Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Testi näytti plussaa, mietin onko minulla varaa lapseen.

Vierailija
14.05.2015 |

Isästä ei ole tietoa mutta haluaisin pitää silti lapsen. Järki taas sanoo ettei minulla ole varaa lapseen. Ostaisitteko auttaa vähän laskemaan onko lapsen pitäminen mahdollista? Olen itse kokoaikaisena matalapalkka alalla ja verojen jälkeen saan 1100e kuussa. Vuokra, sähkö, vesi, netti ja puhelin ovat 700e kuussa, muita kuluja ei ole. Eli omaan elämiseni jää 400e kuussa, mutta käytän siitä 300 ja laitan aina 100e "säästöön" ja käytän isompiin hankintoihin silloin tällöin. Eli aika tiukoille varmaan menisi eläminen lapsen kanssa? Ilmeisesti saisin n. 100e kuussa lapsilisää, mutta se 100e lisäys ei varmaan auta kun tarttee hankkia vaatteita, ruokaa ja tarvikkeita...

Eli tarttee varmaan keskeyttää raskaus ja odottaa parempia taloudellisia aikoja...?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tajunnut käyttää ehkäsyä ja nyt mietit että elättääkö valtio sut ja sun äpäräs. Voi jestas mitä järjen jättiläisiä taas palstailee!

Vierailija
2/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:10"]Et tajunnut käyttää ehkäsyä ja nyt mietit että elättääkö valtio sut ja sun äpäräs. Voi jestas mitä järjen jättiläisiä taas palstailee!
[/quote]

Emme tiedä taustoja. Saattaa olla että kumi petti, joku on raiskannut hänet kun on sammunut kotibileissä. Tai sitten ehkäisyä ei ole edes ajateltu, itse en kyllä ottaisi sellaista riskiä tuntemattoman kanssa kun ei tiedä mitä tauteja on tarjolla..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit miettinyt ennen kuin menet naimaan! En voi käsittää tuollaisia ihmisiä.
Vastuu kannattaa kantaa. Aikuisia kun ollaan

Vierailija
4/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kovaa elämästäsi tulisi, jos päätät lapsen pitää. Lapsi tarvitsee muutakin kuin vain ruokaa ja kodin. Vaikka vaatteet ostaisi käytettynä , on vaatekerta uusittava 2-4 kertaa vuodessa. Lisäksi on kohtuullista lasta kohtaan että hänellä olisi leluja, polkupyörä, luistimet jne. Aina näitä ei löydy käytettynä, kun tarve iskee. Jos haluaa suoda lapselle mahdollisuuden harrastuksiin, ei ihan köyhä tähän pysty. Toivottavasti olet itse vähään tyytyvä, koska uusiin vaatteisiin sinulla tuskin enää olisi varaa. Harkitsisin pariin kertaan vielä lapsen pitämistä.

Vierailija
5/24 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:38"]Aika kovaa elämästäsi tulisi, jos päätät lapsen pitää. Lapsi tarvitsee muutakin kuin vain ruokaa ja kodin. Vaikka vaatteet ostaisi käytettynä , on vaatekerta uusittava 2-4 kertaa vuodessa. Lisäksi on kohtuullista lasta kohtaan että hänellä olisi leluja, polkupyörä, luistimet jne. Aina näitä ei löydy käytettynä, kun tarve iskee. Jos haluaa suoda lapselle mahdollisuuden harrastuksiin, ei ihan köyhä tähän pysty. Toivottavasti olet itse vähään tyytyvä, koska uusiin vaatteisiin sinulla tuskin enää olisi varaa. Harkitsisin pariin kertaan vielä lapsen pitämistä.
[/quote]

Vihdokin jolu järkevä linjoilla :0

Vierailija
6/24 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voitko opiskella ja saada kunnon ammatin? Ja paremmat tulot?

