Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50-vuotiaat ja vanhemmat! Aiemmat vuosikymmenet ja suhtautuminen ulkonäköön

Vierailija
15.05.2015 |

Nykyään ulkonäkö ja vartalo ovat pinnalla, mutta ruodittiinko näitä asioita näin paljon teidän nuoruudessanne? Mitä ajattelette ulkonäköasioista nyt? 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä 54-vuotias ilmoittautuu. Totta kai ulkonäkö ja vaatteet oli meille 70-luvun teineille tärkeitä, mutta ei todellakaan lähellekään samassa mittakaavassa kuin nyt. Myöskään laihuuden ihannointi ei ollut yhtä korostunutta kuin nyt, jos sitä oli ollenkaan. Toki läskejä haukuttiin, mutta mahtuivat kyllä samoihin porukoihin.

Itse en pidä tätä nykyajan suuntausta kauheen hyvänä, kun 13-vuotiasta ei enää tiedä minkä ikäisiä ovat, kun ovat niin meikattuja ja muotikuteissa. Lisäksi some on tuonut ikävän ilmiön, anonyyminä on niin helppo haukkua ja arvostella toisia.

Paljon, paljon raaempaa on nykyajan meno.

Vierailija
22/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:13"]

Karvoihin ei suhtauduttu yhtä hysteerisesti kuin nykyään. Muutenkin oltiin enemmän luomuja, vaikka toisaalta meikit saattoivatkin olla aika kovia. Kyllä 70-luvullakin oli paljastavia asuja, minihameet olivat tosi minejä, paidat olivat niukkoja ja farkut tiukkoja. Vaatteiden materiaalit ovat muuttuneet.

[/quote]

Sitten taas jossain muinaisessa Egyptissä on ajeltu kaikki karvat pois...

Ehkä muoti aina aika ajoin muuttuu? 

[/quote]

Aloituksessa kysyttiin nykypäivän viiskymppisiltä, he eivät ole eläneet muinaisessa Egyptissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa kyllä, että täällä vähemmän vanhempaa väkeä; kyllä 50-luvulla jo on laitettu täytettä tötterörintsikoihin ja koitettu matkia Brigitte Bardota. Asut eivät olleet paljastavia mutta kyllä ulkonäköon panostettiin, siinä mittapuussa mikä silloin oli tärkeää ja muotia. Esim. 60-luvulla toimisto/työpaikkapukeutuminen paljon säädellympää ja arjessa pukeuduttiin kuin nykyajan juhliin, puku, huopahattu, päiväpuku jne. Minun silmään näyttää illoin joskus paremmalle visuaalisesti, jos toki monella lailla asiat on nyt paremmin.
terv. 70-luvun lapsi, joka katselee vanhoja valokuvia, lukee kirjoja, aikalaiskuvauksia ja vanhoja lehtiä.

Vierailija
24/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:05"]

No täällä yksi 54 v. Ei kai sitä ennen kauheasti ajateltu, tai ajateltiin, mutta ei ollut  hienoja vaatteita eikä paljoa muutakaan. Vaatteet ei olleet niin paljastavia kuin nyt, vaan kuljettiin farkuissa ja huppareissa. Ei mitään toppeja eikä muutakaan ollut. Kyllä nykyään panostetaan ulkonäköön enemmän ja mahdollisuuksia on huomattavasti enemmän. On silikonit, piilolinssit, hiusten pidennykset, botoksit, kauneusleikkaukset ym. Kyllä me päästiin vähemmällä.70-luku oli muutenkin sellaista,ettei edes juhliin juuri nuoret pukeutuneet ja kaikkien tukat rehotti miten sattuu. Ei juuri kampaajalla käyty:D

[/quote]

Miten koet henkisesti tämän muutoksen? En osaa nyt paremmin kysyä, mutta siis pidätkö nykykehitystä hyvänä, huonona vai ihan neutraalina asiana?

[/quote]No toisaalta ihan hyvä,mutta kyllähän nuo ulkonäköpaineet varsinkin tytöille ovat aika kovat. Ja nuo ankanhuulet joita nykyään näkee ovat säälittävät. Vähemmälläkin pärjäisi.Mutta kyllähän kaikki on nykyään paremmin kuin ennen:)

Vierailija
25/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ulkonäkö on aina ollut tärkeää, keinot ja resurssit vaan eivät aiemmin olleet samaa luokkaa kuin nykyään. Minua pidettiin tosi rumana nuorena, mutta nyt olen ihan normaali, kun minulla on varaa hoitaa ihoani, ostaa vaatteita ja ennen kaikkea käydä kampaajalla säännöllisesti. Se vähän harmittaa, että 80-luvun lopulla ja 90-luvulla, kun vartaloni oli kauneimmillaan, nuoret naiset ei koskaan eikä missään voineet käyttää yhtä kauniita ja vartalonmyötäisiä asuja kuin nyt. En ole esimerkiksi koskaan pukeutunut olkaimettomaan mekkoon, siihen aikaan niitä ei ollut ja nyt olen liian vanha (55).

Vierailija
26/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut elämä ulkonäkö keskeistä siihen aikaan kun olin nuori. 

