Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten alentaa 12v tytön painoa?

Vierailija
16.05.2015 |

Pituutta on n. 179cm ja painoa päälle sata (tyttö on ISO). Hänellä on korisharrastus, mutta paino näyttää pysyvän samana. Ei syö koulussa, koska ruoka on "pahaa", rakastaa sokeria, niinkuin tuon ikäiset nyt yleensä tekevät. Mikä neuvoksi? Ala-asteella ei vielä kiusata, mutta yläasteella teinit ovat JULMIA!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun ap ei ole äiti, vaan läheinen (yllä), niin jospa yrittäisi saada äitiä tai isää tajuamaan? Vai onko ongelma vaikeampi, eli että vanhemmat/jompikumpi ovat feedereitä, eli tahallaan lihottavat uhriaan?

Vierailija
22/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 11:12"]Älä anna sokeria kun kerran viikossa.

En annakaan. Hän ostaa itse.

Millä rahalla?Eli hän saa rahan sinulta,jos ostaa itse sokeripitoisia tuoteita? lapsilla myös pituus  kasvu joku vaihe stoppa, hormoni toiminta alkaa lihoavat. Kunnes pituus kasvaa ja paino tasantuu.Miten käsitelet hänen kanssa asiat,myös paino? Ajatko itse hänet makeanperään? Oletko itse laiha,joka kontroloi kaikea hellapolisina ,vaaka vieressä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun ap ei ole äiti, vaan läheinen (yllä), niin jospa yrittäisi saada äitiä tai isää tajuamaan? Vai onko ongelma vaikeampi, eli että vanhemmat/jompikumpi ovat feedereitä, eli tahallaan lihottavat uhriaan?

Neuvot 6 vuotta vanhaa provoa...

Vierailija
24/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä tuota " rakastaa sokeria, niin kuin tuon ikäiset yleensä"? Eikö ruokatottumukset tule pitkälti kotoa, eivätkä ole ikään sidottuja? Kyllä mun 9-vuotiaalle sokeri maistuu, mutta niin maistuu myös kouluruoka, salaatit, hedelmät ja aika monipuolisesti kaikki ruoat. Joskus käydään mäkkärissä, mutta sen jälkeen toteaa, että hampurilaisaterian jälkeen tulee paha olo. Limuja eivät meidän lapset myöskään juo loppuun, eli herkut eivät ole kiellettyjä, mutta annoskoot ovat suht. pieniä ja vastapainoksi syödään muuten paljon terveellistä ruokaa. Herkuiksi luokittelevat myös esim. juustoja tms., eli ei vaan makeaa. Minusta ei ole mitään "sokeri-ikää", mikä selittäisi pelkän makean syönnin.

Tules neuvomaan kolmen vuoden päästä. 9 ja 12 vuosien välissä lapsi tuntuu kasvavan enemmän kuin kolme vuotta. Kyllä meilläkin 9 vuotiaana meni kodin mukaan ruokailut, herkkuja harvoin, limsaa ei juuri koskaan yms. 12-vuotiaana alkoi kavereiden kanssa kaupassa käynti ynnä muu ulkoinen paine missä jotain pientä hyvää saattoi olla päivittäin. Eikä kaikista edes raportoitu kotona enkä viitsinyt pienistä nipottaa. Minulle riitti että syö kotona tarjoamani ruoan salaatilla ja hedelmiä silloin tällöin. Välillä muistuttelin herkkujen määristä. Pojan kanssa painon suhteen ei ollut mitään ongelmaa. Tytöllä tuntuu nousevan. On itsekin havahtunut samaan ja juuri aiheesta juteltiin. Liikuntaharrastus jäi koronan takia tauolle eikä omaehtoisesti tunnun lenkit maistuvan. Sovittiin että kesää kohden lisää pyöräilyä ja välillä tekee itse jumppasarjaa kotona. Tramppahyppely tekee myös hyvää. Ja nimenomaa painotin että terveyden ja oman jaksamisen takia kannattaa liikuntaan panostaa. Tyttö taas haluaa pukeutua kesällä bikineihin hyvällä mielellä ja siinä hänelle motivaattori.

Vierailija
25/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää liikuntaa, kävellen kouluun jos mahdollista, jokapäivä jotain urheilua, käykää vaikka yhdessä juoksee, pyöräilee, ulkokuntosalilla...

Ravitsemusterapeuttille...

Vierailija
26/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos makean syönnin lisäksi tyttö syö isoja ruoka-annoksia, niin kannattaisi vaihtaa pienempiin ruoka-annoksiin ja syödä ne hyvin hitaasti. Kylläisyydentunne tulee vasta noin 20 minuutin syömisen jälkeen, joten jos hän on hotkijatyyppiä, niin ehtii syödä ihan liian isoja annoksia ennen kuin kokee syöneensä riittävästi.

Itse laihdutan tarvittaessa pari kiloa esim. joulun jälkeen siten, että syön puolikkaita ruoka-annoksia, mutta käytän saman ajan syömiseen kuin ennenkin, eli hitaasti. Lisäksi kevyttä, terveellistä, kasvisvoittoista, mutta myös proteiinipitoista ruokaa, ei mitään voissa ja kermassa paistettuja/haudutettuja ruokia. 

Ketjun siis aloitti kyseisen ison tytön läheinen, ehkä ystävä, mutta ei äiti eikä isä, joten vaikutusmahdollisuudet ovat hänellä lähinnä tiedottamisen ja esimerkin tasolla. Tosin nykyään ihaillaan myös isoja naisia, joten voi olla toivoton tilanne, jos iso tyttö itsestään iloitsee siitäkin huolimatta, että verenpaineet on jo korkealla.

Vierailija
27/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää liikuntaa, kävellen kouluun jos mahdollista, jokapäivä jotain urheilua, käykää vaikka yhdessä juoksee, pyöräilee, ulkokuntosalilla...

Tuo tyttöhän on jo aikuinen.

Vierailija
28/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias iso tyttö - ei ihan aikuinen kuitenkaan.

Vierailija
29/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotias iso tyttö - ei ihan aikuinen kuitenkaan.

Meinaaksnää että hänen ikä ei muutu kuudessa vuodessa ollenkaan?

Vierailija
30/30 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä huomannutkaan, että on näin vanha ketju.

Onkohän tämä entinen 12-vuotias iso tyttö nykyään hoikka aikuinen nainen vai onko vain tullut entistäkin isommaksi.

Aihe sinänsä ei vanhene. Suomessakin on aika paljon tosi ylipainoisia lapsia ja nuoria - ei hyvä juttu ollenkaan heidän terveytensä kannalta - ei henkisen eikä fyysisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi