Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä ja minkä kokoisilla tuloilla elätte äitiyslomalla ja perhevapaalla?

Vierailija
15.05.2015 |

Perheen perustaminen edessä parin vuoden sisällä. Ollaan ostettu oma kolmio, josta on tietenkin viedä velkaa ja sen lisäksi molemmat ollaan saatu n. 10000 euron osakesalkku säästettyä. Tarkoitus on että lapsia tulisi pari parin vuoden välein ja olen sen ajan joko kokonaan tai osa-aikaisesti kotona, mies käy töissä, tienaa tällä hetkellä n. 2700 euroa kuussa bruttona ja minä n. 2400 euroa kuussa bruttona. Paljonko äitiyspäiväraha on ja pärjäättekö sillä, onko teillä sijoitustuottoja, jouduitteko käyttämään säästöjä, paljonko kuukausimenot poislukien asumis- ja liikkumiskustannukset ovat teillä kuukaudessa? Onko joku sijoittanut perhevapaata varten, mikä olisi riittävä summa (vähän outo kysymys riippuu tietenkin siitä mitä haluaa, myönnän)?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona noin 4,5v. Miehen nettopalkka oli tuona aikana n 2000-2400. (Nousi vuosien aikana) itse tein töitä siten että tienasin tukien lisäksi 200-400e/kk poislukien kesät. Pärjäsimme tuon ajan hyvin syömättä säästöjämme. Säästöönkään ei toki kertynyt.
Oma palkkani ennen vapaita oli suunnilleen sama kuin sinulla, ehkä vähän kovempi. Valitettavasti en enää muista mitä se tuissa tarkoitti.
Lainanlyhennyksiin meni varmaan noin 1000e/kk ja sitten yhtiövastikkeet päälle. Tuohon 4,5 vuoteen sisältyy siis kaksi äitiyslomaa, vanhempainvapaata ja hoitovapaatakin sitten varmaan reilu pari vuotta.

Vierailija
2/5 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivärahoille löytyy laskuri kelan sivulta.

Mitoitatte päivittäiset pakolliset menonne niin, että miehen palkalla (+ vanhempainpäivärahalla?) selviää niistä ja samalla sinun palkkasi /äitiyspäivärahat tai osa niistä säästöön. Niitä voi sitten käyttää vauvan hankintoihin, vaatteisiin, auton hajotessa yms.

Kotihoidontuki ei riitä kuin juuri ja juuri perheen ruokakauppaostoksiin. Silloin niistä säästöistä on iloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei säästetty perhevapaita varten. Olin äitiysloman jälkeen kotihoidontuella puoli vuotta, sitten mies saman verran. Kummankin palkat ovat suurinpiirtein samansuuruiset eli nettona molemmilla noin 2.500. Tokihan parintonnin vaje vuoden ajan näkyi, mutta menotkin olivat pienet ja asuntolainasta maksettiin vain korot. Hyvin pärjättiin.

Vierailija
4/5 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asuntolainoista vain korot olikin hyvä vinkki, pitääkin vähän miettiä ja selvitellä sitä. Ollaan nimittäin mietitty että muutetaanko isompaan ennen ensimmäistä lasta vai ollaanko mieluummin tyytyväisiä pienempään asuntoon ja pienempiin asumiskustannuksiin. Pitääkin selvittää että jos otetaan isompi laina niin saadaanko lainan lyhennyksistä tarvittaessa helpotuksia muutaman vuoden ajan. ap.

Vierailija
5/5 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 10:22"]Tuo asuntolainoista vain korot olikin hyvä vinkki, pitääkin vähän miettiä ja selvitellä sitä. Ollaan nimittäin mietitty että muutetaanko isompaan ennen ensimmäistä lasta vai ollaanko mieluummin tyytyväisiä pienempään asuntoon ja pienempiin asumiskustannuksiin. Pitääkin selvittää että jos otetaan isompi laina niin saadaanko lainan lyhennyksistä tarvittaessa helpotuksia muutaman vuoden ajan. ap.
[/quote]

Kahdenkin pienen kanssa mahdutte mainiosti kolmioon. Mutta tietysti jos unelmanne on väljempi asuminen niin sitten pitää säästöistä tinkiä sen verran tai selvittää tosiaan tuota vain korot mahdollisuutta. Aika monihan niin taitaa tehdä, itse en taas siihen haluaisi lähteä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan