen tapaus. Diagnoosi tuli aivan puun takaa, koiralle ei annettu juuri lainkaan elinaikaa. Joutuivat tekemään päätöksen siitä että koira mukutetaan. Katsos kun munuaiset eivät toimi, niin kaikki se myrkky ja kuona-aineet jää sinne kehoon ja aiheuttaa myrkytystilan. Koiralla kovat kivut, ei sillä ruokavaliolla ikävä kyllä ole juuri mitään merkitystä - varmasti sinunkin ystävälläsi on piakkoin edessä päätös rakkaasta lemmikistään luopumisesta. Koiran kannalta armollinen ratkaisu. Kaikkea hyvää ystävällesi ja paljon voimia!
^nukutetaan*. Ja siis tämänkin kys. koiran ikä oli 3v kun nukutettiin.
On hyvin yksilökohtaista, miten sairaus etenee. Meillä koira eli viisivuotiaaksi, jonka jälkeen kunto romahti. Ruokavaliosta kannattaa pitää tiukasti kiini, koiraa ei saa rasittaa ja aina pitää olla riittävästi vettä. Surullista, mutta sairaudet kuuluvat koirankin elämään ja niin kauan kun koira voi hyvin, on aika nauttia elämästä.
Jätän ensinäkin tuon 'PELKKÄ KOIRA' huomiotta....minulla 6,5 v koiruus jolla pennusta asti ollut vajaatoimiset munuaiset. Diagnoosin tehnyt lääkäri antoi muutaman vuoden elinikä ennusteen...alkuun kokeilin ruokintaan munuaisnappuloita...koira kuihtui ja kutisi...sitten kävimme hakemassa ruokintaneuvoaja luonnolliseen koiran ruokintaan perehtyneeltä ihmiseltä jolla hallussa myös homeopatia ja vyöhyketerapia.niillä ohjeilla menty tähän asti. Nyt munuais arvot jälleen kohonneet entisistä arvoista joten proteiinia vähemmäksi marjoja,rasvaa b- ja d- vitamiinia ruokaan lisää ja uutuutena ranskalaisen eläinlääke firman uusi fosforia ja muita haitallisia aineita sitova täydennysrehu pronefra. Koiruus piristynyt silmissä neljän viikon sisällä....eli ei se munuaisten vajaatoiminta diagnoosi ole koiralle tappotuomio. Vaatii vain viittseliäisyyttä ruokinnan kanssa.
Meillä myös raakaruokinta antanut lisää vuosia jo 5vuotta. Syö siis raakaa lihaa,luomu kanan keltuaisia(b-vit),viiriäisen munia(rikkaampi ravintoarvoltaan kuin kananmuna),luomu hampunsiemen öljyä(kaikki hyvät rasvahapot),kalanmaksaöljyä(A-vit sekä hyviä rasvahappoja),marjoja mm. mustikka,puolukka,tyrni sekä itse tehtyä kasvispitoista(mm.herneitä,parsakaalia,porkkanaa,lehtikaalta,valkosipulia,persiljaa,timjamia,rosmariinia,puolukkaa ja karpaloita) luomu täysjyväriisi puuroa. Kalsiuminsa saa paloitelluista viiriäisistä ja niiden munankuorista. Ruokinnan aikana saa myös paljon raakaa vihreää lehtivihannesta sekä hoitavia tuore yrttejä(rosmariini,timjami,basilika,persilja,minttu) persilja.Käytän ihmisille tarkoitettuja elintarvikkeita ja luomulaatuja jotta myrkkyjen,kemiallisten lannotteiden,lisäaineiden ja muiden ei toivottujen säilöntä ym kemikaalien määrä olisi minimissään kuormittamassa munuaista ja maksaa. Koira on 13v ,tekee 5-10km lenkkejä päivittäin,leikkisä ja aktiivinen vaikka muina diagnooseina myös spondyloosi ja moninivelrikko. Kunto on aina ajoittain heikentynyt jos annamme koiralle eläinkauppojen tai markettien nahkaisia puruluita ja täys kuivalihoja tms. Nyt tehty itse namit ja puruluina käytetty suomalaisia hirven nahkaluita (näissä tietyn valmistajan nahkaluissa ei käytetä kemikaaleja prosessoinnissa,ei liimaa tai säilöntäaineita ym myrkkyjä mitä muissa nahka luissa on(esim valkaisuaine,teollinen liima jne jotka kuormittavat munuaisia)..). Välillä saa kalutakseen peuran ym lihaisia luita mutta vain muutaman kerran kuukaudessa.Suosittelen ihmisiä perehtymään luonnolliseen ruokintaan sillä saa terveemmän ja hajuttoman koiran(ei haise henki,turkki,takapää,ulosteet,ei tarvitse pestä alituiseen saadakseen rasvaisuutta turkista kun kuonaa puskee läpi ihon,korvat möhnässä,anaalit tukkeessa jne mitä pidetään "normaalina" osana koiran elämää teollista ruokaa syövien kesken). Vinkkinä Luonnonmukainen koiran hoito(Ulla Kivimäki) kirjassa vaihtoehtohoitoja munuaisvikaan sekä ruokintaan ,myös MUSH:in sivuilta löytyy ruokinta neuvoja ja kysyä heiltä voi myös. Ja koirille on myös ravitsemusneuvojia juuri luonnollisen ruokinnan suhteen mutta niissä kannattaa olla varovainen ja vaatia nähdä käydyt kurssit ym tietotaito ennen palvelun ostoa. Eläimet ovat kuin me ihmiset. Mitä puhtaammin ja luonnollisemmin syömme sen paremmin voimme ja pitempään elämme.
Minulla on arviolta noin 11 vuotias kissa jolla munuaisten vajaatoiminta sekä FIV. Rescuekissa, tuli minulle reilut 4 vuotta sitten. Erityisruokavalio, haen ruoat eläinlääkäriltä. Voi hyvin, leikkii, turkki on hyvä. Painaa melkein 5 kiloa. Kolli. Maailman ihanin sylikissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on arviolta noin 11 vuotias kissa jolla munuaisten vajaatoiminta sekä FIV. Rescuekissa, tuli minulle reilut 4 vuotta sitten. Erityisruokavalio, haen ruoat eläinlääkäriltä. Voi hyvin, leikkii, turkki on hyvä. Painaa melkein 5 kiloa. Kolli. Maailman ihanin sylikissa.
Onko sun kissalla lääkitystä munuaisten vajaatoimintaan? Minkälaisia oireita sun kissalla on? Mun kissalla on juuri todettu munuaisten vajaatoiminta, ja vähän sydän kurkussa tarkkailen kissan syömisiä, juomisia, hiekkalaatikolla käymisiä ym..
Jos joku nyt kysyy, että miksi en kysy ystävältä, koska tästä oli ehkä lääkärillä puhetta ... niin en vain pystynyt, kun oli niin itkuinen. Tuntui kauhealta ottaa koiran kuolema esiin.