Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

työssäkäynti vanhempainvapaa-ajalla, auttakaa tietämätöntä

20.09.2006 |

Eli minulla olisi tilanne, jossa kävisin töissä noin 4 päivää kuussa. Ei oikeastaan yhtään enempää. Lueskelin KeLan sivuilta, mutta ihan tyhjentävää tietoa en saanut ja valitettavasti en ole päässyt puhelimella läpi. Joku ruuhka-aika menossa.

Olenko ymmärtänyt oikein, että niiltä päiviltä, kun olen töissä vanhempainrahaa maksetaan 15.20 euroa/päivä ja tästä vähennetään 40% veroa (plus työnantajan maksama palkka päälle).

Mutta työtä ei katsota osittaiseen vanhempainrahaan oikeuttavaksi, koska työaika ja -palkka eivät pääse olemaan 40-60 % kokoaikaisen työntekijän palkasta ja työajasta vaan vähemmän eikä isäkään " joudu" olemaan poissa töistä minun työpäivinä.

Työnteosta ilmoitan KeLaan lomakkeella, jonka he ovat aikoinaan äitiyspäivärahapäätöksen mukana lähettäneet.

Olenko oikeilla jäljillä? Uskallanko vastata työnantajalle myöntävästi vai menetänkö tukia enemmän kuin ymmärränkään?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sama tilanne eli palaan työhöni lähiaikoina mutta teen noin 4 päivää viikossa töitä. Työssäolopäiviltä Kela maksaa 15.20 euroa vanhempainrahaa, muilta päiviltä(jolloin et työskentele) saat normaalin vanhempainpvärahan. Sunnuntaityötä ei tarvitse Kelalle ilmoittaa, koska silloin et ole oikeutettu vanhempainpvärahaankaan. Eli jos mahdollista sinun kannattaa tehdä nuo 4 päivää sunnuntaisin, jolloin maksimoit tulosi mitään tukia menettämättä.

Tuosta veroasiasta en tiedä. Itselläni on aivan tavallinen verokortti vuositulorajalla ja vero% on sama sekä työhön että sosiaalietuuteen. (melko korkea kuitenkin :( )

Toivottavasti auttoi!

Tallero

Vierailija
2/2 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvistit epäilyni, joten [color=EE4000][size=3]KIITOS[/size][/color] paljon vastauksestasi. Nyt uskallan ilmoittaa työnantajalleni, että olen hänen käytettävissään. Ilmoitan KeLaan tulevat työpäivät ilmeisesti " ilmoitus työnteosta/opintorahan saamisesta" - lomakkeella ja kaippa he sitten kysyvät tarvittaessa lisää. Eka työpäivä on vasta lokakuun puolessa välissä, joten kerkeevät tarvittaessa lähetteleen taas lippuja ja lappuja.

Tuon verohomman löysin jostain päin KeLan sivuja. Enää en siihen törmännyt, joten taisinko lukea silmät ristissä potaskaa...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla