Koulukiusaaja=myös aikuisena huono ihminen?
Olen täällä keskustelupalstalla ja yleisesti havainnut mielipiteen olevan, että koulukiusaajat ovat huonoja, ilkeitä ihmisiä, joista se ilkeys ei lähde pesemälläkään. Aikuisuus, henkinen kasvu ja identiteetin rakentuminen eivät siis voisi muuttaa ihmistä parempaan suuntaan vaan kiusaaja on aina kiusaaja.
.
Aion ilkeiden kommenttienkin uhalla kertoa oman tarinani. Olin koulukiusaaja.
.
Kiusasin ja yllytin muita kiusaamaan erästä luokkamme tyttöä 4-5-luokilla koulussa. Kiusaaminen ei ollut päivittäistä, mutta kuitenkin melko systemaattista ja jatkuvaa. Kiusaaminen oli lähinnä piikittelyä, "merkittäviä katseita" selän takana jne. Hänellä oli kaveri luokassa, joten täysin yksin hän ei ollut. Ja hän vietti vapaa-aikaansa vuotta nuoremman tyttöporukan kanssa. Joskus välituntisin jopa leikimme ihan ystävinä hänen kanssaan, mutta seuraavana päivänä taas kiusasimme.
.
En vieläkään osaa sanoa mikä ajoi meidät kiusaamaan tätä tyttöä? Tyttö oli ns. helppo kohde eli ei paljoa kavereita puolustamassa, vähän epäsosiaalinen/sosiaalisesti kömpelö, hassun näköinen ja hänellä oli aina sotkuinen harjaamaton tukka. Kiusaaminen liittyi varmaan esiteini-iän omaan epävarmuuteen eli omaa asemaa kohotettiin mollaamalla muita. Vallankäytön "huumaan" eli siihen kuinka omalla toiminnalla sai vaikutettua muihin ihmisiin.
.
Tästä on jo vuosia ja olen nykyään 23-vuotias yliopisto-opiskelija. Sanallisen kivityksen uhalla aion vielä kertoa, että olen luokanopettajaopiskelija. Häpeän sitä, että olin kiusaaja. En pysty ymmärtämään mitä sen 11-vuotiaan esimurkun mielessä on liikkunut, kun ryhdyin kiusaamaan tätä tyttöä. En tämän jälkeen ole kiusannut ketään. Suhtaudun kiusaamiseen erittäin vakavasti ja pyrin aina selvittämään kaikki kiusaamistilanteet ja koen olevani melko herkkä huomaamaan nämä tilanteet (oman kokemukseni takia?). Olen siis vuosia toiminut urheiluseurassa valmentajana ja ikävä kyllä sielläkin näkee kiusaamista.
.
Olen nykyään täyspäinen aikuinen, joka ei todellakaan kiusaisi ketään. En välttämättä pidä kaikista ihmisistä, mutta en todellakaan antaisi sen näkyä käytöksessäni, vaan tulen toimeen jokaisen kanssa ja hoidan tilanteet aikuismaisesti. Tulevassa ammatissani aion tehdä kaikkeni kiusaamisen torjumiseksi ja kiusaamistilanteiden ratkaisemiseksi. Minua kauhistuttaa kertomukset, joissa esimerkiksi vanhemmat ovat ottaneet yhteyttä kouluun kiusaamisen takia ja vastaukseksi on vain tullut "ei meillä kiusata"
.
Miksi ajattelet, että kiusaaja ei voi/voi muuttua? Perustele tai kerro omia kokemuksiasi!
Kommentit (91)
No itse uskon että kiusaaja voi muuttua, MUTTA se vaatii sen, että ihminen itse ymmärtää kiusanneensa ja myöntää rehellisesti itselleen oman virheellisyytensä. Eihän kiusattukaan ole automaattisesti uhri loppuelämäänsä, jos kiusaamisesta huolimatta pystyy luottamaan hyväksyntää osoittaviin ihmisiin.
Nimenomaan se rooleihin jämähtäminen tai niistä irtaantuminen ratkaisee.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:06"]Miksi puolustelet? Toivon että hänellä ei ole masennusta tai mitään.
Itseäni kiusattiin ala-asteella. Jatkuva haukkuminen ja "tapa ittes" paska sai mut ahdistuneeksi ja itsetuhoiseksi. Itse en IKINÄ anna anteeksi niille empatiakyvyttömille heikoille luusereilla, jotka kiusas mua.
[/quote]
En puolustele tekoani. Se on mielestäni erittäin vakava. Kiusaaminen ei yltänyt onneksi sille tasolle, että olisimme noin julmasti sanoneet. Pilkkasimme tytön hiuksia ja sanomisia. En siis sano etteikö sekin olisi jo vakavaa ja väärin.
.
Masennuksesta en osaa sanoa. Tyttö on menestynyt ihan hyvin elämässään. Hän on kouluttautunut sanotaanko nyt vaikka kosmetologiksi ja tekee vuokratuoli-asemassa työtä. (ammatti muutettu). Facebookin mukaan on kihloissa. Yksin hän ei ole onneksi jäänyt, ei edes ollessaan kiusattu. Hänellä oli ystävä luokaltamme ja muutama alemmalta luokalta.
.
Mitä olisit tarvinnut antaaksesi anteeksi? Anteeksipyynnön? Kasvokkain keskustelun kiusaajan kanssa tilanteesta?
AP
Kiusaamisesi kuullostaa kuitenkin aika lievältä ja tunnut sitä katuvankin. Mutta kadutko aidosti sen kiusan kohteen kannalta vai harmitteletko säröä maineessasi tai omatunnossasi?
Sanon tuon olevan "lievän" kiusaamisen rajoissa, sillä keneenkään ei ole käyty käsiksi, omaisuutta viety tai tuhottu. Toisin kuin itselleni on käynyt. Yläaste ikäiset tytöt voivat olla todella väkivaltaisia.
En todellakaan hyväksy minkään asteista kiusaamista ja olen kyllä sitä mieltä, että kertoo paljon luonteestasi. Aivan sama minkä ikäinen olit. Minulle olet pohjasakkaa. Kuten minua kiusanneet ja pahoinpidelleet jne. En märehdi asiaa, mutta anteeksi en voi antaa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:47"]Kuulostat puolestelevalta.
[/quote]
Miksi en saisi olla puolusteleva? Kerroin mitä olen tehnyt ja kerroin miten nykyään asiaan suhtaudun?
AP
[/quote]
Tämä kuulosti vähän huonosti muotoillulta. En siis puolustele itse tekoa. Puolusteleva sävy varmaan syntyy nykyisestä suhtautumisesta tähän ja kiusaamiseen ylipäätään.
.
En ole paha ihminen, vaikka lapsena kiusasinkin. Olen aikuistunut, vaikka se ei poistakkaan tätä tekoa.
AP
Minäkin joskus ihmettelen miten täällä ei tehdä mitään eroa sen välillä onko kiusannut alaluokilla 9-10-vuotiaana vai esimerkiksi yläaste/lukioiässä, 16-18v.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:18"]Kiusaamisesi kuullostaa kuitenkin aika lievältä ja tunnut sitä katuvankin. Mutta kadutko aidosti sen kiusan kohteen kannalta vai harmitteletko säröä maineessasi tai omatunnossasi?
Sanon tuon olevan "lievän" kiusaamisen rajoissa, sillä keneenkään ei ole käyty käsiksi, omaisuutta viety tai tuhottu. Toisin kuin itselleni on käynyt. Yläaste ikäiset tytöt voivat olla todella väkivaltaisia.
En todellakaan hyväksy minkään asteista kiusaamista ja olen kyllä sitä mieltä, että kertoo paljon luonteestasi. Aivan sama minkä ikäinen olit. Minulle olet pohjasakkaa. Kuten minua kiusanneet ja pahoinpidelleet jne. En märehdi asiaa, mutta anteeksi en voi antaa.
[/quote]
Kiusaaminen ei siis ollut jatkuvaa piinaa, väkivaltaista tai todella julmaa kuten jonkun kommentissa kiusaajat olivat suoraan sanoneet "tapa itsesi". En silti sano etteikö se olisi todella väärin vaikka lievempääkin olisi. Lisäksi kiusattu voi kokea asian hyvin monella tavalla. Kiusatun subjektiivinen kokemus ratkaisee myös kuinka vakavaa kiusaaminen on.
.
Kadun asiaa molemmilta kannoilta. Kadun, että olen tahallani aiheuttanut mielipahaa tälle tytölle ja olen voinut olla osallisena aiheuttamassa syvempiäkin ongelmia (masennus, luottamuspula, huono itsetunto). Näistä en siis tiedä, mutta voivat olla mahdollisia. Lisäksi kadun asiaa myös omasta puolestani. En haluaisi olla ihminen, joka on ollut kiusaaja.
