Miksi exän haikailu on tabu?
Miksi exään ei saisi rakastua uudelleen? Huomaan, että aihetta sivuaviin kommentteihin tulee herkästi alapeukkuja. T. Exäänsä palavasti ihastunut
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:05"]Usein erolle on ollut painava syy, pistää miettimään että miksi joku haluaa palata samaan vanhaan. Onko se järkevää? Varsinkin jos kyse on ollut väkivaltaisesta/päihdeongelmaisesta/tjsp exästä.
Jos on uudessa parisuhteessa, ei ole kiva kuulla että kumppani haikailee exäänsä. Helposti aika kultaa muistot.
Mitä jos pääsisit yli väkivaltaisista kumppaneista, ei ole hyvä syy palata yhteen exän kanssa. "Mun nykyinen mies on vielä väkivaltaisempi kuin mun exä".
Oikeast ap. Oli oikein, kun lopetit suhteen exäsi kanssa. Väkivalta ei ole oikein ja usein se vain pahenee.
Tietenkin joskus voi käydä hyvin, jos palaa yhteen exän kanssa. Ei kuitenkaan läheskään aina.
[/quote]
Sulla on hyviä pointteja. Itse olen harkitsemassa exäni kanssa yhteenpaluuta. Hänen aloitteestaan. Minun aloitteesta erosimme.
Meillä kaksi lasta. Ennen ensimmäistä lasta oli ahkera ja teki kotitöitä ym. Sitten lomautettiin eikä meinannut löytää työtä jne. Jotenkin lamautui ja vuoden päivät hän vain oli. Haki töitä kyllä, parissa työharjottelussakin oli, ei vakinaistettu. Tämä sitten vaikutti kotioloihin. Koko ajan riitoja, hän ei saanut aikaiseksi siivota, edes omia jälkiään, kävi nukkumaan ja minä jäin yksin siivoamaan kun lapset nukkui jne. Olin todella loppuunpalanut. Jouduttiin muuttamaankin ja minä viimeisilläni raskaana yksin pakkasin minkä kerkesin. Osa jäi pakkaamatta ja minä sain kaikkien haukut kun ei ollut valmista muuttopäivänä.
No nyt on uudelleen kouluttautunut, hankkii töitä entistä ahkerammin. Ollaan vietetty paljon aikaa yhdessä ja on selkeästi muuttunut. Muuten on todella hyvä mies. Rakastaa lapsiaan, on luotettava jne. Eli kaukana noista mitä kuvailit. Tuollaisessa tilanteessa en edes harkitsisi.
En vain tiedä onko järkeä palata yhteen? Tai onko tyhmää laskea hyvä ja tapansa muuttanut mies pois?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:26"]
Määrittele tabu? Oletan, että et ymmärrä sanan tarkoitusta.
Kuka muka ei olisi haikaillut exän perään? Kaikki ovat, ja siitä puhutaankin täysin avoimesti.
[/quote]
Varmaan ovat itse mielessään haikailleet, mutta jos sen sanoo ääneen, niin pidetään naiivina ja "heikkona".
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:42"]
Ei se ole tabu? Monet eivät pääse suurimmasta rakkaudestaan yli tai eivät enää rakastu yhtä intensiivisesti. Harva myöntää.
[/quote]
Aikuinen myöntää. Että osaa mennä elämässään eteenpäin. Laittaa asiat mittasuhteisiin. Ymmärtää ettei "rakkaus" ole rakkautta. Huuma ja nuoruden kiihko ei palaa takaisin, vaikka kuinka haikailee. Mennyttä ei saa takaisin, ei koska itsekin on muuttunut, haikailemani asiat ei ole edes totta vaan aika kultaa muistot.
Mitä siis on rakkaus?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:54"]
No kyllähän sitä suurin osa pitää vähän säälittävänä, ettei osaa mennä elämässä eteenpäin. Yleensä exät ovat exiä jostain riittävän hyvästä syystä. Joissakin tapauksissa sen uudelleen rakastumisen voi ymmärtääkin, jos vaikka on seurusteltu teininä ja tavataan uudestaan aikuisena jo kehittyneempinä versioina itsestään. Kuitenkin nin 90 % exän haikailu vuosien ja vuosikymmenien jälkeen vain on jotenkin taantumuksellista.
[/quote]
Eteenpäin meneminen minun kohdallani tarkoittaisi tylsää sinkkuelämää ja baareissa käymistä (mitä inhoan) tai nettideittailua (johon suhtaudun pelokkaan skeptisesti). Ehkä jäisin lopuksi elämääni sinkuksi, sillä etsisin vain exäni kopiota ja eihän hänen kopiotaan ole edes olemassa. Ei minua kiinnostaisi kukaan muu mies. :(
[/quote]
Entäpä olemista ihan itse itsesi kanssa. Kasvaisit aikuiseksi
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:40"]
Miksi exään ei saisi rakastua uudelleen? Huomaan, että aihetta sivuaviin kommentteihin tulee herkästi alapeukkuja. T. Exäänsä palavasti ihastunut
[/quote]
Johtuu siitä, että niin monilla on kokemusta. Ja tietoa, ettei siitä yleensä hyvä seuraa. Antaa myös tyhmän kuvan haikailijasta
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:35"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 20:34"]
Aika monet meistä on saanut hyvät pisteet nettitesteistä... :D
[/quote]
Sain hyvät pisteet virallisesta testistä. T. Toivoton romantikko
[/quote]
Eli olet Mensan jäsen?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 23:52"]
[/quote]
[/quote]
Eli olet Mensan jäsen?
