Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VALMISTUJAISET LÄHESTYVÄT: AMIS VS. LUKIO

Vierailija
15.05.2015 |

keskustelu on täällä taas. Varma merkki toukokuun kulumisesta!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama naurettava vääntö. Olen käynyt lukion ja nyt olen amiksessa, joten voin hävetä oikein tuplasti oman ryhmäni edustajia, jotka köyhin argumentein pönkittävät omaa itsetuntoaan haukkumalla toisenlaisen valinnan tehneitä. Huoh!

Vierailija
2/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käynyt. Eka lukio ja sitten amis. Amiksesta enemmän hyötyä, joten AMIS!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis pääsee heti rahoihin käsiksi, lukiolainen ei.

Vierailija
4/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:38"]

[/quote]Mihin rahoihin??? Kun luet Stakesin ja OPM:n tilastoja niin huomaat, että ammattiin valmistuneista yli 70 % jää ilman koulutustaan vastaavaa työtä valmistumisen jälkeisenä vuonna.

Vierailija
5/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ammattikoulun vain. Harmittaa etten mennyt lukioon, siitä saa hyvän yleissivistyksen kuitenkin.

Omaa lasta en ole lukioon hirveästi kannustanut, ei ole ukijatyyppi. Mutta on itse suunnitellut jarko-opintoja amiksen jälkeen.

Vierailija
6/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:48"]Olen käynyt ammattikoulun vain. Harmittaa etten mennyt lukioon, siitä saa hyvän yleissivistyksen kuitenkin.

Omaa lasta en ole lukioon hirveästi kannustanut, ei ole ukijatyyppi. Mutta on itse suunnitellut jarko-opintoja amiksen jälkeen.
[/quote]*jatko-

Vierailija
7/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat yhtä arvokkaita, tosin lukion jälkeen täytyy mennä jatko-opintoihin. Ammattiin valmistunut voi tehdä töitä ja jatko-opiskella jos/kun sille on tarvetta.

Vierailija
8/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:43"]

[/quote]Mihin rahoihin??? Kun luet Stakesin ja OPM:n tilastoja niin huomaat, että ammattiin valmistuneista yli 70 % jää ilman koulutustaan vastaavaa työtä valmistumisen jälkeisenä vuonna.

[/quote]

Ja tällä ajalla saavat nostaa työmarkkinatukea, sillä heillä on ammatillinen tutkinto.

Näistä rahoista uskoisin olleen kyse.

Vierailija
9/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:48"]

Olen käynyt ammattikoulun vain. Harmittaa etten mennyt lukioon, siitä saa hyvän yleissivistyksen kuitenkin. Omaa lasta en ole lukioon hirveästi kannustanut, ei ole ukijatyyppi. Mutta on itse suunnitellut jarko-opintoja amiksen jälkeen.

[/quote]

Minä kävin ammattikoulun ja olen sivistänyt itseäni omalla ajallani ihan omasta halustani. 

Vierailija
10/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tilastoista en tiedä, mutta empiirinen havainto omassa perheessä on se, että ammattikoulututkinnolla on tähän mennessä työllistynyt 100 %, yliopistotutkinnolla 0. Saa nähdä, miten käy tänä keväänä valmistuvalle, kun hänen alallaan on jo noin 1/3 ammattilaisista työttöminä.

Vierailija
11/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vertailu on tyhmää. Amikseen menevät ne jotka haluavat heti tietyn, yleensä ruumiillista työtä tekevän ihmisen ammatin. Lukioon ne jotka ymmärtävät sen että lukio on vain välivaihe jonka jälkeen lähdetään opiskelemaan lisää.

Vierailija
12/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:55"]

[/quote]

Tilastoista en tiedä, mutta empiirinen havainto omassa perheessä on se, että ammattikoulututkinnolla on tähän mennessä työllistynyt 100 %, yliopistotutkinnolla 0. Saa nähdä, miten käy tänä keväänä valmistuvalle, kun hänen alallaan on jo noin 1/3 ammattilaisista työttöminä.

[/quote]meillä tasan päinvastoin, yliopistotutkinnon suorittaneet ovat hyväpalkkaisissa töissä vailla pelkoa potkuista ja töitä on nuorillekin akateemisille löytynyt heti, amiksen käyneet ovat yleensä vuokrafirmojen kautta paskahommissa tai valtaosin työttöminä

Vierailija
13/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:55"]

[/quote]

[/quote]meillä tasan päinvastoin, yliopistotutkinnon suorittaneet ovat hyväpalkkaisissa töissä vailla pelkoa potkuista ja töitä on nuorillekin akateemisille löytynyt heti, amiksen käyneet ovat yleensä vuokrafirmojen kautta paskahommissa tai valtaosin työttöminä

[/quote]

Ovatko nämä amiksen käyneet myös keskimäärin kymmenisen vuotta nuorempia, kuin korkeakoulutetut?

