Pihan lapsilla kaikilla kurahousut - miten selitättte?
Tältä palstalta olen oppinut sen, että kurahousut on niin kamala asia, että niitä ei kukaan pidä kuin päiväkodissa, jos on ihan pakko! Täällä on sateen jäljiltä ihan märkä piha ja 8 astetta lämmintä. Taloyhtiön pihalla leikkii ison hiekkalaatikon ympärillä kuusi n. 6-8-vuotiasta, joilla kaikilla on tuollaiset ihan tavalliset henkselikurahousut jalassa. Ja hauskaa näyttää lapsilla olevan. Ilmeisesti äitinsä eivät ole lukeneet av-palstaa! :)
Kommentit (21)
Nykyajan vaatteet ovat niin märkää loitolla pitäviä,että en näe syytä torpedoida liikkumista kumipöksyillä...Kun sitten lopulta jostain uittaa,onkin aika lähteä sisälle. Vain,jos aivan törkeästi sataa ja jostain syystä on8732 muka pakko pönöttää ulkona,laitamme kurikset.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:18"]Silloin, kun mun lapset olivat pieniä, en ollut tällä palstalla. Mahtoiko tätä edes olla. No joka tapauksessa aika äkkiä huomasin kuinka paljon huonommin pieni lapsi liikkui kurahousuissa kuin vedenkestävässä haalarissa. Toki kaikilla oli aina kuravaatteetkin, mutta ne laitettiin päälle vain silloin, kun oli tarkoitus tehdä jotain tosi märkää, vaikka mennä rännin alle seisomaan.
[/quote]
Ei oo meillä ollu ongelmia liikkumisen suhteen kun on tarpeeksi reilut kurikset. Ne kun puetaan ulkovaatteiden päälle niin kannattaa ostaa kokoa isommat.
Kyllähän se on hankala liikkua jos on liian pienet ja ahtaat vaatteet. ;)
Pihan tenavilla näyttää olevan fiksut äidit. Tällä palstalle sen sijaan kukkoilevat muotitietoiset mammat, jotka pukevat tenavansa pihallekin sellaisiin vaatteisiin, että mitään ei oikein voi tehdä, ettei vaan hieno asu likaannu. Mutta ei voi vaatia kauhalla, jos on lusikalla saanut.
Myydäänkö nykyään edes ulkoiluvaatteita, jotka ei olisi vedenkestäviä? Tuntuisi turhalta kaksi vedenpitävää vaatekerrosta päällekkäin. Meillä on lapsilla kurahousut vain päiväkotia varten. Kotona niitä ei ole käytetty (jos olisin pitänyt tarpeellisena, olisin toki hankkinut). Eikä mua muiden lasten kurikset haittaa, kukin tavallaan.
Kurahousut on vaan niin paljon helpommat huuhdella puhtaiksi. Vai pesettekö joka kerran kuraleikkien jälkeen ulkopuvut?
Ei kukaan normaali 8-vuotias enää suostu pitämään kurahousuja.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 11:18"]Silloin, kun mun lapset olivat pieniä, en ollut tällä palstalla. Mahtoiko tätä edes olla. No joka tapauksessa aika äkkiä huomasin kuinka paljon huonommin pieni lapsi liikkui kurahousuissa kuin vedenkestävässä haalarissa. Toki kaikilla oli aina kuravaatteetkin, mutta ne laitettiin päälle vain silloin, kun oli tarkoitus tehdä jotain tosi märkää, vaikka mennä rännin alle seisomaan.
[/quote]
Ei oo meillä ollu ongelmia liikkumisen suhteen kun on tarpeeksi reilut kurikset. Ne kun puetaan ulkovaatteiden päälle niin kannattaa ostaa kokoa isommat.
Kyllähän se on hankala liikkua jos on liian pienet ja ahtaat vaatteet. ;)
[/quote]
Sä siis diagnosisoit yhdestä viestistä, että mun lapsilla on liian pienet kurikset? =D
Et pysty uskomaan, että kunnolliset gorevaatteet on huomattavasti mukavammat kuin tuplavaatetus, joista toiset on kumia. Sun mielestä gorevaatteita käyttävät ovat vain lukeneet netistä, että ne ovat parempia kuin kurikset ja vain siksi ostavat niitä lapsilleen ja itselleen. Sä ja sun lähiössä asuvat ovat ainoita, jotka käytävät kuriksia ja se on sun mielestä hienoa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:06"]Pihan tenavilla näyttää olevan fiksut äidit. Tällä palstalle sen sijaan kukkoilevat muotitietoiset mammat, jotka pukevat tenavansa pihallekin sellaisiin vaatteisiin, että mitään ei oikein voi tehdä, ettei vaan hieno asu likaannu. Mutta ei voi vaatia kauhalla, jos on lusikalla saanut.
[/quote]
Tällainen asenne tuntuu vallan erikoiselta. Aletaan haukkua toisia lapsen vaatetuksen vuoksi (ja tässä haukkujana nimenomaan kuravaatteisiin lapsensa pukeva äiti, kaikki kuravaatteita käyttämättömät vastaavat asiallisesti). Huuteletteko samalla tavalla leikkipuistossa tms. muiden lasten vaatteista? Meillä vaatteissa tärkeintä on toimivuus, käytännöllisyys ja laatu, siksi ei käytetä erillisiä kura- tai sadetakkeja tms lapsilla tai aikuisillakaan.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:10"]Kurahousut on vaan niin paljon helpommat huuhdella puhtaiksi. Vai pesettekö joka kerran kuraleikkien jälkeen ulkopuvut?
