Tyttäreni on ainoa, jota ei kutsuttu luokan illanviettoon
Kyseessä on 13-vuotias tyttäreni, joka on nyt 7. luokalla. Heidän luokallaan on yhteinen WhatsApp-ryhmä toisen rinnakkaisluokan kanssa, eli tyyliin A:n ja B:n oppilaat.
Tänään hän antoi minun kuunnella yhden ryhmään tulleen ääniviestin. Sitä ennen hän oli ollut huoneessaan selvästi itkemässä. Ääniviesti oli hänen luokkansa tytöltä, jossa sanottiin "Eli kaikki kutsutaan meidän luokalta sinne, paitsi ainiin, *tyttäreni nimi* ei kutsuta" ja naurua siihen perään. Minulle tuli todella tyhjä ja surullinen olo tyttäreni puolesta, eikö tuo ole selvää syrjintää ja/tai kiusaamista?
Hän ei tietääkseni ole koulukiusattu, mutta joissain määrin ujo ja hiljainen, jonka seurauksena hänet on varmasti helppo ottaa nöyryyttämisen ja ilkeiden kommenttien laukomisen kohteeksi. Voiko tuosta laittaa viestiä opettajalle? Tippa linssissä tätäkin kirjoitan, kun satuttaa ajatella, miten pieni ja viaton jätetään porukan ulkopuolelle ja vielä ääniviestien muodossa ilmoittamalla sosiaalisessa mediassa.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:34"]Ota yhteyttä kuraattoriin, ei opettajaan. Koululla ei ole valtuuksia puuttua oppilaiden vapaa-ajan toimintaan. Kuraattorit taas eivät yleensä ole koulun palkkalistoilla (vaan sosiaalitoimen tai terveyspiirin), joten heidän valtuutensa ulottuvat laajemmas nuoren vapaa-aikaan.
[/quote] minä kyllä opettajana välittäisin viestin vanhemmille jos luokallani tällaista kuulisin tapahtuvan ( ja mistä tiedän vaikka oliskin)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:25"]
Pieni ja viaton ????
Varmaan on sellainen kusipää, ettei haluta mukaan. Aina muka kaikki kiusatut ja syrjityt ovat täydellisiä enkeleitä.
Ne kivat ja reilut tyypit kyllä kutsutaan varmasti, tyttäresi ei ole sitä.
[/quote]
Väitätkö itse olevasi kiva ja reilu? NOT. Olet juuri esimerkki kusipäästä.
Ota heti yhteys opettajaan ja annat kuunnella viestin+ kiusaajan vanhempiin elleivät ole samanlaisia kiusaajia kuin lapsensa. Todella kurjaa. Olin itsekin kiusattu ja ulkopuolelle jääminen on kamalaa, mutta tekee meistä upeita, ymmärtäväisiä ihmisiä jotka löytää seuran muualta kuin munapäiden joukosta.
Toi psykologikommentti.
Mä olen just tommonen, ketä ei kutsuta mihinkään ja kenestä ei pidetä. Mun kanssa oltiin vain jos ei parempaa seuraa ollut.
Mä olisin teininä tarvinnut psykologin apua.
Tiedän ettei kaikkia tarvitse kutsua.
Mutta olisin halunnut löytää omat vahvuudet jo silloin ja olla välittämättä.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 00:31"]
Hän ei tietääkseni ole koulukiusattu, mutta joissain määrin ujo ja hiljainen, jonka seurauksena hänet on varmasti helppo ottaa nöyryyttämisen ja ilkeiden kommenttien laukomisen kohteeksi. Voiko tuosta laittaa viestiä opettajalle?
[/quote]
Ei minunkaan tietääkseni ole koulukiusattu, vaan vapaa-ajankiusattu. Toki opeille tieto tilanteesta (jollei ole ny joku ihan yksittäinen hölmöys), jotta osaavat paremmin seurata asiaa koulupäivän aikana ja puuttua jos siellä ikävyyksiä esiintyy.
