Tytön huone on läävä
Kaikki on lattialle. Ei ole tyhjää tilaa mihin astua tuossa huoneessa. Lelut, vaatteet kaikki on sekaisin. Ei siivoa. Länkyttää vastaan. Sanoo mua paskaks. Mikään ei auta. Ei lahjonta ei uhkailu ei kiristys. 8v tytöstä kyse.
Kommentit (24)
Mitäs jos yhdessä siivoaisitte. Jos paikat pääsee sotkeentumaan kaaokseen asti, on tosi hankala alouttaa siivoaminen, aikuisellakin.
Mielestäni on kyllä peiliin katsomisen paikka, jos vanhempi ei saa 8-vuotiasta tottelemaan. Haistatteluista puhumattakaan.
Kannattaa ehkä ottaa yhteyttä johonkin auttavaan tahoon jos 8-vuotias dominoi noin. Edessä voi muuten olla vielä suurempia ongelmia hänen tullessaan esimurkkuikään.
Tsemppiä rajojen löytämiseen ja niistä kiinni pitämiseen.
Kai sillä on joku tärkeä etuus jonka voi ottaa pois jos ei pidä huonettaan siistinä? Tai sitten pakkaisin kaiken mustiin jätesäkkeihin ja varastoon lukkojen taakse, siinähän ihmettelee parin viikon jälkeen kun ei ole mitään.
Tuon ikäinen tarvitsee apua tavaroiden organisoimisessa. Keksikää yhdessä tytön kanssa tavaroille omat paikat.
Toisaalta, jotkut vain on tuollaisia. Itse olin tosi huithapeli pienenä ja nyt tosi siisti. Oma tytär koki valaistumisen 16-vuotiaana. Kävimme huoneen läpi, heitimme kaiken turhan pois/kiertoon. Kun on vähän tavaraa, on huone helppo pitää puhtaana ja siistinä. Nyt tyttö on oikein tyytyväinen itsekin, kun huone on aina siisti ja sänky pedattu.
Sano että kännykkä lähtee viikoksi jos ei huomiseen mennessä ole edes parantunut. Jos ei, niin sitten otat kännykän ja sanot tytöllesi että ei lähde minnekkään ennen kuin huone on siisti.
Kyllä on monta kertaa auttanut ja siivonnut huoneen mutta jo seuraavana päivänä se on samanlainen.
Sanktiot käyttöön, jos ei siivoa niin viet kännykän, läppärin, tai jotain mitä pitää tärkeänä. Tee selväksi, että sinä määräät.On asioita joista voi lapsen kanssa neuvotella ja sitten on asioita jotka tehdään, kun aikuinen niin sanoo.
Olen ottanut puhelimen pois mutta ei haittaa kuulemma. Sitten vaan leikkii niillä petshopeilla sielä kaatopaikassaan. Olen kieltänyt kavereita tulemasta ennenkuin huone on siivottu. Sitten sanol kavereille ettei meille voi nyt tulla.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:09"]Olen ottanut puhelimen pois mutta ei haittaa kuulemma. Sitten vaan leikkii niillä petshopeilla sielä kaatopaikassaan. Olen kieltänyt kavereita tulemasta ennenkuin huone on siivottu. Sitten sanol kavereille ettei meille voi nyt tulla.
[/quote]
Huhhuh. Teillä määräilee 8v. Tyttö. Petshopit lentää roskiin jos ei heti rupea siivoomaan?
Mitä pitäs tehdä? Se on itsepäinen jääräpää. Vitsa varmaan auttais mut siitä saan linnaa ja sakkoja. Ennen on ollut lastenkasvatuskin helpompaa. No nyt uhkasin jos ei tänään siivoa huomenna vien romut pois jätesäkeissä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:09"]
Olen ottanut puhelimen pois mutta ei haittaa kuulemma. Sitten vaan leikkii niillä petshopeilla sielä kaatopaikassaan. Olen kieltänyt kavereita tulemasta ennenkuin huone on siivottu. Sitten sanol kavereille ettei meille voi nyt tulla.
