Miten ulosotto tapahtuu? Haittaako luottotietojen menetys puolisoa?
Hoidan isäni raha-asioita, sillä isäni on nyt sairaalassa. Äitini on tottunut, että isäni maksaa hänen kaikki kulunsa, mutta nyt isän rahat eivät enää riitä kaikkiin kuluihin, koska entisten raha-asioiden lisäksi on tullut isän sairaalamaksut ja äidin kotihoito. Äiti ei suostu maksamaan laskujaan eikä anna minulle valtakirjaa hoitaa hänen raha-asioitaan. Isäni nimissä tai molempien nimissä olevat laskut maksan isäni tililtä.
Mitä tapahtuu, jos jätän kylmästi vaan äitini laskut maksamatta? Häneltä menee varmaan luottotiedot? Miten ulosotto käytännössä tapahtuu? Äitini saa vain pienen eläkkeen eli noin 700 euroa kuussa, mutta tilillä on kyllä 30 000 euroa, joten rahapulasta ei ole kyse. Äiti vaan haluaa, että isäni maksaa kaikki kulut.
Voinko huoletta antaa äitini olla maksamatta laskujaan? Onko siitä sairaalassa olevalleni isälleni haittaa, jos äitini luottotiedot menevät? Voiko kaupunki perua kotihoidon, jos äiti ei niitä laskuja maksa? Vai meneekö tämä niin, että äiti ei maksa ja ulosotto ottaa ne rahat tulevasta eläkkeestä?
Valitettavasti äitini on harhainen, mutta ei suostu lääkäriinkään. Uskoisin, että lääkäri kirjoittaisi paperit, joissa äidilleni määrättäisiin edunvalvoja, mutta kun äitini ei koe itse olevansa sairas, niin jatkaa tämmöistä toimintaa.
Kommentit (27)
joku oma lääkäri äidilläsi varmaankin on kun kotihoitokin käy, ota yhteys häneen edunvalvonta-asiassa. tai sitten kaupungin vanhusasioista vastaava lääkäri. omille vanhemmilleni haettiin edunvalvoja, kun eivät alkoholismin takia osanneet enää huolehtia asioistaan.
Vaikeita asioita.
Hiukan vastaavanlaisessa tilanteessa soitin äitini omalääkärille terveyskeskukseen. Minulla ei ollut äidin lupaa soittaa.
Lääkärillä ei ollut oikeutta kertoa minulle äitini asioista eikä keskustella niistä kanssani, mutta hän kuitenkin otti puhelun vastaan ja suostui kuuntelemaan asiat, jotka äidistäni kerroin. Osa näistä asioista (liittyen mm. päihteiden käyttöön ym) oli lääkärille täysin uusia, äitini oli onnistunut taitavasti salaamaan ne häneltä.
Puhelusta oli apua. Äiti ei koskaan saanut tietää. Äiti voi nyt paremmin ja olen myöhemmin muutaman kerran soitellut hänen asioistaan terveyskeskukseen hänen luvallaan. Tsemppiä sinulle.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 19:21"]
Miten sen edunvalvojan voi hakea, jos äiti ei suostu lääkäriin?
Mielelläni hoitaisin myös äitini raha-asiat.
ap
[/quote]Ota yhteyttä terveyskeskukseen, heidän tehtävänsä on neuvoa asiassa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 21:02"]
Pelkään, että mikään asia ei etene, koska häntä ei saa lääkäriin, koska hänellä ei ole sairaudentuntoa.
ap
[/quote]Voitko sopia kotihoidon kanssa, että kirjaavat raportteihinsa aina kun harhoja tai muuta vastaavaa tapahtuu. Niistä raporteista on varmaankin apua sitten kun edunvalvojaa haetaan.
Lääkäriä äiti ei ole nähnyt kertaakaan ja ei tietystikään puhuisi lääkärille noista harhoistaan. Hänhän on sitä mieltä, että hänellä ei ole harhoja. Miksi hän lääkärille kertoisi, että uskoo, että isälläni on rakastaja? Tai miksi hän kertoisi lääkärille, että uskoo naapurin varastavan hänen pöytäliinojaan?
Vaikka kotihoito käy, niin lääkäriä ei ole koskaan käynyt kotona. Äitini käy joskus perussairauden takia lääkärissä, mutta ei siellä nuo asiat tule mitenkään ilmi ja tavallaan ovat niin järkiperäisen kuuloisia, että ulkopuolinen ei välttämättä edes tajuaisi harhoiksi. Mistäpä se äidin keuhkolääkäri voisi tietää, että onko isälläni rakastaja, jolle antaa rahaa vai ei?
ap
Varmaan se kotihoito kuitenkin tapahtuu lääkärin lähetteellä, joku lääkäri on siitä vastuussa ja myös kotihoito raportoi hänelle jos raportoitavaa on. Soita terveyskeskukseen. Jos äidin omalääkäriä ei löydy, puhu vaikka johtavan lääkärin kanssa.
Tässä vielä lomake ilmoituksen tekoon.
https://lomake.fi/a/ec/lomakepalvelu/download?s=pwM5jRPis1Tn9sN&id=9186%2FFF04475A7604C6C2DAC26BAE92BF81F5&type=statics