Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 4v kuuluisi osata tehdä?

Vierailija
17.01.2022 |

Mitä 4v kuuluisi osata tehdä itse?
Pyyhkiä? Käydä vessassa?
Hiihtää? Luistella? Tuntuu ettei tyttö osaa tehdä mitään eikä halua edes yrittää. Kamala raivoaminen alkaa heti kun jotain muuta pitäisi tehdä kuin katsoa padia tai pelata.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni osaa ajaa jo pyörällä

Vierailija
2/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai ny, jos on ekat neljä vuotta kasvatettu ruudun edessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesithän, että jatkuva pelaaminen muuttaa lapsesi aivoja. Ne aivojen alueet, joita käytetään vahvistuvat ja käyttämättömät alueet menettävät soluyhteyksiä ja taantuvat. Tämä näkyy sitten kouluiässä suurina vaikeuksina.

Vierailija
4/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisi ainakin osata syödä itse, pukeutua ja käydä vessassa enimmäkseen itsenäisesti, jotkut toki jo lukee tuossa iässä. Yksilökohtaista.

Vierailija
5/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuten sanoa kuin että mun 2v harjoittelee hiihtämistä. Sitäkin alkaa kyllä harmittaa kun saa katsoa vain 2 pikkukakkosen ohjelmaa ja sitten tv menee kiinni. Mutta tokenee noin 10 sekunnissa ja menee leikkimään.

Vierailija
6/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka samaan malliin, hänestähän saattaa tulla eSport- ammattilainen.

Vierailija
7/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaatii vanhemmalta paljon panostamista. Tehdä niitä juttuja lasten kanssa yhdessä ja nostaa niistä syntyvä ilo näkyväksi, ei vain lapselta odottamalla vaan itse näkyvästi tekemisistä iloitsemalla. 

Ota se padin käyttö vähemmälle. Sovitte sen käytölle selkeän ajan, jonka vaikka konkretisoitte jollain kuvakorteilla jääkaapin oveen. Tulet kiittämään itseäsi, jos nyt rajaat rohkeasti padin käyttöä. Lapsella ei siihen itsellään ole kapasiteettia. Saattaa vaatia pidemmän tauon ilman padeja ja sen sellaisia aluksi saadaksesi lapsen kiinnostumaan muusta. Noissa härpäkkeissä on se paha puoli, että ne tavallaan palkitsevat lapsen mielihyväkeskusta välittömästi ja rakentavat aivoille koukkuja. Tosielämän puolella vaatii vähän enemmän ponnistelua mielihyvän aikaansaamiseksi.

Pyyhkimistä on hyvä harjoitella tässä kohtaa, ei ole pakko vielä itse täysin osata. Luistella ja hiihtää voi kokeilla koko perheen voimin ja ottaa vaikka hyvät eväät mukaan - rakentaa positiivisia mielleyhtymiä näiden puuhien oheen. 

Ja se positiivisen vahvistamisen voima. Kun lapsi tekee toivotulla tavalla, iloitaan siitä (aidosti, ei teatraalisesti). Paljon syliä, paljon lämpöä, paljon hellittelyä.

Et muuten ole suinkaan ainoa, joka tuollaisten asioiden kanssa painii.

Tsemppiä!

Vierailija
8/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut siis mikä siinä on ettei suostu mitään edes yrittämään? Kamala huuto alkaa heti kun ei mikään suju. Vaikeeta opetella sitä hiihtoa ja luistelua kun lapsi vaan makaa maassa ja huutaa!?

Vierailija
9/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pahalle kuulostaa. Laite pois totaalisesti pitkäksi ajaksi, muuten ei ns. hyvä heilu hänen kohdallaan

Vierailija
10/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä soittaa pianoa siihen mihin kädet yltää. Maalaa jo aika hyvin yms.

Tämä pikkunen ei näppejään laita tablettiin vielä pariin vuoteen ❤️😊

Vierailija
11/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niin varmasti tekee ja tekee vielä enemmän jos oppii saavansa tahtonsa läpi kohtauksilla.

Vierailija
12/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vaatii vanhemmalta paljon panostamista. Tehdä niitä juttuja lasten kanssa yhdessä ja nostaa niistä syntyvä ilo näkyväksi, ei vain lapselta odottamalla vaan itse näkyvästi tekemisistä iloitsemalla. 