Tuon asian sen sijaan hoidatte te, lasten vanhemmat, (kun ainoa yhteys kouluun on se, että kaikki myös siellä käyvät). Kyseessähän oli nuorten oma iltameno. Yhteyttä noiden kavereiden vanhempiin ja keskustelua pelisäännöistä (jos se on mahdollista = muut vanhemmat ovat samoilla linjoilla). Omalle lapselle selviytymiskeinoja ja tarvittaessa vaihtoehtoisten kaveriporukoiden tukemista. Jos omat keinot loppuu niin apuja koulukuraattorilta.
Tärkeintä on että toimit heti, jotta tyttäresi tietää että äiti hoitaa tilanteen kuntoon ja on hänen puolellaan. Tyttö varmaan tietää kenen ääni siinä viestissä on, joten ottaisin yhteyden tämän lapsen vanhempiin. Hoida se viesti heidän kuultavaksi ja toivo että he keskustelisivat tyttönsä kanssa kiusaamisesta ja laittaisivat lapsensa kuriin. Älä ole aggressiivisen oloinen vanhempien kanssa, koska kiusaava lapsi ei ole yhtäkuin huonon kasvatuksen tulos.
Kaikkein tärkeintä on että a) kiusaaminen loppuu b) sinulla säilyy avoimet välit tyttöön niin että uskaltaa kertoa kaikesta kiusaamisesta ja hän luottaa sinun hoitavan asian.
Lottovoitto olisi, jos tunnet jonkun luokan vanhemmista ja saisitte neuvoteltua niin että tyttö menisi juhliin heidän lapsensa kanssa. Usein luokassa on paljon fiksuja lapsia, jotka tietävät kiusaamisen olevan väärin, mutta eivät uskalla nousta kiusaajaryhmää vastaan kiusaamisen pelossa. Saavat voimaa, kun tekevät sen porukassa ja ehkä kiusaaminen loppuu.
Opettajalle myös viesti asiasta.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:28"]
"Kun lehtijutuista tulee omakohtaisia tosikertomuksia"
Minkä takia te jankutatte tuolle ap:lle, joka ei vastaile mitään ja apinoi ainoastaan lehtiartikkelia??
[/quote]
No laita linkki jos noin on
Minä vastasin aikoinani tuleen tulella. Olin niin paha suustani, ettei kukaan halunnut sitä, että lohkasen jotakin takaisin. Sain olla rauhassa.
Suosittelen. Tosin tähän tarvitaan sitä kuuluisaa nopeaa älyä/tilannetajua.
Toki joihinkin tilanteisiin voi etukäteenkin koettaa varautua.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:45"]
[/quote]
Opettaja onkin varmaan tosi iloinen kun kuulee että nyt hänen tulee ratkaista tämä soppa, eikä ketään enää kiusata.
Jep
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:28"]
"Kun lehtijutuista tulee omakohtaisia tosikertomuksia"
Minkä takia te jankutatte tuolle ap:lle, joka ei vastaile mitään ja apinoi ainoastaan lehtiartikkelia??
[/quote]
No laita linkki jos noin on
[/quote]
http://m.iltalehti.fi/perhe/2015051319683276_pr.shtml
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 12:45"]
[/quote]
Opettaja onkin varmaan tosi iloinen kun kuulee että nyt hänen tulee ratkaista tämä soppa, eikä ketään enää kiusata.
Jep
[/quote]ei tarvitse ratkaista mitään. Mutta voi olla viestin välittäjä. Jos kiusatun äiti kirjoittaa viestin, ei opettajan tarvitse kuin yhdellä postilla jakaa se vanhemmille.
Oon 11v ja olin whatsappissa viisi kertaa. Oon ollu paljon onnellisempi ilman sitä. Luokan ryhmässä yks suht mukana poika antoi kaikille ylläpitooikeudet.
Seuraavana päivänä eri poika poisti kaikki ja jäi tekijän parhaankaverinsa kanssa ylläpitäjiksi. Suosittelen olla lataamatta sitä niin olet iloisempi. Lopetin vikan kerran kun sain tietää et ikäraja on 16v.
Ota yhteyttä kuraattoriin, ei opettajaan. Koululla ei ole valtuuksia puuttua oppilaiden vapaa-ajan toimintaan. Kuraattorit taas eivät yleensä ole koulun palkkalistoilla (vaan sosiaalitoimen tai terveyspiirin), joten heidän valtuutensa ulottuvat laajemmas nuoren vapaa-aikaan.