AP
No en usko, että ne pahimmat koulukiusaajat ovat sen parempia aikuisenakaan. Taas ne, jotka eivät ole ollut kovia kiusaamaan vaan ehkä menneet joskus mukaan siihen koska eivät ole halunneet itse joutua kiusatuksi, varmasti voivat olla aikuisena ihan hyviä ihmisiä. Suurin osa on varmasti tuolla jälkimmäisellä tavalla kiusannut.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 21:59"]No, omat kiusaajani, tasan tarkkaan KAIKKI, jotka minua kiusasivat aikanaan, ovat suorastaan spurguja. Oli henkistä sekä fyysistä väkivaltaa. Uhkailua ja kiristystä. En edes ymmärrä, miten silloin kestin sellaista. Mutta siis aiheeseen, edelleen jos kotikaupungissani vieraillessa heitä näen, yrittävät he päästä varpaisiin muka halveksuen (todennäköisesti kateellisena) minua :D Usein purskahdan nauruun ja henkilö kääntyy nolona poispäin. Silti useat heistä ovat lähettäneet viimeaikoina facebookissa kaveripyyntöjä? Kiusaajat siis tosiaan elelee suurin osa sossun tuilla, osa taas tekee siivoojan/huoltoaseman kassan/rekkakuskin hommia. Kaikki tosiaan naisia siis.
Lapsena olin pullukka, hyvä koulussa, sekä uskovaisesta, tiukan kurin omaavasta perheestä. Nyt olen 23 -vuotias oikeustieteiden opiskelija Helsingin yliopistosta, olen 179 cm pitkä ja urheilullinen mallin töitä tekevä nainen. Olen kihloissa 27 -vuotiaan menestyneen ja komean miehen kanssa. Eli kiusaajat kasvattivat minusta hyvin itsevarman ihmisen, vaikka koko peruskoulu ensimmäiseltä luokalta yhdeksännelle luokalle oli helvettiä.
Mutta siis mielipiteeni on, että kiusaaja on aina luuseri. Ei niistä mihinkään ole, täytyy olla todella surkea ihmissaasta, jos toista lähtee tietentahtoen kiusaamaan. Ja kuten huomattu, eivät he yleensä kovin älynlahjoilla ole pilattujakaan. Pusuja kaikille kiusaajille <3
[/quote]
Ihan tosissaan, miksi alapeukut? :D Joku kiusaaja siellä katkeruuksissaan kieriskelee? Oikeasti, säälin teitä surkimuksia :( toivottavasti pääsisitte elämässänne eteenpäin!
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:15"]Mene ap kiusaamiesi ihmisten luokse ja kysy heiltä oletko muuttunut. Älä tule tänne mitään todistelemaan.
[/quote]
Kiusatun. Emme nykyään asu samassa kaupungissa, enkä ole nähnyt häntä kuin kaksi vuotta sitten kaupassa tuon kiusaamisen jälkeen. Kerroin tästä jo jossain kommentissa. Emme siis ole tekemisissä, joten en voi tässä peilata häneen.
AP
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 22:12"]Olin luokkakokouksessa 35 vuotiaana. Kiusaajat piirittivät minut oitis ja alkoivat täsmälleen saman pelin kuin koulussa. Yksi päivysti aina vieressäni ja seurasi mitä teen. Edes vessaan en voinut mennä ilman kiusaajia. Yksi kiusaajista on psykologi,toinen opettaja , kolmas metsänhoitaja ja neljäs ekonomi. Koulutuksesta ei siis ole puute. Itse jätin koulut kesken ja muutin pk seudulle kun en enää jaksanut.Ihmiset ei muutu koskaan.
[/quote]
Tuo on järkyttävää. Itse nykyään uskon, että aikuisista ihmisistä kertoo eniten se miten he puhuvat toisista ihmisistä ja miten he kohtelevat toisia ihmisiä. En itse puhu koskaan ilkeyksissäni pahaa toisista. En siis välttämättä pidä kaikista, mutta on todellakaan näytä sitä, vaan käyttäydyn kuin normaalit aikuiset ihmiset. Uskon, että hyvällä saa enemmän aikaan kuin pahalla.
AP
Useinhan kiusaaja on itsekin ollut kiusattu, ja jatkaa epätervettä vallankäyttöä uusissa tilanteissa. Osa aikuistuu, kasvaa henkisesti, katuu ja pyytää anteeksi. Osa ei.