Mä en uskalla kertoa kenellekään, että odotamme kolmatta lasta
Vain pari hyvää ystävääni tietää, muuten en uskalla. Kaikki tietävät rahatilanteemme, asumme vuokrakolmiossa kahden pienen lapsen kanssa, mies käy kyllä töissä mutta mä olen kotihoidontuella,rahaa ei ole yhtään ylimääräistä vaan kaikki menee mikä tilille tulee. Nyt sitten "yllätysraskaus" joka jo edennyt viikolle 15 (olen siis alusta asti tiennyt) ja vatsakin alkaa pyöristymään. En todellakaan uskalla kertoa omille vanhemmille, he ovat meitä niin paljon joutuneet rahallisesti auttamaan.. onko muita jotka olleet tai ovat samassa tilanteessa?
Kommentit (39)
En lukenut kaikkia kommentteja, mutta ehkä joku onkin jo sanonut, että luopukaa nyt ihan ekana vaikka siitä autosta! (paitsi jos se on ihan PAKKKO olla esim työmatkoihin maalla). Niillä bensa ja vakuutusrahoilla jotka säästyy auton myynnin jälkeen ruokitte helposti sen kolmannenkin lapsen, eikä tarvitse ahdistua.
Miksi vanhempanne joutuvat auttamaan teitä taloudellisesti?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:31"]Mitä se kellekkään kuuluu?
[/quote]
Kyllä se varmaan ap:n vanhemmille vähän kuuluu jos heidän oletetaan antavan taloudellista avustusta.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:31"]Mitä se kellekkään kuuluu?
[/quote]
Kyllä se varmaan ap:n vanhemmille vähän kuuluu jos heidän oletetaan antavan taloudellista avustusta.
[/quote]
No ei todellakaan kuulu.
Kaksi vuotta sitten. Lapset olis silloin 2 ja 3,5 v ja rahallinen tilanne heikko.Raskauden havaitsin testillä vasta viikolla 9.Lopulta oli pakko kertoa miehelle ja vanhemmille kun maha oli jo selvästi pyöristynyt.Se tapahtui viikolla 17.Vanhemmat olivat vähän äimistyneitä ja hämmästyneitä.Samoin mies.Abortti ei ollut vaihtoehto.Kyllä me vaan siitä pojan suntymästä selvittiin ja nykyisin menee suht. hyvin.Voimahali!
Emmäkää uskalla. Ootan neljättä.
Äiti ainaki rupee motkottaa. En jaksa pahottaa mieltäni sen takia...vielä.
Rv 15 oon.
Meillä lapset 1v ja 4v. Ja pelkään koko suvun reagointia asiaan, ja etenkin isäni tulee suuttumaan tästä. Miehen vanhemmista en osaa sanoa, mutta tuskin ovat iloisia. Vanhempani auttavat mm.vakuutuslaskujen maksamisessa, joskus tankkaavat auton ja maksavat esikoisen harrastuksen. Mulla on mieli matalalla koko odotuksesta, mies on aivan innoissaan ja mä vaan mietin miten me pärjätään ja mitä meistäkin ajatellaan. Voi kun tuleva vauva olisi jo syntynyt ja 2-vuotias ja olisin jo takaisin työelämässä, voisimme katsella isompaa kotia ja uudempaa autoa! En tajua miksi mua näin kovin masentaa, kuitenkin asiat ovat muuten hyvin. Pelkään kaiketin, että ihmisten ilkeät kommentit tähän saavat mut vielä masentuneemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:43"]Meillä lapset 1v ja 4v. Ja pelkään koko suvun reagointia asiaan, ja etenkin isäni tulee suuttumaan tästä. Miehen vanhemmista en osaa sanoa, mutta tuskin ovat iloisia. Vanhempani auttavat mm.vakuutuslaskujen maksamisessa, joskus tankkaavat auton ja maksavat esikoisen harrastuksen. Mulla on mieli matalalla koko odotuksesta, mies on aivan innoissaan ja mä vaan mietin miten me pärjätään ja mitä meistäkin ajatellaan. Voi kun tuleva vauva olisi jo syntynyt ja 2-vuotias ja olisin jo takaisin työelämässä, voisimme katsella isompaa kotia ja uudempaa autoa! En tajua miksi mua näin kovin masentaa, kuitenkin asiat ovat muuten hyvin. Pelkään kaiketin, että ihmisten ilkeät kommentit tähän saavat mut vielä masentuneemmaksi.
[/quote]
Tämä siis ap
ap, pyytäkää sossusta rahaa jos tuntuu että ette kehtaa vanhemmilta. sitä varten ne on, ja vaikka kuinka siitä jauhetaan niin se ei ole heikkoutta pyytää myöskin rahallista apua jos siihen on tarve.
Minäkin häpesin kolmatta raskautta, vanhin lapsi oli 2,5v, toinen lapsi 4kk ja kaiken "huipuksi" pitkäaikas sairas ja tiesin, että joudun taas oksentamaan alusta loppuun ja tipassa ramppaamana. Kyllä hävetti valtavasti. Sitten kun oli pakko niin vasta kerroin, pari reissua sairaalassakin kävin niin, että mies oli yksin lasten kanssa 4-5 päivää eikä kertonut edes vanhemmilleen.
Voimia ap, elä anna toisten kommenttien liikaa latistaa. Te ootte varmasti ihania vanhempia teidän lapselle.!
Rohkeutta. Elämä kantaa. Tämä on sinun elämä, et kadu 20 vuoden päästä joulupöydässä.
Listaa faktat paperille: tulot/menot, milloin palaat työelämään/opiskeluun/työnhakuun tms, tuet. Voiko vielä jostakin tinkiä/ muuttaa. Järjestele asumistilat. Tee takaisinmaksusuunnitelma. Saat rauhan itsellesi, miehelle ja vanhemmillesi.