Ota se padin käyttö vähemmälle. Sovitte sen käytölle selkeän ajan, jonka vaikka konkretisoitte jollain kuvakorteilla jääkaapin oveen. Tulet kiittämään itseäsi, jos nyt rajaat rohkeasti padin käyttöä. Lapsella ei siihen itsellään ole kapasiteettia. Saattaa vaatia pidemmän tauon ilman padeja ja sen sellaisia aluksi saadaksesi lapsen kiinnostumaan muusta. Noissa härpäkkeissä on se paha puoli, että ne tavallaan palkitsevat lapsen mielihyväkeskusta välittömästi ja rakentavat aivoille koukkuja. Tosielämän puolella vaatii vähän enemmän ponnistelua mielihyvän aikaansaamiseksi.

Pyyhkimistä on hyvä harjoitella tässä kohtaa, ei ole pakko vielä itse täysin osata. Luistella ja hiihtää voi kokeilla koko perheen voimin ja ottaa vaikka hyvät eväät mukaan - rakentaa positiivisia mielleyhtymiä näiden puuhien oheen. 

Ja se positiivisen vahvistamisen voima. Kun lapsi tekee toivotulla tavalla, iloitaan siitä (aidosti, ei teatraalisesti). Paljon syliä, paljon lämpöä, paljon hellittelyä.

Et muuten ole suinkaan ainoa, joka tuollaisten asioiden kanssa painii.

Tsemppiä!

Kyllä vessassa asionti pitää tuon ikäisen jo itse hallita ja laite pois saatavilta

Vierailija
13/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma erittäin liikunnallinen poika oppi luistelemaan luistelukoulussa 5v ikäisenä. Samoin hiihtämään ja laskettelemaan oppi samana talvena. Mutta ei nuo mikään tuosta vaan mennyt, vaan kaikkea ihan oikeasti harjoiteltiin, eli vanhempikin joutuu kyllä nostamaan sen ahterinsa siitä sohvalta ylös myös. Ja välineet ja vaatetus on tärkeitä eli sopivia, sopivan kokoisia eikä liian kuumia, jäykkiä tms. Vessassa kyllä autettiin vielä tuon ikäistä. 

Vierailija
14/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on sopivat välineet ja vaatetus. Ongelma on se, ettei lapsi edes suostu yrittämään mitään. Ei oo yhtään pitkäjänteisyyttä vaan pelkkää raivoamista.

Vierailija
15/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä olisi osata leikkiä, ja siinä sinun täytyisi pikaisesti alkaa tukea lastasi. Kaikki muu tulee aikanaan, kun herkkyyskausi naksahtaa kohdalleen.

T. Kolmen lapsen äiti, kuopus 4v.

Vierailija
16/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suostu leikkimään yksin eikä tekemään vaikka tehtäväkirja. Aina vaatii aikuisen vierelle.

Vierailija
17/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan on sopivat välineet ja vaatetus. Ongelma on se, ettei lapsi edes suostu yrittämään mitään. Ei oo yhtään pitkäjänteisyyttä vaan pelkkää raivoamista.

No josko joku muu saisi innosutmaan paremmin? Luistelukoulu, hiihtokoulu jne...

Vierailija
18/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei siihen kuole ettei osaa luistella (vrt. uimataito). Jos ei millään suju niin anna odotella päiväkotiin, eiköhän siellä luistele muiden mukana.

Itse olin hyvin temperamenttinen lapsi ja hiihdot ja luistelut yhtä draamaa. Ei ollut padeja 70-luvulla joten ihan luonteen piikkiin meni. Ulkoilkaa yhdessä muuten.

Vierailija
19/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4v osaa monia asioita tosi hyvin mutta joissakin asioissa on selkeästi vähän jäljessä muista ikäisistään. Laskettelu ei oikein suju eikä pyöräily ilman apupyöriä, mutta esim hiihto ja luistelu sujuvat ihan hyvin. Uida osaa kellukkeilla mutta ei todellakaa ilman.

Arkiaskareista vessassa käynti, pukeminen ja esim voileivän voitelu ja maidon kaataminen mukiin, veden hakeminen hanasta hoituvat hyvin. Hampaiden pesu ja hiustenpesu me hoidetaan.

Piirtää, maalaa, leikkaa ja liimaa hyvin. Solmujen teko ei onnistu vielä.

Lähtökohtaisesti osaa kaikkea mistä on itse kiinnostunut tai missä me vanhemmat ollaan jaksettu panostaa.

Vierailija
20/21 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimassakaan ei viihdy vaan valittaa koko ajan ja raivoaa. Ei kiinnosta liukumäki ja kesällä rannalla vesi liian kylmää. Alkaa suoraan sanoen vtuttamaan edes yrittää keksiä mitään kun mikään ei kelpaa. Ainoa hetki kun ei ole naama rullalla on kun saa olla padilla. Kaikki ruoka on pahaa ja pelkät herkut maistuu. Satuja ei jaksa kuunnella vaan alkaa seilaamaan ympäri kämppää ja valittaa ja huutaa. En enää jaksa.