Voiko nuorikin opiskella aikuislukioissa?
Hei, olen nyt lukion ensimmäisellä ja lukion käyminen alkaa tosissaan väsyttää jatkuvan kiusaamisen takia. Tarvitsisin kuitenkin ainakin luonnontieteet ja pitkän matikan lääkistä varten, joten mietin voisinko opiskella aikuislukiossa normilukion sijaan. Onko tavaton järjestely vai voisko onnistuakin?
Kommentit (17)
Laittaisin ehkä ennemmin nuo kiusaajat ruotuun. Ei kenelläkään ole oikeutta sabotoida toisen koulunkäytiä.
Voi, koko lukion. Ota yhteyttä aikuislukioon ja opintosuoritusote mukaan.
Yleensä pitää olla 18, mutta esim juuri kiusaamistapauksissa voidaan tehdä poikkeuksia. Puhu opolle tai kursattorille, voivat yrittää järjestää sulle joustavan siirron.
Ainakin meidän lukiossa jotkut heikommat oppilaat siirtyivät iltalukioon, kun eivät pysyneet tahdissa. Mutta onhan siellä suppeampi kurssitarjonta. En sitten tiedä, voiko suorittaa tenttimällä esim. laajan fysiikan.
Alle 18-vuotias voi hakea erityislupaa. Tämä ei ole salatietoa, vaan ihan virallisissa lähteissä kirjoitettu.
Voisit myös googlettaa Otavan Opiston nettilukion, jos et halua osallistua edes lähikokeisiin.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:24"]Ainakin meidän lukiossa jotkut heikommat oppilaat siirtyivät iltalukioon, kun eivät pysyneet tahdissa. Mutta onhan siellä suppeampi kurssitarjonta. En sitten tiedä, voiko suorittaa tenttimällä esim. laajan fysiikan.
[/quote]
Mitenhän ne siellä iltalukiossa pysyi tahdissa, kun vauhti on paljon hurjempi ja opiskellaan enemmän omaehtoisesti?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:24"]Ainakin meidän lukiossa jotkut heikommat oppilaat siirtyivät iltalukioon, kun eivät pysyneet tahdissa. Mutta onhan siellä suppeampi kurssitarjonta. En sitten tiedä, voiko suorittaa tenttimällä esim. laajan fysiikan. [/quote] Mitenhän ne siellä iltalukiossa pysyi tahdissa, kun vauhti on paljon hurjempi ja opiskellaan enemmän omaehtoisesti?
[/quote]En tiedä. Varmaan käyvät vähemmän kursseja. Näin kävi meidän eliittilukiossa, ei tarvitse hermostua. :D
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:24"]
Ainakin meidän lukiossa jotkut heikommat oppilaat siirtyivät iltalukioon, kun eivät pysyneet tahdissa. Mutta onhan siellä suppeampi kurssitarjonta. En sitten tiedä, voiko suorittaa tenttimällä esim. laajan fysiikan.
[/quote]
No en ole kovin heikko oppilas, ihan kympin oppilas matematiikassa ja luonnontieteissä (joiden takia täällä lukiossa alunperinkin ollaan koska lääkis) mutta kuten sanoin en jaksa olla täällä lukiossa enää. Tavaroitani kohtaan tehdään ilkivaltaa ja minua haukutaan.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:24"]Ainakin meidän lukiossa jotkut heikommat oppilaat siirtyivät iltalukioon, kun eivät pysyneet tahdissa. Mutta onhan siellä suppeampi kurssitarjonta. En sitten tiedä, voiko suorittaa tenttimällä esim. laajan fysiikan. [/quote] Mitenhän ne siellä iltalukiossa pysyi tahdissa, kun vauhti on paljon hurjempi ja opiskellaan enemmän omaehtoisesti?
[/quote]Aikuislukion oppimäärä on vähintään 44 ja tavallisessa 75. Jos käyttää sen kolme vuotta, niin onhan se paljon rauhallisempi tahti opiskella.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:26"]
[/quote]Aikuislukion oppimäärä on vähintään 44 ja tavallisessa 75. Jos käyttää sen kolme vuotta, niin onhan se paljon rauhallisempi tahti opiskella.
[/quote]
tunteja on vähemmän, kursseja vähemmän, yo-kirjoitukset on kaikille samat. Voin suositella aikuislukiota, jos on sen lisäksi intoa käydä ylimääräisiä kielikursseja. Ainakin mun aikana kieltenopetuksessa oli ajanpuutteen takia tosi vähän puhetilanteiden opettelua.
Mä oon käynyt aikuislukion (Töölön yhteiskoulun aikuislukio) ja siellä kyllä oli alle 18-vuotiaitakin opiskelijoita, mutta heidän piti käydä liikunta ja taideaineet päivälukion puolella.
Olisiko sinulla mahdollisuus mennä johonkin toiseen tavalliseen lukioon, jonne on selvästi korkeampi keskiarvorajan? Niissä on yleensä kiusaamista paljon vähemmän.
Miksi et vaihda lukiota? Toisaalta aikuislukio voi olla ihan kivakin paikka kyllä.
Kyllä voit. Meille on tullut päivälukion opiskelijoita kiuaamisen takia. T.aikuislukion ope
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 20:24"]
[/quote]
No en ole kovin heikko oppilas, ihan kympin oppilas matematiikassa ja luonnontieteissä (joiden takia täällä lukiossa alunperinkin ollaan koska lääkis) mutta kuten sanoin en jaksa olla täällä lukiossa enää. Tavaroitani kohtaan tehdään ilkivaltaa ja minua haukutaan.
[/quote]
Suosittelen ottamaan puheeksi nuo tapahtumat opettajien kanssa. Opettajien velvollisuus on puuttua niihin ja pysäyttää kiusaajat.
Itse tein juuri näin. Sinuna tosin vaihtaisin johonkin toiseen lukioon, minäkin olisin tehnyt niin mutta ei riittänyt keskiarvo kun olin kaikkea muuta kun kympin oppilas :D