Kyllä - minä tein niin. Yh:na

Vierailija
7/24 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:05"]

Isästä ei ole tietoa mutta haluaisin pitää silti lapsen. Järki taas sanoo ettei minulla ole varaa lapseen. Ostaisitteko auttaa vähän laskemaan onko lapsen pitäminen mahdollista? Olen itse kokoaikaisena matalapalkka alalla ja verojen jälkeen saan 1100e kuussa. Vuokra, sähkö, vesi, netti ja puhelin ovat 700e kuussa, muita kuluja ei ole. Eli omaan elämiseni jää 400e kuussa, mutta käytän siitä 300 ja laitan aina 100e "säästöön" ja käytän isompiin hankintoihin silloin tällöin. Eli aika tiukoille varmaan menisi eläminen lapsen kanssa? Ilmeisesti saisin n. 100e kuussa lapsilisää, mutta se 100e lisäys ei varmaan auta kun tarttee hankkia vaatteita, ruokaa ja tarvikkeita... Eli tarttee varmaan keskeyttää raskaus ja odottaa parempia taloudellisia aikoja...?

[/quote]

saat sekä automaattista että harkinnanvaraista tukea. suomessa kaikilla on varaa siis lapsiin, työttömilläkin.

älä tapa lastasi. kaikkea hyvää.

lapsi tuo leivän tullessaan.

Vierailija
8/24 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työttömän yksinhuoltajaäidin lapsena ihan onnellisena kasvanut. Aina oli siistit vaatteet päällä, vaikkakin käytettyinä hankitut. Oli luistimet, sukset ja polkupyörä. Tuttujen vanhoina saatuja tai kirpparilta löytyneitä.
Ruokaa oli aina pöydässä. Ei sitä hienointa ja kalleinta, mutta oikein hyvää kuitenkin. Ei lapsi osaa sisäfilettä kaivata.
Minulla oli kavereita ja harrastuksiakin.
Se, mistä mua kiusattiin, ei ollut äitini köyhyys tai harrastuksien ja uuden polkupyörän puuttuminen vaan se, että olin ujo.

Nykyisin osaan olla todella kiitollinen siitä, että olen tottunut pärjäämään vähällä. Kun muutin opiskelemaan, en pudonnut kovinkaan korkealta, kun ei aiemminkaan ollut varaa kaikkeen mahdolliseen. En osannut kaivata ulkomaanmatkoja tai uusia vaatteita, koska niitä ei ollut koskaan aiemminkaan.

Omasta mielestäni olen silti aina elänyt hyvää elämää ja ollut tyytyväinen. Rahalla kun ei voi ostaa onnea.

Rakkaus, yhteinen aika ja lapsensa hyväksyminen sellaisena kuin hän on, on rahaa miljoona kertaa tärkeämpiä asioita. Ja näitä ei rahalla onnistu edes korvaamaan, vaikka toiset vanhemmat sitä kovasti yrittävätkin.

Vierailija
9/24 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 07:19"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 23:38"]Aika kovaa elämästäsi tulisi, jos päätät lapsen pitää. Lapsi tarvitsee muutakin kuin vain ruokaa ja kodin. Vaikka vaatteet ostaisi käytettynä , on vaatekerta uusittava 2-4 kertaa vuodessa. Lisäksi on kohtuullista lasta kohtaan että hänellä olisi leluja, polkupyörä, luistimet jne. Aina näitä ei löydy käytettynä, kun tarve iskee. Jos haluaa suoda lapselle mahdollisuuden harrastuksiin, ei ihan köyhä tähän pysty. Toivottavasti olet itse vähään tyytyvä, koska uusiin vaatteisiin sinulla tuskin enää olisi varaa. Harkitsisin pariin kertaan vielä lapsen pitämistä.
[/quote]

Vihdokin jolu järkevä linjoilla :0
[/quote]

Kyllä meillä vaan lapset on noin 3-vuotiaasta eteenpäin pärjännyt samoilla sisävaatteilla ainakin vuoden. Kesävaatteet menee helposti kaksikin kesää. Miksi vaatteet pitäisi muulloin kuin vauva-aikana uusia 4 kertaa vuodessa? :o Ulkovaatteita ja kenkiä ainakin meillä on yleensä ostettu keväällä + talvella ja käytetty sitten vuosi tai kaksi. Että ei niihin vaatteisiin nyt niin hirveitä tarvitse tuhlata. Ja varsin siisteissä vaatteissa lapset kulkevat!

