Oletko nähnyt varastohämähäkkiä?
Siis niitä oikeasti isoja sisätiloissa viihtyviä hämähäkkejä Suomen mittakaavassa.
Kommentit (21)
Eipä ole näkynyt.
Eikös ne ole vieraslajike, joka menestyy juuri noissa varastotiloissa?
Niin, siis tarkoitatko niitä Arolukki hämiksiä, jotka viihtyy usein juurikin varastoissa? Googlaa ja kerro onko samannäköinen.
Inexillä näin joskus varastohämähäkkimiehen. Keräili tuotteita kuin kahdeksanraajainen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis tarkoitatko niitä Arolukki hämiksiä, jotka viihtyy usein juurikin varastoissa? Googlaa ja kerro onko samannäköinen.
Ei ole arolukki. Vaan varastohämähäkki. Vähän tavallisen huonehämähäkin näköinen, mutta huomattavasti suurempi ja pitkäjalkaisempi.
Vierailija kirjoitti:
On mulla niitä joskus näkynyt kämpässä. Kuinka niin?
Onko sinulla vanha asunto?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Varastoh%C3%A4m%C3%A4h%C3%A4kki
Hämähäkkikammoiset älkää katsoko!
Onko samoja mitä esim. Britanniassa on ihan riesaksi asti? Siis heidän "normaaleja" huonehämähäkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole näkynyt.
Eikös ne ole vieraslajike, joka menestyy juuri noissa varastotiloissa?
Ovat tulleet muualta, mutta melkoisesti lisääntyneet Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla vanha asunto?
17 vuotta sitten rakennettu, kerrostalon alin kerros. Kesällä viimeksi näin, mullahan oli ollut öisin parvekkeen ovi auki. Niitä näkyi kaikkiaan 3 ja ulos vein. Oli kyllä vaikuttavan kokoisia veijareita.
Pelkään hämähkkejä. Kerran kun mulla oli muutaman viikon ikäinen vauvani sylissä, oli moinen hämähäkki kylppärin katonrajassa. Olin saada pa€€ahalvauksen, hyvä ettei vauva tippunut. Jopa raavas mieheni kavahti nähdessään hämähäkin.
On niitä täällä maalla ihan jatkuvasti, tai siis muutaman kerran vuodessa näkyy meillä sisällä. Vanhemmillani kaupungissa ollut kerran yksi, jota olivat pelänneet niin paljon etteivät olleet uskaltaneet tehdä sille mitään.
Hyi jestas! En ole mikään erityisen hämähäkkikammoinen ja kotonani saa vapaasti asustella normaalit kotihämähäkit. Samoin välillä olen ihastellut mökkimme laiturilla isoja rantahämähäkkejä ja ne ovat toistaiseksi pysyneet vain ulkona ja hyvä niin. Tuollainen melkein käden kokoinen sisällä oleskeleva hämähäkki saisi miltei sydämen pysähtymään.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään hämähkkejä. Kerran kun mulla oli muutaman viikon ikäinen vauvani sylissä, oli moinen hämähäkki kylppärin katonrajassa. Olin saada pa€€ahalvauksen, hyvä ettei vauva tippunut. Jopa raavas mieheni kavahti nähdessään hämähäkin.
On se kyllä melkoisen kokoinen kun sellaisen ekan kerran näkee. Mullakin se vielä tapahtui niin, että huomasin sen yöpöydän lampun kelmeässä valossa seinällä. Epäsuora valaistus heitti sen hämyrin varjon isompana sinne seinälle niin se näytti vielä isommalta kuin oikeasti on. En ole mikään hämähäkkikammoinen, mutta se laji on jo niin kookas, että tulee häätö asunnostani joka kerta. Pienten hämppyjen kanssa suostun jakamaan asuntoni.
Kyllä. Mökillä sisällä, varastossa ja kasvihuoneessa. Aika iso kieltämättä 😲.
Moni luulee nähneensä varastohämähäkin, kun esimerkiksi kohtaavat suht ison huonesopikin. Nekin voivat tosiaan olla ihan kiitettävän kokoisia joskus.
Kerran näin yhden jostain indokiinasta tulleen kuorman matkassa jonkun saakelin karvaisen hämiksen joka siis lähinnä muistutti tarantellaa. Se kroppa oli semmoinen 5cm pituudeltaan ja kunnon karvajalat päälle.
Eikä sitä kukaan saanut kiinni kun se otti jalat alleen. Eikä sitä kyllä ainakaan mistään lattialta kuolleenakaan ikinä löytynyt eli kaipa se häipyi luontoon kun kesäkin oli.
Minun mielestäni on aika harvinaista törmätä näihin, etenkin jossain syrjäisellä mökillä. Kaupunkialueen asunnoissa viihtyvät.
Eipäs haukuta varastoduunareita senkin manatut lukit: