Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammas vihloo ikenen läheltä kynnellä rapsuttaessa

Vierailija
13.05.2015 |

Eli kyseessä paikattu hammas 6.ylhäältä. Hammas vihloo vain ihan läheltä ientä kun rapsutan kynnellä (posken puoleiselta sivulta) ja vain siitä kohtaa missä on oma hammas, ei paikatusta kohdasta. Myös kylmä ja makea saattaa vihloa. Ei ole koputusarka, eikä särje. Hampaassa oli syvä reikä, joka paikattiin viikko sitten. Mielestäni tätä vihlomista on ollut jo ennnekin. Mistä tuo voi johtua?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok kiitos vastauksesta :)

Yllättävän vähäoireinen on ollutkin, kun ei paikkauksen jälkeen ole ollut tämän kummempaa ja iso paikka kuitenkin laitettiin. Tämän hampaan ja toisen hampaan tiiviissä välissä oli erittäin paha ientulehdus.

ap

Vierailija
2/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnellä rapsuttamisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun rapsutan siitä kynnellä

Vierailija
4/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä rapsuta? Ehkä vihlominen sit lakkaa..

Vierailija
5/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh :D No en minä sitä huvin vuoksi rapsuttele. Tuntui vain, että sieltä välillä vihloo kun söin suklaata ja join kylmää vettä. Vessan peilin edessä kokeilin kynnellä "rapsuttaa" ja se hammas vihloo, mutta vain ihan ikenen läheltä.

ap

Vierailija
6/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ientulehdus? Käytän hampaiden pesuun pehmeää hammasharjaa ja pese hyvin myös ienrajat. Likaisella kynnellä ei kannata rapsutella.

Vierailija
7/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa ientulehdukselta. Lankaa hammasvälit ja harjaa pehmeällä harjalla. Jos ei auta niin osta esim. Corsodyl-geeliä apteekista ja laita sitä kipeälle alueelle. Pitäis näillä konsteilla helpottaa.

Vierailija
8/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on valtavan yleistä ja yleensä syynä on ikenen vetäydyttyä vähän paljastunut hammaskaula. Ei tarvitse olla mitään tulehdustakaan aina että ien vetäytyy, mm. liian tehokas harjaaminen kovalla harjallakin voi sen tehdä, tai iän myötä monella vetäytyy muuten vaan. Vihloville hampaille tarkoitetut hammastahnat auttavat ongelmaan.

Vierailija
9/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuota samaa ja on juuri tuota ikenen vetäytymistä.

Vierailija
10/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikenestä ei vuoda verta. Viereisessä tiiviissä hammasvälissä oli paha ientulehdus. Voiko ientulehdus saada hampaankin vihlomaan? Corsodylia olen silloin tällöin käytänytkin. Hammas joka vihloo tosiaan paikattiin ja oli siinä ja siinä rajalla, että juurihoidetaanko vai ei, mutta hammaslääkäri oli sitä mieltä, että paikataan. Olen reissussa ja sain antibioottikuurin siltä varalta, että hammas tulehtuu reissussa, mutta tämä vihlominen ei taida olla tulehduksen merkki?

ap

Vierailija
11/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin hammaslääkärille ja kysyisin neuvoja.

Vierailija
13/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vasta paikattu? Voi olla että paikkaylijäämiä painaa ja ärsyttää ientä.
Käy hammaslääkärissä niin saat oikean diagnoosin vaivaasi. :)

Vierailija
14/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko sitten paikattu. Ien ei ole kipeä vaan hammas lähellä ientä vihloo ja hammas osa joka vihloo on minun oikeaa hammasta, alla oleva paikkamateriaalia oleva hammas ei vihlo. Mietin vain pitäisikö minun aloittaa se antibioottikuuri varmuuden vuoksi?

ap

Vierailija
15/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 15:29"]

Viikko sitten paikattu. Ien ei ole kipeä vaan hammas lähellä ientä vihloo ja hammas osa joka vihloo on minun oikeaa hammasta, alla oleva paikkamateriaalia oleva hammas ei vihlo. Mietin vain pitäisikö minun aloittaa se antibioottikuuri varmuuden vuoksi?

ap

[/quote]

Et todellakaan tarvi tuohon mitään antibiootteja. Harjaa nyt vaan vähän varovaisemmin siitä, käytä vihlovien hampaiden hammastahnaa ja hyvää bakteereja tappavaa suuvettä. 

Vierailija
16/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vain kun reikä oli syvä ja siinä rajalla juurihoitaako vai ei. Ajattelin, että jos tuo vihlominen on merkki siitä, että hammas tulehtuu?

ap

Vierailija
17/17 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 12:14"]

Ikenestä ei vuoda verta. Viereisessä tiiviissä hammasvälissä oli paha ientulehdus. Voiko ientulehdus saada hampaankin vihlomaan? Corsodylia olen silloin tällöin käytänytkin. Hammas joka vihloo tosiaan paikattiin ja oli siinä ja siinä rajalla, että juurihoidetaanko vai ei, mutta hammaslääkäri oli sitä mieltä, että paikataan. Olen reissussa ja sain antibioottikuurin siltä varalta, että hammas tulehtuu reissussa, mutta tämä vihlominen ei taida olla tulehduksen merkki?

ap

[/quote]

Kyllä, ientulehdus voi saada hampaan vihlomaan sitä kautta että tulehtunut ien ei ole tiiviisti kiinni hampaassa ja vetäytyy, ja luonnostaan arat hammaskaulat paljastuu. 

Muutenkin paikattu hammas voi eri tavalla vihoitella joskus viikkojakin ihan siitä paikkaamisen ja käsittelyn ärsytyksestä. Jos ei levossa jatkuvasti vihoittele edes vaan vain jos koputtelet ja raaputtelet, niin ei mitään hätää. Lopeta se rapsuttelu ja ota se antibiootti vasta sitten jos oikeasti tulee kunnon tulehdusoireita.