Sulla on asiat hyvin. Mies on onnellinen vauvasta ja sinäkin.
Raha-asiat ei mielestäni ole ongelma tässä vaiheessa; teillähän on jo kaikkea, mitä vauvalle tarvitsee ostaa ja kotihoidontuella ruokit vauvan vaivatta. Muutaman vuoden päästä menet töihin ja sitten ehtii saada paremman elintason. Nyt pärjäätte hyvin kolmiossa.
Keskity nauttimaan raskaudestasi ja perheestäsi. Kaikki menee varmasti hyvin. Vauvasi rakastaa jo sinua!
Menee kuule meilläkin kaikki rahat, vaikka töissä ollaan ja yksi lapsi.
Mä olen nyt sanonut vanhemmilleni että ei tarvitse auttaa eikä maksaa, ja tosissaan yrittänyt näyttää että kyllä me pärjätään. Ultrassa kun näin pienen, tuli lämmin ja hyvä olo ja ajattelin, miten joku niin pieni voi jo tuntua niin rakkaalta. Ja nyt on taas mieli maassa ja haluan teeskennellä etten ole edes raskaana. Tuntuu kamalalta ja väärältä lasta kohtaan ajatella ja tuntea näin :( ap
Pitäiskö teidän jo vähän itsenäistyä vanhemmista? Onnea lapsesta!
Niin ja kiitos tsemppiviesteistä! Tulee parempi mieli :) ap
Ap. teillä on kaikki tärkein hyvin, kumpikin toivotte lasta jota odotat. Siinä on jo paljon, se kantaa paljon pidemmälle kuin taloudellinen tilanne. Se tulee ja menee ja vaihtelee koko elämänajan, uskon että pärjäätte sen mitä kotona olet lasten kanssa. Voit käyttää toisten lasten vaatteita tai ostaa kirpparilta, tee itse ruuat jos vaan jaksat, säästät varmasti ainakin ruokasoseissa kun teet ne itse.
Ap, olkaa onnellisia, teille on tulossa lahja jota ei rahalla saa. En usko että kadutte. Nauti täysillä raskaudesta ja ottakaa lapsi ilolla vastaan. :)
Se on normaalia että on pelkoja, epäilyksiä ja kaikkia mahdollisia tunteita, ne kuuluu elämään ja vanhemmuuteen.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:56"]Pitäiskö teidän jo vähän itsenäistyä vanhemmista? Onnea lapsesta!
[/quote]
Pitäisi kyllä, mutta he itse tarjoutuvat aina auttamaan ja maksamaan, mutta ovat kyllä tehneet selväksi sen, että 2 lasta meille riittää. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 00:07"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:50"] [quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:45"] Reps vai että "kyllä elämä kantaa" tarkoitat kai yhteiskunta? Ei se elämä näille lapsille ruokaa suuhun tuo ja vaatteita niskaan vaan me jotka käymme töissä että tämmöiset loiset saavat mitä tarvitsevat haarahedelmilleen. Ei riitä että kupataan suvut rahat vaan lisäksi yhteiskunnalta. Wt:n lapsista ei ikinä tule uusia veronmaksajia jotka maksaisi syntymästään ja kasvatuksesta aiheutuneet kulut takaisin. [/quote] Opettele sä kirjoittamaan. Meni yhteiskunnan rahat hukkaan sun kohdalla, kun ilmainen koululaitos ei tuottanut tuloksia. [/quote] Kännykkä korjaillee kirjoitusta miten sattuu enkä jaksa korjailla. eli ohi meni sun "loukkaus" [/quote] Poistaako pilkutkin? [/quote] Ei mutta ei jaksa niitä kännykällä laitella
[/quote] Reps, niin laiska paska ettei jaksa pilkkuja laittaa kännykällä, mutta lulee olevansa jotenkin oikeutettu arvostelemaan muita =D
[/quote]
Tais sulla osua pahasti kun moisesta itket. Ja laiska paska vai? Meillä on 5 lasta ja jokainen ollaan ruokittu ja vaatetettu omilla rahoilla. Ei suvun tai yhteiskunnan. Eli ollaan raadettu niska limassa että voidaan hankkia niin monta lasta kun tahdotaan ja aina ennen jokaista laskettu riittääkö ne rahat vielä yhteen. Ei olla ajateltu että elä...yhteiskunta kyllä kannattaa. Tässäkin aloituksessa näkyy kuinka suomesta on tullut wt yhteiskunta jossa tuetaan ja kannustetaan toisia kuppaamaan rahat eikä tekemään niitä itse.
[/quote] Ilkeytesi sai minut kiinnittämään huomiota laiskuuteesi. Et ole sitten ottanut vastaan yhteiskunnan tuet, vaan jättänyt lapsilisät ja kotihoidontuet hakematta, ja päivähoidosta maksanut täyden, todellisen, hinnan?
[/quote]
On eri asia ottaa ne tuet jotka kaikille kuuluu, kun kupata lisää sukulaisilta ja sossusta. Loppu pitää itse tienata. Kaikki tuet ovat jo iso apu yhteiskunnalta. Lapsilisät meillä on menneet lapsien omille tileille tulevaisuutta varten. Heillä on mukava pesämuna kun täyttävät 18. Saavat ajokortin ja auton ja asunnon jne kaikki kun on jo valmiiksi säästetty. Näin heidän ei myöskään tarvitse ottaa opintolainoja tai tukia opiskellessa vaan maksavat itse kulunsa mikä taas vähentää muilta veronmaksajilta saatua rahaa