Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yölliset haaveilut ja mahtipontiset ajatukset estävät minua nukkamasta kun pitäisi. Rasittavaa. Miten rauhoittua?

Vierailija
18.01.2022 |

Harvemmin tällaisia ajanjaksoja on ja kun niitä on, niin minulla on yleensä toiveikas ja myönteinen suhtautuminen elämään. Tällä hetkellä on niin paljon kaikenlaista projektia mitä voisin aloitella ja ne vyöryvät mieleeni.
Tällä hetkellä noudatan ruokavaliota, stressaan ja yritän ratkaista tulevaisuuden asioita sekä talousongelmia. Olen levoton. Tuntuu jopa jonkinlaiselta "humalatilalta" kun yöt sitten vatvon, kirjoittelen listoja mitä haluan tehdä ja tämän lisäksi ihan oikeasti saatan tarkkaan ajatella, mitä konkreettisesti teen asioiden eteen. Lennän haavemaailmassani ja pidän ideoitani erityisen hyvinä, jotka estävät nukkumasta.
Tämä haittaa sitten "todellista" nykyhetken elämää.

Kun sitten olen nukkunut pari tuntia niin ne edellisen yön asiat, joita pohdin tuntikausia sängyssä pyörien, niin eivät tunnukaan enää hyviltä enkä ole lainkaan niin varma asioista sekä ihmettelen koko lataustani ja suunnitelmia niiden ympärillä. Kuten sanoin, kun heräisi jostain "humalatilasta".

Mitä tämä oikein on? Stressiä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivireystila. Voi liittyä traumoihin tai ihan vaan stressiin.

Vierailija
22/29 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun vielä tarkemmin pohdin asiaa mistä tämä kaikki nyt tällä kertaa sai alkunsa. Siis, että en tunne oloani läheskään niin masentuneeksi. 

Tuossa pari viikkoa sitten ahdistukseen otin testinä mirtazapiinia. Siis minulla on ollut resepti, joskus testasin kun sitä määrättiin unettomuuteen. Seuraavana päivänä ahdistukseni oli selkeästi lieventynyt, söin sitä kaksi yötä ja nukuin todella hyvin. Muuten ole lääkettä syönyt mutta en ole kamalaa ahdistusta tuntenut ja suunnitelmia on vaikka ja kuinka. Monenlaista päätöksentekoa tullut tehtyä tässä kahden viikon aikana - juuri pääsemättä eteenpäin. Veemäinen levottomuus vaikkakaan en saa paljoa aikaseksi. 

No olen tietysti tehnyt niitä listoja, aloittanut useamman kirjan lukemisen ja yhden sain loppuunkin. Siivonnut, aloittanut sen ruokavaliomuutoksen ja sellaista. Ei tuo nyt mitään maata mullistavaa toimintaa ole mutta tietenkin muutoksen voi havaita selvästi. 

Ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on samantyylistä kuin ap:llä, enkä koskaan ole ajatellut että minulla olisi joku mt-ongelma. Koen että minulla on krooninen stressi sairauksista ja rahasta, eli masentaa yleensä. Sitten joskus tulee pirteämpiä päiviä, jolloin esim. kehoon ei koske niin paljon, niin silloin mielialakin on pirteämpi ja suunnittelen kaikenlaisia yritystoimintaan liittyviä asioita. Usein en kuitenkaan saa niitä toteutettua, koska kivut valtaavat taas kehon ja mielen uudelleen ja sitä karusellia sitten taas pyöritään suurimmaksi osin.

Vierailija
24/29 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun vielä tarkemmin pohdin asiaa mistä tämä kaikki nyt tällä kertaa sai alkunsa. Siis, että en tunne oloani läheskään niin masentuneeksi. 

Tuossa pari viikkoa sitten ahdistukseen otin testinä mirtazapiinia. Siis minulla on ollut resepti, joskus testasin kun sitä määrättiin unettomuuteen. Seuraavana päivänä ahdistukseni oli selkeästi lieventynyt, söin sitä kaksi yötä ja nukuin todella hyvin. Muuten ole lääkettä syönyt mutta en ole kamalaa ahdistusta tuntenut ja suunnitelmia on vaikka ja kuinka. Monenlaista päätöksentekoa tullut tehtyä tässä kahden viikon aikana - juuri pääsemättä eteenpäin. Veemäinen levottomuus vaikkakaan en saa paljoa aikaseksi. 

No olen tietysti tehnyt niitä listoja, aloittanut useamman kirjan lukemisen ja yhden sain loppuunkin. Siivonnut, aloittanut sen ruokavaliomuutoksen ja sellaista. Ei tuo nyt mitään maata mullistavaa toimintaa ole mutta tietenkin muutoksen voi havaita selvästi. 

Ap 

No mun mielestä tuossa ei ole mitään mt-ongelmaa. Ilmeisesti lääke piristää sinua ja ruokavaliomuutos. Mutta muut on näköjään sitä mieltä ettei tuo ole normaalia. Olen sitten ilmeisesti itsekin vailla jotain mt-diagnoosia.

Vierailija
25/29 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan selkeästi kuulostaa hypomanialta. Puolisollani on ajoittain samaa, hänellä taipumusta 2-suuntaiseen.

Vierailija
26/29 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän oikeita töitä ja liikaa energiaa. Lähde töiden jälkeen alkuillasta tarpomaan umpihankeen kolmeksi tunniksi, niin uni tulee hyvin ja mieli on tyhjä turhista kuvitelmista.

Vierailija
27/29 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, lue Pia Callesenin kirja Mieti vähemmän, elä enemmän. Levottoman mielen voi rauhoittaa. Liiallinen miettiminen ja pohtiminen rasittaa.

Vierailija
28/29 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstapsykologit vauhdissa <3

Aloittajalle: 4/5.

Vierailija
29/29 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuule, kaiken tässä kertomasi jälkeen minä en pidä kovin olennaisena mietiskellä, mitä kaikkea muuta nuo oireesi voivat olla, kun sinulla on tässä nyt kaikki kaksisuuntaisen olennaisimmat ennusmerkit käsissä. Se on ehdottomasti syytä poissulkea ensimmäisenä.

Et varmasti toivo, että joudut kohta taas keskelle samanlaista romahtamisen, häpeän ja ihmissuhteista vetäytymisen vyyhtiä, joka maniavaiheista aina seuraa. Jos sinulla on näiden kanssa jo historiaa, diagnoosi ei määritä kohtaloasi - päinvastoin, vasta sitten voit irtautua siitä.

Kaksisuuntainen on fyysinen sairaus, sitä ei voi parantaa yksinään terapialla eikä omalla järkeilyllä. Kuten ei esimerkiksi diabetesta tai katkennutta jalkaakaan. Siihen on kuitenkin hoito, joka parantaa oloa erityisesti pitkällä aikajänteellä älyttömän paljon.

En ole asiantuntija, mutta minulla on myös sellainen käsitys, että jotkut "tavallisen" masennuksen hoitoon käytettävät lääkkeet eivät sovellu kaksisuuntaista sairastaville, ja senkin puolesta tämä asia olisi hyvä arvioida uudelleen nyt nopeasti, kun sinulla on vielä lankoja käsissäsi.