[/quote]
En halunnut liittyä jäseneksi, vaikka olisin sellaiseksi halutessani päässytkin. Mutta se on tämän aloituksen osalta sivuasia. Enemmänkin kiinnostaa aivan oman mielenkiinnon sekä omakohtaisen tilanteeni vuoksi ihmisten mielipiteet siitä, miksi he kokevat exän haikailun kielteiseksi tai noloksi.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 00:10"]
[/quote]
[/quote]
Eli olet Mensan jäsen?
[/quote]
En halunnut liittyä jäseneksi, vaikka olisin sellaiseksi halutessani päässytkin. Mutta se on tämän aloituksen osalta sivuasia. Enemmänkin kiinnostaa aivan oman mielenkiinnon sekä omakohtaisen tilanteeni vuoksi ihmisten mielipiteet siitä, miksi he kokevat exän haikailun kielteiseksi tai noloksi.
[/quote]
Eli maksoit testistä, muttet liittynyt? Kuulostaa kyllä paskapuheelta... Tosin eihän se 40€ kovin iso summa ole, mutta miksi maksaa, jos ei aio liittyä?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2015 klo 00:10"]
[/quote]
[/quote]
Eli olet Mensan jäsen?
[/quote]
[/quote]
Eli maksoit testistä, muttet liittynyt? Kuulostaa kyllä paskapuheelta... Tosin eihän se 40€ kovin iso summa ole, mutta miksi maksaa, jos ei aio liittyä?
[/quote]
Miksi kiinnität huomiota epäolennaiseen ja mitä nuo peukuttajat "ajavat takaa", kun ei ole kysymys otsikon aiheesta? Huomaan, että useinkin saan runsaasti alapeukkuja, jos kirjoitan ns. poliittisesti epäkorrekteista aiheista, mutta minua kiinnostaakin juuri se, miksi ihmiset kokevat ne jotenkin "epäonnistuneiksi" ajatuskuluiksi.
Minua kiinnosti ainoastaan testitulos, periaatteessa ei mikään muu toiminta. Kaveripiirini oli jo valmiiksi muuten itselleni riittävän runsas, vaikka olenkin muuten todella ujo.
Off topic: en pidä siitä, että minulle aletaan nälviä, vaikka elämässäni on useampiakin kriisejä tällä hetkellä (tuleva avioero sekä suru liittyen aiemmin päättyneeseen ihmissuhteeseen sekä häilyvä toivo siitä, että voisin mahdollisesti palata hänen kanssaan yhteen sekä pelko läheisten ja sukulaisten reaktioista -- näin muutamia ongelmia mainitakseni). Jos ottaisin nämä palstan kommentit ja alapeukutukset liian raskaasti ja henkilökohtaisesti, niin minun pitäisi todennäköisesti ostaa vahva köysi ja mennä jonnekin etsiskelemään tukevaa oksaa.
Minua on kiusattu koko elämäni ajan ja huomaan, että täällä palstallakin on muutamia vakiokiusaajia, jotka tunnistaa nälvimistyylinsä ja kirjoittamistapansa perusteella. Jälleen tuli senkin osalta ns. tuttu tunne. :( Noh, etköhän varmaan jatka taas kiusaamistani jok'ikiseen kommenttiini liittyen samaan tapaan kuin kiulukiusaajat (ja nykyinen mieheni) aina tekevät? Oletko muuten se, joka aina etsiskelee olettamansa saman kirjoittamisen vanhoja ketjuja hakutoiminnolla ja liittää niitä kommentteihinsa? Olet itse harvinaisen ahdistava, kun otat toisten kiusaamisen niin tosissasi. Kyse ei ole enää argumentaatiosta tai retoriikastakaan, vaan ihan vanhanaikaisesta v*ttuilusta. Haluaisin puhua asioista sen sijaan, että joku kiinnostuu liikaa persoonastani ja ominaisuuksistani. Laitoin totuudenmukaisen kommenttini vain siksi, kun ajattelutapaani pidettiin "tyhmänä". Kuitenkin testiälykäskin voi olla ihmissuhteissa aivan toivoton räpeltäjä, kuten minä esimerkiksi olen.
T. Se aiempi vastaaja & ehkä itsetuhoinenkin romantikko
P.S. Typot johtuvat osin kännykkäni minikokoisesta näppäimistöstä sekä väsymyksestäni
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:26"]
Määrittele tabu? Oletan, että et ymmärrä sanan tarkoitusta.
Kuka muka ei olisi haikaillut exän perään? Kaikki ovat, ja siitä puhutaankin täysin avoimesti.