Vierailija
27/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:08"]

No täällä yksi 54 v. Ei kai sitä ennen kauheasti ajateltu, tai ajateltiin, mutta ei ollut  hienoja vaatteita eikä paljoa muutakaan. Vaatteet ei olleet niin paljastavia kuin nyt, vaan kuljettiin farkuissa ja huppareissa. Ei mitään toppeja eikä muutakaan ollut. Kyllä nykyään panostetaan ulkonäköön enemmän ja mahdollisuuksia on huomattavasti enemmän. On silikonit, piilolinssit, hiusten pidennykset, botoksit, kauneusleikkaukset ym. Kyllä me päästiin vähemmällä.70-luku oli muutenkin sellaista,ettei edes juhliin juuri nuoret pukeutuneet ja kaikkien tukat rehotti miten sattuu. Ei juuri kampaajalla käyty:D

[/quote]

Miten koet henkisesti tämän muutoksen? En osaa nyt paremmin kysyä, mutta siis pidätkö nykykehitystä hyvänä, huonona vai ihan neutraalina asiana?

[/quote] huono asia tietenkin 

Vierailija
28/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:10"]

[/quote]

LOL, missähän vitun neuvosto-tallinnassa tää muija on mennyt :DD

[/quote]Missä itse menit 70-luvulla?  Minä  asuin ihan vaan Keski-Suomessa.

Vierailija
29/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis esim 50-luvulla. 50-kymppidet silloin vasta pilkkeenä silmässä :) mutta siis osoittaa, että aina on ajateltu ulkonäköä ja nykymenoa helppo päivitellä.

Vierailija
30/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:24"]

huomaa kyllä, että täällä vähemmän vanhempaa väkeä; kyllä 50-luvulla jo on laitettu täytettä tötterörintsikoihin ja koitettu matkia Brigitte Bardota. Asut eivät olleet paljastavia mutta kyllä ulkonäköon panostettiin, siinä mittapuussa mikä silloin oli tärkeää ja muotia. Esim. 60-luvulla toimisto/työpaikkapukeutuminen paljon säädellympää ja arjessa pukeuduttiin kuin nykyajan juhliin, puku, huopahattu, päiväpuku jne. Minun silmään näyttää illoin joskus paremmalle visuaalisesti, jos toki monella lailla asiat on nyt paremmin. terv. 70-luvun lapsi, joka katselee vanhoja valokuvia, lukee kirjoja, aikalaiskuvauksia ja vanhoja lehtiä.

[/quote]

En mä tässä nyt sitä hae, ettei muka ulkonäkö olisi merkinnyt mitään ja esim. seksikkyyttä ei olisi korostettu, mä haen tässä sitä, että ainakin itse koen nykyajan korostavan tätä ulkonäköä aivan eri tavalla kuin vaikkapa omassa teini-iässäni (olen syntynyt v. 1980). Toistaalta teini-ikäisenä sitä ei ymmärrä vielä kaikkea, siksi kysyn tätä vähän vanhemmilta ihmisiltä, jotka ovat nähneet useampia vuosikymmeniä kuin itse olen.

Ap

Vierailija
31/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun nuoruudessa ulkonäkö oli tärkeä, tottakai!
Oli permikset, meikit jne.
Mic Macit jalassa.

Vierailija
32/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:25"]

Ei ollut elämä ulkonäkö keskeistä siihen aikaan kun olin nuori. 

[/quote] elin maaseudulla, taisin olla erilainen nuori, mua ei kiinnostaneet baarit ja serkku tyttökin kuulemma juopotteli jo 13 v. 

Vierailija
33/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-luvulla syntyneelle äidilleni hoikkuus on aina ollut suuri ihanne. Vain hoikan naisen kannattaa pukeutua naisellisesti, hänen mielestään. Hän ei ymmärrä, kuinka nykyään muhkummatkin nuoret naiset pukeutuvat esim. minihameeseen. En haluaisi äitini kapeaa naisihannetta.
.
60-luvulla syntynyt ja 80-luvulla nuoruutensa elänyt siskoni arvostaa myös hoikkuutta, mutta etenkin nuoruudessaan myös urheilullisuus oli in. Sellaiset pakaratvilkkuu-shortsit pikkutoppeineen on ikuistettu kuviin.
.
Minä uskon, että naisille on yhä useampia tapoja olla nainen. Voi olla treenattu, laiha, vähän pyöreä tai isommin xl. En usko, että ulkonäköpaineet ovat kasvaneet. Naisella on nykyään "muutakin käyttöä" kuin olla viehättävä. Toki voi olla sitäkin, jos haluaa.

Vierailija
34/34 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:43"]

Kyllä mun nuoruudessa ulkonäkö oli tärkeä, tottakai! Oli permikset, meikit jne. Mic Macit jalassa.

[/quote]Tottakai ulkonäkö oli tärkeätä silloinkin ja oltiin muka hienoja niissä Mic Maceissä, mutta nykyään mahdollisuudet hienostella vaatteilla on ihan toisenlaiset kuin ennen, vaikkapa 70-80 luvulla. Nyt voit netistä tilata viimeistä huutoa olevia vaatteita, vaikka asuisit missä jumalanseläntakana tahansa. Ja kyllä nykyään tuo paljan pinta on esillä ihan erilailla kuin ennen. Vaikka kyllähän Boney M oli jo silloin levyn kanssessa ilman rihmankiertämää, mutta kyllä ihmistä arvostellaan nykyään paljon rankemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan