Ruokahävikki brunssilla tms. tekee pahaa!
Mulla on varmaan joku asenneongelma, mutta tämä nykyinen ruuantuhlauskulttuuri tekee todella pahaa. Kotona olen saanut kasvatuksen, jossa ruokaa kunnioitetaan. Tähteet käytetään hyväksi, ruokalista suunnitellaan etukäteen ja kaikki ottavat itse ruokaa sen verran kun syövät. Roskiin menee harvoin yhtään mitään.
Nyt olin viime viikonloppuna ystävän luona pari päivää ja meininki ihan toinen. Ruokaa tehdään valtavasti ja se jätettiin huoneenlämpöön pilaantumaan. Aamupala oli aina brunssityylinen jossa valmiiksi leikatut hedelmät, juustot, leikkeleet heitettiin surutta pois aterioinnin jälkeen. Jos oli jano, kaadettiin lasiin tuoremehua, otettiin pari hörppyä ja sitten lasi puolitäynnä lavuaariin.
Onko tämä ihan tyypillistä muuallakin? Musta tuntui niin pahalta katsoa tuota menoa kun itse yrittää minimoida hävikin. Maailman ruokatilanteesta puhumattakaan.
Kommentit (17)
Käytkö useinkin hänen luonaan lokkeilemassa ja arvostelemassa miten tarjoilu ja kierrätys ei pelaa? Tarjoiletko myös kaverillesi vastaavia täyden palvelun viikonloppuja?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:05"]Käytkö useinkin hänen luonaan lokkeilemassa ja arvostelemassa miten tarjoilu ja kierrätys ei pelaa? Tarjoiletko myös kaverillesi vastaavia täyden palvelun viikonloppuja?
[/quote]
Sun mielestä nähtävästi tuollainen tuhlailu ruuassa on ok? Taidat itse olla samanlainen.
Jep. Mulla myös suvussa perhe, jotka tekee kauheesti ruokaa ja jättää ne yön yli sitten keittiöön. Aamulla tietenkin roskiin. En tiedä, miksi ei haluta säästää rahassa ja syödä loppuun jo tehtyä hyvää ruokaa?
Eiköhän tuo ole yksilöllistä. Uskoisin, että useimmat laittavat tarjolla olleet ruoat jääkaappiin.
Olin joskus kylässä ystäväni luona ja kippasin alkoholilasillisen viemäriin. Muistan vieläkin hänen kauhistuneen katseensa. :)
Mä en käy ystävilläni täyshoidossa vaan autan esim laittamalla tiskejä altaaseen tai koneeseen tai ruokia jääkaappiin. Mikä sinua ap esti auttamasta?
En ole koskaan heittänyt ruokaa roskiin. En muruakaan koskaan. Toivottavasti noi ruokaa tuhlaavat kuolee hitaasti nälkään
3, vieraillaan puolin ja toisin muutaman kerran vuodessa. Kun kaveri on täällä, pyrin tekemään maistuvaa ja perusterveellistä ruokaa kuten muutoinkin. Tähteet säilön ja käytän vaikka pyttiksiin, munakkaisiin tms. Viimeksi taisin tarjota jauhelihakastiketta ja iltapalalla jämistä ja muista aineista tehtyä piirakkaa.
-ap
Meillä on samanlainen tuttavaperhe ja minua inhottaa ja kauhistuttaa se ruoan tuhlaus. Kaikki yhdellä aterialla syömätön tarjottava heitetään surutta roskiin vaikka siitä voisi hyvin "jatkojalostaa" seuraavan päivän aterian/ aterioita. Tai laittaa pakastimeen. Inhoan syötäväksi kelpaavan ruoan tuhlaamista yli kaiken
Itse koitan käyttää mahdollisimman pitkälti tähteet hyväksi, esim. munakkaaseen saa tungettua vaikka mitä. Jos syön vain itse niin voin käyttää pitkäänkin huoneenlämmössä seisoneita ruoka-aineita, koskaan ei ole mitään tauteja/myrkytyksiä tullut. Vieraalle en sellaista tietenkään tarjoaisi.
Ap varmaan pyörtyisi jos näkisi esim. päiväkodissa miten paljon ruokaa menee roskiin, ne määrät on aivan järkyttäviä! Esim. suuri uunipellillinen koskematonta lohimureketta, biojätteeseen vaan, ei saa edes henkilökunta siitä syödä.