[/quote]
Sitten lähtee PetShopit. Sillä on varmaan myös liikaa roinaa huoneessa? Oletteko tehneet siitä ison lapsen huoneen, vai onko siellä edelleen kaikkea alle kouluikäisen rompetta?
Jätesäkki ovelle ja sinne vaan tavaraa mättämään. Auttaa!
Osta erilaisia laatikoita ja salkkuja joihi lajittelette lelut. Taatusti auttaa. Leikin jälkeen laittaa lelut takaisin omaan paikkaansa.
Meillä 8v:llä on hahmotushäiriö, ja siivoaminen on aina takunnut. Ei tajua, että on sotkua ja hukkaa kaikki tavaransa, eikä löydä tavaroita, vaikka olisivat paikallaan. Olen nykyisin autellut välillä siivouksessa ja imuroin ja pesen lattiat heittämällä irtoromut sängylle ja muulloin laitan oven kiinni, ja totean, että eläköön sonnassaan.
voieii mulla on samannäköistä ja mä oon 32v.
Olennaisin kysymys kuuluu: miten lapsi sai tuon kaiken viikossa aikaan? Vai tosissasiko väität, että teillä ei ole tapana yhdessä lapsen kanssa kerran viikossa siivota se huone siten, että tyttö itse tekee suurimman osan ja sinä autat esim. ylimpien hyllyjen pyyhkimisessä? Lapselle annnetaan valtaa ja vastuuta vähitellen, tuossa iässä siivoaminen tehdään yhdessä, vaikka päävastuu olisi lapsella.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:07"]
Kyllä on monta kertaa auttanut ja siivonnut huoneen mutta jo seuraavana päivänä se on samanlainen.
[/quote]
Siis sinä olet se, joka huoneen on siivonnut? Otapa vielä kerraan uusiksi, eli siivotkaa yhdessä. 8-vuotias on vielä niin pieni, että voimalla pärjäät. Siispä ilmoitusasia: huone siivotaan YHDESSÄ nyt, eikä tyttö lähde ulos huoneesta kuin korkeintaan vessaan ennen kuin on siisti.
Kun huone on siivottu, ilmoitat riittävän selväsanaisesti, että TÄSTÄ LÄHTIEN SINÄ VIET POIS KAIKEN, MITÄ JÄÄ LATTIALLE tai muuten kaaokseksi huoneeseen.
Kun huone on jälleen kerran kaaoksessa, toimit niin kuin aioit. Et siis jätä tyhjäksi uhkaukseksi, vaan lapat jätesäkkiin ihan kaiken, mitä lattialla on. Äläkä anna periksi edes siinä vaiheessa, kun tytöllä ei ole koulukirjoja eikä vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 09:21"]
Osta erilaisia laatikoita ja salkkuja joihi lajittelette lelut. Taatusti auttaa. Leikin jälkeen laittaa lelut takaisin omaan paikkaansa.
[/quote]
Rohkenen epäillä! Ainoa keino on se, että ihan aikuisten oikeasti viet pois kaiken, mikä ei ole paikallaan. Niin rakkaat petshopit kuin kaiken muunkin.
En ole yksin siivonnut vaan tyttö. Olen istunut sen huoneessa ja neuvonut. Auttanut vaatekaapin kanssa. Hohhoijaa. En jaksa selittää tälle akkalaumalle enää mitään koska te keksitte itse mitä olen tehnyt ja mitä en. Miehet on paljon kivempiä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 08:58"]Kaikki on lattialle. Ei ole tyhjää tilaa mihin astua tuossa huoneessa. Lelut, vaatteet kaikki on sekaisin. Ei siivoa. Länkyttää vastaan. Sanoo mua paskaks. Mikään ei auta. Ei lahjonta ei uhkailu ei kiristys. 8v tytöstä kyse.
[/quote]
osta sinne kalusteita. Laittaa kaappeihin. Lajittele ja näytä mallia