Vierailija
10/24 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppikset on pullollaan edullisia kivoja vaatteita.

Vierailija
11/24 |
15.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook-kirppareiden ansiosta tavara kiertää nykyään todella hyvin. Itse en ole vielä yhtään pyörää ostanut uutena, vaan tosi hyviä pelejä löytänyt hintaan 15-40e. Samoin kyllä niitä suksia ja muita löytää, ne tuskin ovat lapsen kasvatuksen suurin kulu. Päivähoito maksaa maltaita, mutta sitä ei köyhempien tarvitse maksaa. Harrastaminen maksaa, mutta ilmankin pärjää ja myös halpoja harrastuksia on. Jokainen laskee mihin on varaa. Itse en tee kolmatta lasta vaikka keskituloisia ollaankin. Itse haluan että on varaa harrastaa ja matkustaa. Mutta sitä vain haluan sanoa että ei se lapsi välttämättä tulee niin hirveästi maksamaan.

Vierailija
12/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tulojesi kasvu näköpiirissä? Pystytkö kasvattamaan tulojasi? Vauva on vielä halpa, mutta myöhemmin sitä rahaa pitäisi oikeasti olla.

Kalleimmillaan lapsi on 17-vuotiaana, kun lapsilisää ei tule ja varsinkin poikien ruoka ja vaatehuolto tulee kalliiksi. Samaan aikaan pitää alkaa maksaa toiseen asteen opintojen kuluja.

Yhteiskunnan tukien varaan ei enää voi laskea.

Vierailija
13/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just! Isästä ei tietoa. On siinä taas osattu pitää huolta itsestään. Oletko koskaan kuullu sanasta ehkäsy? Tee abortti, ei noilla tuloilla lasta hengissä pidetä

Vierailija
14/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä ja elatusmaksu. Eikös ne ole n.300€?

Vierailija
15/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 22:18"]Lapsilisä ja elatusmaksu. Eikös ne ole n.300€?
[/quote]

Siinä main taitaa olla. Ap:n kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että äitiyslomalla (kestää siihen asti kun vauva 9-kuinen) saat tuloihin perustuvaa äitiyspäivärahaa. Ja jos jäät vielä hoitovapaalle (hoitoraha kaikille n. 300e + hoitolisä tuloihin perustuen + mahdollinen kuntalisä), on tulot pienemmät vielä pidempään. Töihin palatessasi joudut myös toki maksamaan päivähoitomaksua, mikä tosin noilla tuloilla ei suuri ole. Vauva ja pieni lapsi pärjää suht vähälläkin kun tavaraa ja vaatetta löytyy hyvin käytettynä. Mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä enemmän kuluja on.

Vierailija
16/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä lapsi ap. Kyllä saat yh:na hyvin tukia! Ja pääset aina ekana esim. kaupungin asuntojonojen ohi, koska sulla on lapsi. Kyllä elämä kantaa!

Vierailija
17/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä on kyllä älyllistä epärehellisyyttä painottaa tukien hyvyyttä. Ei tarvita kummoistakaan yhteiskunnallista tai finanssikriisiä ja tuet joko loppuvat tai niiden arvo suhteessa hankintoihin tippuu olemattomaksi. Tukien varaan ei voi enää laskea, se aika on jäänyt taakse.

Vierailija
18/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät + elatusmaksu + asumislisä, hyvin tulet toimeen aivan varmasti. Ja toimeentulotuki on myös olemassa tiukkoja aikoja varten, et kyllä välttämättä sitä edes tarvitse.

Vierailija
19/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Vaikka Ap:n teko ei ollut järkevä kun tuli raskaaksi, mutta hän pohtii nyt järkevästi kannattaako vahinko pitää.

Vierailija
20/24 |
14.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuule elämäntehtävä tuo äitinä oleminen, ei mitään sijoitustoimintaa! Ahne!! Ja jos tahdot vain yhden lapsen, olet siltäkin kannalta melko paska mutsi.

Lisäännyt vaan, anna mennä, ei rahaa saa miettiä!

Terv. yksi, joka erehtyi kyselemään sijaisvanhemmuudesta ja totesi, ettei rahasta saa etukäteen puhua.