Itselläkin tekee pahaa aina laittaa ruokaa roskiin. Enkä tuollaista apn kokemaa touhua ymmärrä minäkään. Lasten myötä on joutunut aika paljon (suhteessa omaan ajatusmaailmaan) heittämään roskiinkin ruokaa. Äärettömän nirsot lapset, en vain osaa laittaa kirpun annoksia, eikä loputtomasti kroppani kestä heidän jämiensä syömistä..
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 18:05"]Käytkö useinkin hänen luonaan lokkeilemassa ja arvostelemassa miten tarjoilu ja kierrätys ei pelaa? Tarjoiletko myös kaverillesi vastaavia täyden palvelun viikonloppuja? [/quote] Sun mielestä nähtävästi tuollainen tuhlailu ruuassa on ok? Taidat itse olla samanlainen.
[/quote]
Enhän mä niin sanonut, että se on OK tai että olisin samanlainen. Tei hän mehulasin tähteille tai tarjolla lämmenneille kurkkuviipaleilleen mitä halusi, niin enemmän inhottaa tuollaiset vieraat! Käytetään hyväksi isäntäväen vieraanvaraisuutta, kyllä kelpaa ruokailla, mutta samaan aikaan paheksutaan ja odotetaan hetkeä jolloin päästään haukkumaan AV:lla.
Tulee todella ikävä olo, kun miettii kuinka moni omista tutuista voisi olla tuollainen. Ties vaikka emäntäsi olisi tällä palstalla.
Miksi ihmeessä et aukaise suutasi? "Hei, mä voin laittaa noi leikkeleet rasiaan, voisin syödä ne vaikka välipalaksi ettei mene hukkaan. Mua ei pikku makuvirheet niin haittaa".
Jo he sen sijaan keräisivät kaiken huolellisesti talteen ja tarjoaisivat seuraavalla aterialla uudelleen, olisit luultavasti täällä oksentamassa miten pöytään pannaan moneen kertaan lämmenneitä, epähygieenisiä ruokia, eikö?
Minun veli perheineen ovat tällaisia ihmisiä. Joka viikko sieltä jaakaapeista (kyllä, kahdesta isosta) kannetaan roskiin pari muovipussillista ruokia jotka on pilalla. Nämä kaikki ihan siinä etualalla, joskus kun olin heillä talonvahtina viikon lomamatkan ajan, siivosin jääkaapin ja perällä oli kuukausia vanhaa ruokaa. Hyi.
Kaikki kaapit aina täynnä kaikkea ja uutta haetaan joka päivä monella kymmenellä eurolla ilman mitään järkeä.
Ovat muuteniin aika huolettomia, ostivat vasta uuden kahvikoneen kun luulivat ettei heillä ole sellaista, vaikka yksi oli avaamattomana laatikossa autotallissa. Antoivat sitten toisen minulle, eivät kuitenkaan heittäneet roskiin.
Veljeni sanoi joskus, että häntä tuhlailu häiritsee välillä, enkä ihmettele koska kotona olemme oppineet erilaisen mallin. Minä olen jopa liian säästeliäs ja joissain asioissa vähän pihikin.
Minulle ruokahävikin sijaan ongelma on, että ruoka loppuu aina kesken. Uskon että monella on näin Huom ruokajonot! Itse käyn töissä, mutta laskujen maksamisen jälkeen ei ruokarahaa ole kuin 100 euroa per vko kolmelle henkilölle. Emme millään voi tulla ylipainoisiksi nykyisillä tuloilla.
Luulisi, että ne, jotka tuhlaa ruokaa, voisi mieluummin käyttää sen rahan muuhun. Edellä mainittu tuhlailu on mautonta.
Luulin, että ruokahävikillä tarkoitettiin kauppojen ja ravintoloiden myymättä jääneitä ruokia, ei yksityishenkilöitä. Keneltäkään tuttavistani ei jää ruokaa yli.
Ootko köyhä vai muutenkin vajaa kun haluat syödä jätteitä jostain muovilaatikosta. Mene töihin niin voit ostaa normaalisti ruokaa.
Ei nyt ihan noin pahaa, mutta muutamalla tutulla menee roskiin ruokaa paljon juuri sen takia, ettei tähteitä käytetä hyväksi ja joskus ruoka apilaantuu kun ei huvitakaan syödä jotain jo ostettuja hedelmiä, juustoja tms. ennen kuin pilaantuvat. Jotkut ostavat esim. monenlaista leipää koko ajan (ruisleipää, limppua, paaholeipää) eivätkä saa syötyä loppuun ennen kuin menevät pahaksi eivätkä myöskään halua pakastaa.
Pyydä saada rasiaan kotiisi mukaan ensi kerralla. Huonoa oli palvelu kaverisi luona.