[/quote]
Miten niin en ymmärrä? :O Miten sinä ymmärrät ko. termin? http://fi.wikipedia.org/wiki/Tabu "Tabut ovat asioita, joita syystä tai toisesta ei haluta keskustelun piiriin aivan riippumatta siitä, mitä niistä tiedetään.[1]
Alun perin sana tabu tarkoitti erästä Polynesiassa tutkittua kansanperinnettä, jonka mukaan tietyt esineet ja asiat ovat niin pyhiä ja siten vaarallisia, ettei niihin kosketa eikä niistä puhuta. Sana tabu tulee tongan kielestä, ja se tarkoittaa 'pyhää', 'kiellettyä'."
Erehtyminen ja mielen muuttuminen nähdään lapsellisena ja ailahtelevaisena. Vaikka on aivan inhimillistä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:42"]
Ei se ole tabu? Monet eivät pääse suurimmasta rakkaudestaan yli tai eivät enää rakastu yhtä intensiivisesti. Harva myöntää.
[/quote]
Aikuinen myöntää. Että osaa mennä elämässään eteenpäin. Laittaa asiat mittasuhteisiin. Ymmärtää ettei "rakkaus" ole rakkautta. Huuma ja nuoruden kiihko ei palaa takaisin, vaikka kuinka haikailee. Mennyttä ei saa takaisin, ei koska itsekin on muuttunut, haikailemani asiat ei ole edes totta vaan aika kultaa muistot.
Mitä siis on rakkaus?
[/quote]
Eli siis pitää vain elää tylsän kuivasti ja unohtaa unelmat intohimoisesta rakkaudesta? Olen aivan varma, että intohimoinen rakkaus palaisi takaisin, jos saisin taas olla lähellä exääni. Hän on itsekin myöntänyt saman. Meillä on vain se "ongelmana", että meillä molemmilla on tahoillamme keskinkertaiset/toimimattomat avioliitot ja lisäksi asumme eri mantereillakin nykyään. T. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:40"]
[/quote]
Johtuu siitä, että niin monilla on kokemusta. Ja tietoa, ettei siitä yleensä hyvä seuraa. Antaa myös tyhmän kuvan haikailijasta
[/quote]
Miksi se antaa juuri tyhmän kuvan? Hassu yksityiskohta ehkä sinänsä, mutta olen saanut Mensan pääsyrajan ylittävät pisteet älykkyystestistä. Vaikka pisteet olivatkin riittävän hyvät jäsenyyden kannalta, olen myös toivoton romantikko. T. Exäänsä haikaileva
Ei yhden vuoden kestäneestä suhteesta voi tehdä mitään päätelmiä mahdollisesta todellisuudesta. Jätä nykyinen miehesi, opettele olemaan itseksesi, ja sitten ota vasta selvää entisesi aikeista. Odota, eroaako hän sinun erosi myötä. Rskenna ensin ihan oma elämä.
Minä olen mieheni kanssa tällainen tapaus, että palasimme eron jälkeen yhteen. Neljän erovuoden aikana huomasimme todella kuuluvamme yhteen. Ero oli yhteinen päätös sulassa sovussa, sillä olin tuolloin alkamassa opiskella ja muutin eri paikkakunnalle toiselle puolelle Suomea.Tunteet eivät siis lakanneet, vaikka erosimmekin. Oma näkemykseni siis on, että exän kanssa voi hyvin palata yhteen, jos ero ei tullut raskaasta syystä ja oikeita tunteita on vielä molemmin puolin.
Niiden neljän vuoden erossaolon jälkeen palasin kotikaupunkiini, aloimme tapailla miehen kanssa uudelleen ja lopulta päätimme palata yhteen. Emme ole kertaakaan katuneet päätöstä. Menimme viime kesänä naimisiin ja odotamme tällä hetkellä esikoistamme.
Kyllä siitä voi puhua ja voin sanoa vain omasta puolestani, että negatiivinen kaiku tulee ainoastaan siitä, että tuntemani exän kaipailijat ovat tehneet sitä yksipuolisesti. Nämä exät ovat halunneet heistä eroon ja jatkaneet elämäänsä. Tällöin on säälittävää roikkua ihmisessä, joka toivoo vain saavansa olla rauhassa.
Minä olen myös alkanut haikailla exäni perään. Olimme toistemme ensirakkaudet ja ero tapahtui minun toiveestani. Kuvittelin, että en ole nähnyt tarpeeksi maailmaa (ja miehiä). Soimaan itseäni siitä virheestä koko loppu elämäni, jollen saa häntä takaisin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 16:41"]
Jostain syystähän se on exä?
[/quote] Toki, mutta onko syy aina pysyvä ja kiveen hakattu. Itse esim tunnen monta jotka ovat oikeasti muuttuneet ihmisenä ja muuttaneet käytöstään. Tämä ykkösmuutos useassa tapauksessa on päihteidenkäytön lopetus ja sitä on seurannut letka muita muutoksia persoonassa, elämänkatsomuksessa ja suhtautumisessa muihin ihmisiin.
Mutta kaikki on tapauskohtaista. T. sivustahuutaja.