Tehdäkö raskaustesti miehen kanssa vai yksin?
Ollaan miehen kanssa alettu yrittää vauvaa, ja mietin lähinnä omaksi ilokseni jo kivoimpia tapoja yllättää myös mies ilouutisen toivottavasti saapuessa :) Olisikohan parasta tehdä testi yhdessä ja nauttia siitä tunnekuohusta yhdessä? Vaiko tehdä testi itse ja kehitellä jokin kiva yllätys miehelle sitten kotona. Miten sinä teit? :)
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä nyt tarkoitin lähinnä sitä että tekisi testin miehen läsnäollessa ja yhdessä jännättäisiin. Eipä täältä taida kannattaa tämmöisiä kysellä, selvä juttu :) kivaa päivää kaikille!
Onkohan se mies kiinnostunut tämmösestä jännästä jutusta? Ja kieltämättä tuntuu hassulta että kyselet keskustelupalstalla miten sun on parasta testi tehdä. Eiköhän sun pidä päättää se ihan itte, tietysti voit kysäistä mieheltäkin mikä systeemi sille kelpaisi.
Niin että kysyisi mieheltä että haluaisiko että järjestän hänelle yllätyksenä mahdollisen ilouutisen jossain kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä taas näistä omasta mielestään nokkelista maan pinnalle palauttajista, ap. Saa kysyä ja miettiä, kyllä nyt jälkikäteenkin ajatellen se kahden viivan piirtyminen oli omassa elämässä tärkeä hetki ja muistan sen päivän, vaikka lapsi on jo iso. Olihan sen ensimmäinen hetki, jolloin tiesin että hän on olemassa.
Tein ensimmäisen raskaustestini oven takana ja kerroin tuloksen heti miehelle. Silloin iloittiin ja tehtiin illalla pienet juhlat asian kunniaksi. Tuolla kertaa tuli kuitenkin keskenmeno tuntemattomasta syystä. Sen jälkeen kesti kuukausia ennen kuin tulin taas raskaaksi, ja testin tekemisestä tuli vähän rutiinia. Saatiin vielä toinen keskenmenokin myöhemmin.
Sillä kertaa, kun sain esikoisen positiivisen tuloksen, tein testin jälleen yksin. Sanoin asiasta miehelle, hän ei nostanut katsettaan, sanoi "aijaa, ok". Tuo vaivasi minua yllättävän paljon, vaikka hänellä oli tietysti ynseyden taustalla pelko ja odotus uudesta keskenmenosta.
Tee niin kuin tuntuu luontevalta. Varhaisessa testissä ei välttämättä heti näykään mitään, ehkä tulee vain se kuuluisa haamuviiva.
Kiitos sinä ihana :)
Leffoissa se tehdään aina yksin :)
En enää muista, miten lasteni äiti toimi. Varmaan yksin.
Tee itsekseen, ja jos tulos on positiivinen, niin keksi jokin kiva, ikimuistoinen tapa yllättää ja paljastaa asia!
Hyvänen aika, kyllä tällaisista asioista saa ja pitää riemuita ja tehdä ns. numeroa!
Olen aina tehnyt yksin. Voin kyllä käydä pissalla miehen ollessa läsnä, että se ei ole se juttu, mutta koen muutoin raskaustestin tekemisen niin henkilökohtaiseksi jutuksi että edes miestä en siihen halua. En edes mainitse tehdystä testistä jos se olisi negatiivinen. En tosin tee niitä kovin herkästi joten harvoin on ollut negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä (32) olen sitä mieltä, että ehdottomasti yhdessä. Ei kerro hyvää parisuhteen tulevaisuutta ajatellen jos ahdistaa tai vierastuttaa ajatus raskaustestin tekemisestä yhdessä. Jos oma kumppanini kuitenkin tekisi testin salassa kertomatta minulle mitään ennen tulosta niin... Olisin kyllä onnellinen tuloksen ollessa positiivinen, mutta hieman pettynyt ettei minulla ollut mahdollisuutta osallistua kokemukseen. Haluaisin tietää siinäkin tapauksessa tuloksen, vaikka testi olisi negatiivinen, koska muutoin jäisin täysin ulkopuolelle parisuhteessa puolison emotionaalisesta maailmasta.
Tottakai myös negatiivinen tulos käsitellään ja surraan yhdessä. Eihän tässä nyt siitä ollut kyse.
Oletkos vähän uhriutuvaa sorttia…
Vierailija kirjoitti:
Miehenä (32) olen sitä mieltä, että ehdottomasti yhdessä. Ei kerro hyvää parisuhteen tulevaisuutta ajatellen jos ahdistaa tai vierastuttaa ajatus raskaustestin tekemisestä yhdessä. Jos oma kumppanini kuitenkin tekisi testin salassa kertomatta minulle mitään ennen tulosta niin... Olisin kyllä onnellinen tuloksen ollessa positiivinen, mutta hieman pettynyt ettei minulla ollut mahdollisuutta osallistua kokemukseen. Haluaisin tietää siinäkin tapauksessa tuloksen, vaikka testi olisi negatiivinen, koska muutoin jäisin täysin ulkopuolelle parisuhteessa puolison emotionaalisesta maailmasta.
Kyse ei siis ollut testin tekemisen ahdistamisesta tai vierastuttamisesta. Vaan siitä, että kahta mukavaa tapaa tässä nyt vertailen että olisiko kivoin jännittää testitulos yhdessä, laskea minuutteja ja elää se hetki kahdestaan. Vaiko sittenkin niin, että teen testin itse kun menkat riittävästi myöhässä ja syytä epäillä raskautta, ja järjestän jonkun kivan yllärin sitten miehelle, jossa hänelle selviää että hänestä tulee isä, jos kaikki menee hyvin. Ei mitään spektaakkelia vaan jokin pieni juttu joka jäisi kuitenkin varmasti lopuksi ikää mieleen.
Voihan teillä käydä hyvä tuuri ja pian yrittämisen alettua tärppää. Silloin jokainen testikerta on tosi jännä ja ainutlaatuinen. Jos taas lasta yritetään pitkään, niitä negatiivisia testitikkuja tulee katseltua kyllästymiseen asti. Itse jätin pillerit pois 1,5 vuotta sitten, ja puoli vuotta sitten alettiin aktiivisesti yrittää. Sitä ennen oli sellainen tulee jos on tullakseen -asenne. Nolla positiivista testiä tai edes haamua. Voin kertoa, että raskaustestin tekemisessä ei ole mitään hohtoa, saatan kertoa illalla miehelle että tein testin ja oli nega. En haluaisi siihen vessan oven ulkopuolelle mitään haippaamista ja rummun päristelyä. Mutta jos/kun se positiivinen testitulos tulee, onhan se ikimuistoinen juttu joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan teillä käydä hyvä tuuri ja pian yrittämisen alettua tärppää. Silloin jokainen testikerta on tosi jännä ja ainutlaatuinen. Jos taas lasta yritetään pitkään, niitä negatiivisia testitikkuja tulee katseltua kyllästymiseen asti. Itse jätin pillerit pois 1,5 vuotta sitten, ja puoli vuotta sitten alettiin aktiivisesti yrittää. Sitä ennen oli sellainen tulee jos on tullakseen -asenne. Nolla positiivista testiä tai edes haamua. Voin kertoa, että raskaustestin tekemisessä ei ole mitään hohtoa, saatan kertoa illalla miehelle että tein testin ja oli nega. En haluaisi siihen vessan oven ulkopuolelle mitään haippaamista ja rummun päristelyä. Mutta jos/kun se positiivinen testitulos tulee, onhan se ikimuistoinen juttu joka tapauksessa.
Jos sinulla on niin sekaisin kuukautiset että testejä pitää tehdä jatkuvasti niin kannattaa kyllä käydä gynellä tarkastuksessa. Sieltä voi löytyä selitys miksi ei tärppää.
Monta negatiivista testiä, yksi positiivinen josta varhainen keskenmeno. En tekisi enää joka testaamisesta mitään spektaakkelia jo oman mielenterveydenkin takia, koska mulle plussa testissä ei vielä kerro mitään. Tietysti niillä joilla tärppää äkkiä eikä keskenmenoja tule niin mikäs siinä alkaa jo intoilla ja ostella vauvanvaatteita heti plussatessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos huolenpidosta, mutta kuukautiseni ovat melko säännölliset. Raskaus on kovin odotettu ja toivottu, joten teen yleensä herkän testin päivää-kahta ennen kuin kuukautisten pitäisi alkaa. Jos testi on negatiivinen, voin huoletta ottaa buranaa ensimmäisiin vatsakramppeihin ennen kuukautisten alkua, eikä tarvitse turhaan nukkua huonosti kaurapussia lämmitellen. Samanlaiset krampit ja jomotukset voivat olla myös alkuraskauden oireita, jolloin jätän buranat kaappiin ja mikrotan kaurapussia enemmän kuin mielelläni :)
Tottakai nykyään voimaannuttaa pariskunnan että molemmat tekee yhtäaikaa omat raskaustestit.
Onko täällä suurin osa sellaisia kommentoijia jotka ei silmää räpäytä jos saa itse tiedon että on mahdollisuus tulla vanhemmaksi? Mitä ihmettä. En enää ihmettele hetkeäkään, miksi lähiölapset juoksee ilman valvontaa narkkarien seassa ja lastensuojelu on ylikuormitettu.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä suurin osa sellaisia kommentoijia jotka ei silmää räpäytä jos saa itse tiedon että on mahdollisuus tulla vanhemmaksi? Mitä ihmettä. En enää ihmettele hetkeäkään, miksi lähiölapset juoksee ilman valvontaa narkkarien seassa ja lastensuojelu on ylikuormitettu.
Me ollaan realisteja. Niitä negatiivisia testejä tulee useammin kuin positiivisia, ja positiivisetkin voi mennä kesken. Ei siitä kannata kauheata spektaakkelia tehdä ennen kuin raskauden ensimmäinen kolmannes on ohi.