Miksi Rummon pastat jää ihan kivikovaksi vaikka keittää ohjeen mukaan?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan aina Baltiassa tehtyjä halpispastoja. Ei kiinnosta tuollaiset hifistelymerkit.
Ei ole hifistelyä, vaan laadukasta.
Jättääkö joku maistamatta pastan kypsyyden?
Itse en katso sitä keittoaikaa paketista ollenkaan, vaan tarkkailen itse kypsymistä, ja kaadan siivilään sitten kun itsestä tuntuu sopivalta. Ja siivilästä suoraan kastikkeen joukkoon tietenkin (vähän keitinvettä otan aina varalle johonkin kahvikuppiin tms.,ja sitä sitten joukkoon jos tarvitsee). Suomalainen tapa tarjota pasta ja kastike erikseen on ihan käsittämätön.
Jos ei ihan niin tiiviisti halua tarkkailla kuin minä, niin katsoo sen keittoajan siitä paketista, ja pari minuuttia ennen alkaa maistella - yleensä hyvä kypsyys on jotain +/- 2 minuuttia ilmoitetusta ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi viljatuotteet pitää jättää raa'aksi? Kotimainen pasta on paljon parempaa.
Viljatuotteita ei tarvitse jättää raa'aksi, ihan itse saat päättää teetkö raakaa, al denteä vai ylikypsää tai vaikka jotain ihan muuta jos noiden adjektiivien väliin vielä muita kypsyysasteita mahtuu. Sekä sen Myllyn parhaan makaronin että Rummon pastan voi keittää juuri sellaiseksi kuin haluaa, tai syödä vaikka suoraan pussista keittämättä.
Kivikovaksi? Heitätkö ne kylmään veteen ja odottelet pussissa ilmoitetun ajan tajuamatta että se on keittämisaika? Jos teet pussin ohjeen mukaan kiehuvassa vedessä ja pasta on mielestäsi liian kovaa kun keittoaika tulee täyteen, niin onko sulle tullut mieleenkään että voisit sen jälkeen jatkaa keittämistä? Italialainen tapa on keittää pastat al denteksi, Suomessa näyttää monesti olevan normaalia pasta jota on keitetty niin pitkään, että se hajoaa lautaselle. Itse tykkään ensimmäisestä enemmän kun teen itse ruokaa, mutta en ole niin hifistelijä etteikö mulle kelpaisi esim. se kouluruokalan makaronilaatikko, jonka makaroneja hampaatonkin söisi ongelmitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pasta kaadetaan tuon jälkeen kastikkeeseen, jossa se kypsyy vielä lisää.
Juuri näin, ja usein sitä ei keitetä ensin vedessä vaan se kypsyy itse kastikkeessa. Keitettyä vettä lisätään tarpeen mukaan kastikkeeseen. Al dente on hampaassa tuntuvaa, eli sitä pureskellaan. Googlettamalla löytyy aivan ihania italialaisia ohjeita, joista osa on myös englannin kielellä. Buon petito! Amen
Pasta keitetään aina ensin vedessä ja vasta sitten pistetään loppukypsymään kastikkeeseen.
Rummon pastajen keittoaika on laskettu toimimaan tällä tavalla kuin pasta poikkeuksetta tarjoillaan Italiassa. Siellä ei tule kysymykseenkään, että pöytään nostetaan yhdessä kattilassa spagettia ja toisessa soosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pasta kaadetaan tuon jälkeen kastikkeeseen, jossa se kypsyy vielä lisää.
Juuri näin, ja usein sitä ei keitetä ensin vedessä vaan se kypsyy itse kastikkeessa. Keitettyä vettä lisätään tarpeen mukaan kastikkeeseen. Al dente on hampaassa tuntuvaa, eli sitä pureskellaan. Googlettamalla löytyy aivan ihania italialaisia ohjeita, joista osa on myös englannin kielellä. Buon petito! Amen
Pasta keitetään aina ensin vedessä ja vasta sitten pistetään loppukypsymään kastikkeeseen.
Rummon pastajen keittoaika on laskettu toimimaan tällä tavalla kuin pasta poikkeuksetta tarjoillaan Italiassa. Siellä ei tule kysymykseenkään, että pöytään nostetaan yhdessä kattilassa spagettia ja toisessa soosia.
No ei nyt ihan aina, esim. spaghetti all'assassina, jossa pastaa ei keitetä vedessä ollenkaan. Ehkä niitä on muitakin saman tyylisiä, itse vasta löysin tämänkin niin en osaa sanoa. Toki lähes aina pasta keitetään ensin vedessä, olet tietenkin oikeassa siinä.
Vierailija kirjoitti:
Kokki Kolmonen kirjoitti:
Keitätkö pelkän ajan perusteella, etkä maista laisinkaan?
Juu näin olen tehnyt
Ap
Mitä muita arjessa selviämisen ongelmia ja haasteita sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Kaupan omien merkkien halpapastat ja esim. Torino ovat paljon parempia kuin nämä luksuspastat, joiden luksus perustuu siihen, että tarjotaan liian raakana, eikä tarkoituksenakaan ole keittää kypsäksi.
Eivät ole.
Ai kivikovaksi?? Typerää liioittelua! Tai onhan ne kivikovia jos niitä ei keitä.
Se on italialaisten mielestä parasta sellainen al dente eli kovahko pasta. Itsekin tykkään siitä eniten. Mutta jos haluaa pehmeää, täytyy keittää kauemman kuin mitä italialaisten makua ajatellen laadittu ohje sanoo.
Vasta ostin ja keitin ohjeen mukaan. Ihmettelin kun tuli niin tiukkaa pastaa, suomalainen on tottunut pehmeään ja mehevään pastaan.
No ei jää kivikovaksi, vaan juuri sellaiseksi kuin pastan kuuluu jäädäkin. Ei löllöpastoille.