Vierailija
14/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt molemmat. Lukion papereista ei ole olllut mitään hyötyä ( 4 laudaturia, 2 eximiaa). Kävin lukion lähinnä äitini mieliksi. Työskentelen ravintolapäällikkönä. Koulutukseltani olen kokki/kylmäkkö ja tarjoilija. Baarimestarin töitä tein vuosia. 

Tuo väite lukion yleissivistyksestä on vähintäänkin arveluttava. Samaa yleistietoa oppii lukemalla sanomalehtiä ja kirjoja ja katsomalla uutisia ja ajankohtaisohjelmia. Itsellä lukiosta jäi mieleen lähinnä jatkuva kirjoituksilla pelottelu. Maikoillekin tuntui olevan tärkeintä että läpäistään kirjoitukset kunnialla.

Olen tyytyväinen työhöni ja palkkatasooni. Tietenkin aina rahaa haluaisi lisää:). Stressaavaa tämä työ on, mutta myös hyvin palkitsevaa parhaimmillaan. 

Vierailija
15/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:48"]

Olen käynyt ammattikoulun vain. Harmittaa etten mennyt lukioon, siitä saa hyvän yleissivistyksen kuitenkin. Omaa lasta en ole lukioon hirveästi kannustanut, ei ole ukijatyyppi. Mutta on itse suunnitellut jarko-opintoja amiksen jälkeen.

[/quote]

Minä kävin ammattikoulun ja olen sivistänyt itseäni omalla ajallani ihan omasta halustani. 
[/quote] samoin toki. Silti harmittaa. Olisin ehkä tehnyt vähän vanhempana fiksumman ammatinvalinnan.

Vierailija
16/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummankin kävin samaan aikaan ja nyt menossa kolmas tutkinto.

Vierailija
17/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:04"]

Olen käynyt molemmat. Lukion papereista ei ole olllut mitään hyötyä ( 4 laudaturia, 2 eximiaa). Kävin lukion lähinnä äitini mieliksi. Työskentelen ravintolapäällikkönä. Koulutukseltani olen kokki/kylmäkkö ja tarjoilija. Baarimestarin töitä tein vuosia. 

Tuo väite lukion yleissivistyksestä on vähintäänkin arveluttava. Samaa yleistietoa oppii lukemalla sanomalehtiä ja kirjoja ja katsomalla uutisia ja ajankohtaisohjelmia. Itsellä lukiosta jäi mieleen lähinnä jatkuva kirjoituksilla pelottelu. Maikoillekin tuntui olevan tärkeintä että läpäistään kirjoitukset kunnialla.

Olen tyytyväinen työhöni ja palkkatasooni. Tietenkin aina rahaa haluaisi lisää:). Stressaavaa tämä työ on, mutta myös hyvin palkitsevaa parhaimmillaan. 

[/quote]

Täsmennän että maikoille oli siis yhdentekevää jäikö oppilaille päähän mitään tai osataanko mitään ajatella omilla aivoilla, kunhan kukaan omista oppilaista ei reputa. -15

Vierailija
18/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:48"] Olen käynyt ammattikoulun vain. Harmittaa etten mennyt lukioon, siitä saa hyvän yleissivistyksen kuitenkin. Omaa lasta en ole lukioon hirveästi kannustanut, ei ole ukijatyyppi. Mutta on itse suunnitellut jarko-opintoja amiksen jälkeen. [/quote]   Minä kävin ammattikoulun ja olen sivistänyt itseäni omalla ajallani ihan omasta halustani.  [/quote] samoin toki. Silti harmittaa. Olisin ehkä tehnyt vähän vanhempana fiksumman ammatinvalinnan.

[/quote]

Moni opiskelee aikuisena useammankin ammatin. Itse en oleta, että 16-vuotias osaisi valita ammatin jota harjoittaa loppuelämänsä. 

Vierailija
19/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:48"] Olen käynyt ammattikoulun vain. Harmittaa etten mennyt lukioon, siitä saa hyvän yleissivistyksen kuitenkin. Omaa lasta en ole lukioon hirveästi kannustanut, ei ole ukijatyyppi. Mutta on itse suunnitellut jarko-opintoja amiksen jälkeen. [/quote]   Minä kävin ammattikoulun ja olen sivistänyt itseäni omalla ajallani ihan omasta halustani.  [/quote] samoin toki. Silti harmittaa. Olisin ehkä tehnyt vähän vanhempana fiksumman ammatinvalinnan.

[/quote]

Moni opiskelee aikuisena useammankin ammatin. Itse en oleta, että 16-vuotias osaisi valita ammatin jota harjoittaa loppuelämänsä. 
[/quote] en minäkään:D mutta omassa tilanteessani on ollut liian suuri riski lähteä vakipaikasta. No olen 35 nyt ja lapsi lähtee kohta kotoa, ehkä sitten :)

Vierailija
20/21 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä dokaan ja elän sossun rahoilla. Pääsin nippanappa peruskoulun läpi ja siihen se sit jäi. Päivääkään en oo duunia tehny enkä tuu tekemään.