Saatteko te muut olla 5 päivää pois töistä
Jos nyt on lapsi flunssassa tai koronassa, niin pitää olla 5 päivää kotona ja kaksi päivää täytyy olla oireettomia.
Mun TES sanoo, että saan olla 4 päivää hoitamassa kipeää lasta ja niistä 3 on palkallisia ja 1 palkaton.
Mitä nyt sitten teen? En voi tehdä etätöitä ja kuntatyönantaja ei varmana maksa ainakaan palkkaa. Varmaan voi jäädä pakottavista perhesyistä palkattomalle mutta...
Eli nyt sitten lapsiperheet maksavat tämän saakelin testaus- ja karanteeni/eristys-hässäkän lopettamisen. Kun ei pääse testiin, niin ei varmaan saa eristystäkään/karanteeniakaan eikä päivärahaa. Omasta pussista siis.
Onko ideoita, miten selvitä? Ja oireeton.. hmm.. minä yskin helposti kolme viikkoa flunssan jälkeen ja lapsilla vuotaa nenä tms.
Kommentit (9)
Koska oireetonta lasta käsketään pitämään kotona!
Ei ole elämä reilua, ei.
T. Yh lähitöissä
Jos lapsella korona eikä pääse viralliseen testiin niin sano töissä että sillä on flunssa, jos tarvitsee todistuksen niin ei sun tarvitse kertoa että korona, sano että flunssa sinne terveyskeskukseen. Kotitesti nega. Jos lapsi terve kolmen päivän jälkeen niin vie hoitoon/kouluun ja menet töihin. Mä olen joskus ottanut vuosilomaa kun lapsi ollut pitkään kipeä, kyllähän se ketutti mutta ajattelin, että ei sitä joka vuosi joudu tekemään.
Jos lapsella on todettu korona, sinäkin olet karanteenissa. Flunssassa varmaan palkkaat lapselle hoitajan.
Tällaisetkin tilanteet pitäisi ottaa huomioon lasta suunnitellessa, ettei tarvitsisi myöhemmin olla pulassa.
Viet lapsen hoitoon ja itse töihin, jos olette siinä kunnossa, että olisitte ennen koronaa tehneet niin. Näin me olemme toimineet koko 2 vuoden ajan ilman ongelmia. Jos olisimme pienenstäkin nuhasta olleet kotona ja testeissä, olisimme olleet puolet päivistä kotona. Järjen käyttö sallittua.
3 päivää omalla ilmoituksella ja sitten haet sairaslomaa lapselle.
Olen töissä valtion virastossa ja meillä pomo on antanut luvan olla vuodessa 15 päivää poissa ilmoittamatta syytä. Ehkä ei ole kaikkien sopimusten mukaista, mutta joustavuus on mukavaa ja kun hommatkaan ei tuosta kärsi niin mikä ettei. Moni meillä ottaakin nuo päivät eräälaisena ylimääräisenä lomana.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä valtion virastossa ja meillä pomo on antanut luvan olla vuodessa 15 päivää poissa ilmoittamatta syytä. Ehkä ei ole kaikkien sopimusten mukaista, mutta joustavuus on mukavaa ja kun hommatkaan ei tuosta kärsi niin mikä ettei. Moni meillä ottaakin nuo päivät eräälaisena ylimääräisenä lomana.
Hienoa olla mukana rahoittamassa virkakyöstien ylimääräisiä lomia.
Miksi työnantajan pitäisi maksaa sinun perheesi kulut, vaikka et ole työpaikalla tienaamassa? Meillä ei ole päivääkään palkallista lastenhoitolomaa, aina pitää olla l'ääkärintodistus.