[/quote]
Tämä viesti kertoo ettei kirjoittajalla ole hajuakaan minkälaisia kunnon vedenpitävät vaatteet ovat.
Nekin voi huuhdella hanan alla ihan samallalailla kuin kuravaatteet.
Jos kurahousut on riittävän suuret ja silti liikkuminen hankaloituu, on siinä liikkumisessa sitten ehkä jotain vaikeutta? Meilläpäin (Pohjois-Helsinki) kaikki leikkipuiston lapset on kurahousuissa sateella ja sateen jälkeisellä märällä kelillä, ja kaikki näyttää liikkuvan ihan hyvin. Mutta nämä kaikki tenavat onkin paljon ulkona, mikä edesauttaa motoriikan kehittymistä. Eivät ole kömpelöitä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:11"]
[/quote]
Jotkut lapset laittaa päälle, mitä äiti käskee!
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:17"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:11"]
[/quote]
Jotkut lapset laittaa päälle, mitä äiti käskee!
[/quote]
Sitten ihmetellään miksi lapsia kiusataan ja kun lapsi ei osaa päättää oma-alotteisesti mitään. Tottunut siihen isonakin, että äippä päättää.
Tappeleeko täällä aikuiset ihmiset kurahousuista? Oikeasti? :)
Näköjään. Äidit joiden lapset käyttävät kurahousuja, ovat jotenkin liikunnallisempia ja aktiivisempia kuin muut lapset ja äidit tietty muita fiksumpia ja parempia, kun ovat hankkineet kuravaatteet.
Mulla on teini-ikäiset lapset ja nyt tällainen pariviikkoinen iltatähti. Olen tässä raskaus-, synnäri- ja lapsivuodeaikana moneen kertaan joutunut huomaamaan ja toteamaan kuinka paljon lastenhoidon tavat, säännöt ja ihan tavaratkin ovat muuttuneet sitten 15 vuoden takaisen ajan.
Mutta että kurahousutkin on tässä ajassa ehtineet muuttua käytännöllisistä varusteista lasten kiusaamiseksi. Enpä olisi uskonut.
Mutta tällaista tämä on, joka päivä oppii uutta. Kiitos kuuluu vauvapalstalle.
Sulle 8, mun 12-vuotias käytti takavuosina partioleirillä kurahousujaan, oli ihan norm. housumallit, kun sitä vettä satoi ja satoi ja satoi ja satoi. . . Mun mies vetää sadehousut ( tai kurahousut, ihan kuinka vaan) jalkaansa, kun lähtee verkoille sadeilmalla. On näitä. Ei mitään hienopieruja.
18 jatkaa, nyt tuo 12-vuotias on jo aikuinen ja leiristäkin aikaa 10 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:55"]
Sulle 8, mun 12-vuotias käytti takavuosina partioleirillä kurahousujaan, oli ihan norm. housumallit, kun sitä vettä satoi ja satoi ja satoi ja satoi. . . Mun mies vetää sadehousut ( tai kurahousut, ihan kuinka vaan) jalkaansa, kun lähtee verkoille sadeilmalla. On näitä. Ei mitään hienopieruja.
[/quote]
meillä sama homma. Kura/sadevaatteet on partiota ja verkonnostoa (ei muuta kalastusta) varten. Pienemmillä kuravaatteita käytetään vain päiväkodissa. Omassa pihassa ja muuten ulkoillessa on vedenpitävät vk-vaatteet. Miten kurismammat minut nyt arvioivat, olenko hienopieru äiti, lapseni motorisesti kömpelöitä ja huudellaanko meille jatkossa paheksuvasti leikkipuistossa? (Uskomaton aloitus ja järjetöntä kommentointia!)
Meillä on sekä että. Pääosin vedenkestävä välikausihaalari. Oikein kurakelillä kurikset siinä päällä. Kurahousut laittamalla voi kahlata vielä syvemmissä lätäköissä kastumatta, kun on tuplalahkeet. Kurahousut on nopeampi huuhdella. Mutta se varsinainen syy kurahousuihin on kuivaminen. Kurikset nyt vaan kuivaa nopeammin kuin välikausihaalari. Vaikka se haalari olisi märkä vain ulkopuolelta niin näin on. Siksi meillä on lapsilla kurahousut, jos märässä hiekassa aikovat rypeä. Halutaan sinne vesisateeseen myös illalla.
Silloin, kun mun lapset olivat pieniä, en ollut tällä palstalla. Mahtoiko tätä edes olla. No joka tapauksessa aika äkkiä huomasin kuinka paljon huonommin pieni lapsi liikkui kurahousuissa kuin vedenkestävässä haalarissa. Toki kaikilla oli aina kuravaatteetkin, mutta ne laitettiin päälle vain silloin, kun oli tarkoitus tehdä jotain tosi märkää, vaikka mennä rännin alle seisomaan.