Kokemuksia kitkakengistä?
Kehu / hauku omiasi ja tuo esille näkökulmia, joita hankittaessa olisi hyvä hoksata. Vaivasenluukin on eli leveälestinen pitäisi olla. Talven kävelylenkille kenkiä olen siis hakemassa ja pääkaupunkiseudun liukkaassa talvessa pääasiassa kaduilla ulkoilen.
Nastakengät varmaan olisi parhaat jäälle, mutta kitkakengöt muuten kuulostaa ominaisuuksiltaan paremmalta kompromissiratkaisultam joten nyt kokemuksia siis kitkakengistä!
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (29)
Nastatkin saattaa välillä lipsahtaa epätasaisella liukkaalla. Mutta niitä suosittelen. Suhtaudun varauksella kitkakenkiin.
Mulla on icebugit. Korvaavat pihan hiekoittamisen täysin.
Vierailija kirjoitti:
Nastatkin saattaa välillä lipsahtaa epätasaisella liukkaalla. Mutta niitä suosittelen. Suhtaudun varauksella kitkakenkiin.
Onko sulla kokemusta molemmista? Jos, miksi nastat paremmat?
Vierailija kirjoitti:
Mikä malli? Toimivatko siis ihan jäiselläkin pihalla, kuten esim nyt on ok-seudulla?
Kitkat ei pidä jäällä, nastat paremmat
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei sitten oikeasti liukasta ole ollutkaan. Oma kokemukseni on, että Kuoman nilkkureissa on parempi pito kuin Icebug-Michelin kitkapohjakengissä.
Mulla on icebugin kitkakengät. Jäätiköllä ei ole minkäänlaista pitoa. Pitäisi olla nastat..
Uutena oli normaalilumikelillä hyvä pito, nyt toista talvea käytössä ja kitka kulunut pois?
Osta nastakengät jos et halua liukastella.
Kaikki Icebugin nastalliset kengät hyvät. Pitää vaan sovittaa omaan jalkaan sopiva kenkä/malli.
Icebugeissa on ns älynasta joten voi kävellä sisätiloissakin.
Itsellä jo seitsemättä vuotta icebugit olleet käytössä. Aluksi niille vähän naureskeltiin mutta nyt näkyy joka toisella niitä olevan jalassa 😁
niin, kissakin vetää kynnet sisään kun on iskenyt rotan.
Mulla on sekä nastat että kitkat, Icebugit. Kitkoilla olen lampsinut tähän asti koko talven, huomenna vedän varmaan nastat jalkaan. Hyvin olen pystyssä pysynyt. Kitkat eivät pidä peilijäällä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Icebugin nastalliset kengät hyvät. Pitää vaan sovittaa omaan jalkaan sopiva kenkä/malli.
Itsellä jo seitsemättä vuotta icebugit olleet käytössä. Aluksi niille vähän naureskeltiin mutta nyt näkyy joka toisella niitä olevan jalassa 😁
Miten tuo älynasta ”toimii”? Tämä mulle ihan uutta. Siis painetaanko nastat jotenkin pois vai ”älyävätkö” ne itse painua pois esim bussiin noustessa tai kauppaan mennessä?
Ap
Icebugin kitkat löytyy. Koira saattaa liukastua vieressä kun itse en liukastu, mutta silti ihan jäille kannattaa laittaa nastat. Kitkoilla kyllä pärjää jonkin verran jäällä, mutta jos menee tasaiseksi peiliksi, niin eivät pidä. Turvallisuus ennen kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhoissa Icebugin nastoissa ei ole älyä. Repivät kaiken auki ja etenkin jos asuu kerrostalossa, niin ne repivät myös käytävän lattian auki. Ulkona kyllä pysyy pystyssä. Jäykkä materiaali saattaa olla sopimaton jalkaan ja voi tulla jalkavaivoja.
Olen kaksi talvea tassutellut Merrellin kitkapohjaisilla talvilenkkareilla. Hyvä puoli - pitävät yleensä hyvin ja pohjat muutenkin sen malliset, ettei helposti liukastu. Pystyy kävelemään yhtä rennosti kuin sulalla kelillä. Lisäksi helppo käydä kävelyllä vaikka samalla kaupassa, kun pohjat ei naarmuta lattiaa. Huono puoli - epätasainen hyvin kova jää luistaa silti pohjan alla. Sellainen keli on pari kertaa talvessa. Lisäksi kumiset päällysosat ovat alkaneet halkeilemaan, joten kengät ei nähtävästi kestä kovin hyvin kunnon pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä jo seitsemättä vuotta icebugit olleet käytössä. Aluksi niille vähän naureskeltiin mutta nyt näkyy joka toisella niitä olevan jalassa 😁Miten tuo älynasta ”toimii”? Tämä mulle ihan uutta. Siis painetaanko nastat jotenkin pois vai ”älyävätkö” ne itse painua pois esim bussiin noustessa tai kauppaan mennessä?
Ap
Olen eri kuin tuo edellinen, mutta nastat kai painuu vähän sisään kovalla pinnalla kävellessä ja kumipohja pitää silloin paremmin. Ei noilla kannata parketilla kävellä kuitenkaan eikä muovimatollisella lattialla. Tulee jälkiä. Kaupassa voi kävellä kyllä.
Minulla Sarvan kitkapohjakengät. Tosi liukkaat ja vaaralliset, ei pysy millään keleillä pystyssä. Vain kuivalla asfaltilla ja sisätiloissa pitävät.🙈🤣
Mulla on Pomarin kitkat ja Icebugin nastat. Kitkat ei riitä näillä tämän talven jäillä. Toki kitkat ovat sisällä paremmat, mutta silti lähes aina Icebugeilla mennään.
Mulla on kitkat ja nastat molemmat, kitkat ihan turhat. Ainostaan nastat pitää kun on todella liukasta ja "vähän liukkaalla" pärjää tavallisilla kengillä.
Itselläni on Suomen Kumitehtaan lämpö-/kitkanastoilla olevat saappaat. En ole huomannut (merkittävää) pitoeroa tavalliseen talvijalkineeseen. Kiinteänastaiset saappaat ovat muutoin hyvät, mutta jättävät lattioihin ikävät jälkensä.
M 45
Mulla on Sievin leveälestiset kitkapohjaiset talvinilkkurit. Olen ollut niihin tyytyväinen jo 3 vuotta. Tosin silti kannattaa varoa, kun on oikein liukasta.