Mitä ainetta on kaikista helpoin päästä lukemaan yliopistoon?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:18"]
Onko tietotekniikkaan helppo päästä? Tarkoitatko tässä tietojenkäsittelytiedettä? Sori en oikein ole perillä noista yliopiston linjoista, olen itse käynyt amk:n. Yliopisto oli aikoinaan kyllä lukiosta päästyäni mielessä, mutta en oikein keksinyt silloin mitä olisin sinne mennyt lukemaan, niinpä päädyin muualle. Välillä mietin pitäiskö vielä pyrkiä sinne.. Ja itseasiassa olen kerran pyrkinytkin, mutta en päässyt. -ap
[/quote]
Tietotekniikalla tarkoitin sitä ihan perus ohjelmointia ja ohjelmistokehitystä, tietojenkäsittelytiede on vähän eri, tietääkseni suuntautunut enemmän kauppatieteisiin kuin varsinaisesti "koviin tieteisiin" kuten tietotekniikka.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:01"]
Mitä järkeä mennä lukemaan jotain minne on vain helppo päästä kun ei sillä todennäköisesti hyvin työllisty? Jaksa panostaa ja lue jonnekkin pääsykokeisiin alalle mistä on paremmat työllisyys mahdollisuudet. Jos luet vaikka FM, joo olet maisteri ja "fiksu" mutta tradenomikin työllistyy helpommim ja ehkä paremmalla palkalla..?!
[/quote]
Sulkeeko ne jotenkin pois toisiaan? Siis meinaan, et jos johonkin on helppo päästä, niin tarkoittaako se että sillä ei voi työllistyä. Tai toisinpäin. Jos on tosi vaikea päästä, niin sekö on takuu siitä että työllistyy hyvin. Sehän on ihan hullua! Enkä varmaan ole edes pyrkimässä mihinkään. Mietin vaan. -ap
[/quote]
Olet oikeassa AP, eivät liity mitenkään toisiinsa. Esim. tietotekniikkaan on helppo päästä ja työllistyminen on 99-prosenttista, enkun opiskelijat tai kirjallisuuden eivät työllisty elleivät ole opettajia mutta silti sisäänpääsy on vaikeaa, kun aloituspaikkoja on vähän ja kaikki hakijat ovat käytännössä niitä kuuden ällän oppilaita.
[/quote]
Mitä vaaditaan, että pääsee opiskelemaan tietotekniikkaa?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:15"]
järkevä menee sisään mihin helpoiten pääsee. Lukeekin kiinnostavaa ainetta tarpeeksi ja anoo pääaineen vaihtoa erillisvalinnassa.
[/quote]
Tämä vaan ei läheskään aina onnistu. Yritäpä vaihtaa lääkkikseen tai oikkikseen. Monissa muissakin aineissa on yliopistosta riippuen rajoituksia juuri suosituissa aineissa.
[/quote]
Lopulta tuo onnistuu vain hyvin harvoilla aloilla. Oikiksen ja lääkiksen lisäksi ei esimerkiksi kielten opinnoissa onnistu eikä valtsikassa.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:24"]
[/quote]
En tiedä pääsykokeesta, mutta itse pääsin suoraan ylioppilastodistuksella, LMMCC. Ala tosin ei välttämättä ole kaikkein helpoin, tai opiskelujen vaikeuden perusteella vastaa lähinnä ehkä matikkaa, mutta vähän sellaista että sitä on hankala tehdä jos ei ole todella innostunut.
Olisiko kasvatustiede tai joku sosiologia?Itse opiskelin Taik:issa maisteriksi.Se oli aika tuskien taival.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:15"] järkevä menee sisään mihin helpoiten pääsee. Lukeekin kiinnostavaa ainetta tarpeeksi ja anoo pääaineen vaihtoa erillisvalinnassa. [/quote] Tämä vaan ei läheskään aina onnistu. Yritäpä vaihtaa lääkkikseen tai oikkikseen. Monissa muissakin aineissa on yliopistosta riippuen rajoituksia juuri suosituissa aineissa. [/quote] Ei toki aina onnistu mutta useassa tapauksessa kyllä mahdollista.
[/quote]
No monissa yliopistoissa on sivuaineissakin rajoituksia, eli et voi välttämättä edes opiskella sitä unelma-alaasi vaikka olisit päässyt johonkin muuhun sisään...
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:24"]
[/quote]
En tiedä pääsykokeesta, mutta itse pääsin suoraan ylioppilastodistuksella, LMMCC. Ala tosin ei välttämättä ole kaikkein helpoin, tai opiskelujen vaikeuden perusteella vastaa lähinnä ehkä matikkaa, mutta vähän sellaista että sitä on hankala tehdä jos ei ole todella innostunut.
[/quote]
Ok. Itse olen kirjoittanut jo yli kymmenen vuotta sitten, joten en tiedä voinko samalla tavalla pyrkiä yo-todistuksella.. Mulla rivi oli muistaaksei EEEMMC.
Eikös farmakologiaan ollut joku vuosi tosi helppo päästä?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:15"] järkevä menee sisään mihin helpoiten pääsee. Lukeekin kiinnostavaa ainetta tarpeeksi ja anoo pääaineen vaihtoa erillisvalinnassa. [/quote] Tämä vaan ei läheskään aina onnistu. Yritäpä vaihtaa lääkkikseen tai oikkikseen. Monissa muissakin aineissa on yliopistosta riippuen rajoituksia juuri suosituissa aineissa. [/quote] Ei toki aina onnistu mutta useassa tapauksessa kyllä mahdollista.
[/quote]
Itseasiassa hyvin harvassa tapauksessa se on mahdollista. Itse en tiedä yhtäkään ainetta nykypäivänä joss aniin voisi tehdä. Oma kokemus kovista luonnontieteistä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:46"]
[/quote]
No ei todellakaan ole. Teologiaan on helppo päästä, taisit sekoittaa :)) Mitään farmakologian hakukohdetta ei muuten edes ole.
Fysiikkaan on aika helppo päästä. Minulla on pitkästä matikasta L ja fysiikasta alustavasti L ja sitä fysiikkaa hain lukemaan. Pääsisin paljon paljon heikommillakin arvosanoilla eli ei ole lainkaan vaikea päästä sisään. Eri asia onko se kannattavaa, OPO ja vanhemmat kilvan markkinoivat lääkistä, kauppista, tekniikkaa ja oikista paremman työllistymisen takia, mutta kun mikään noista ei kiinnosta samoissa määrin kun fysiikka niin näillä mennään. Olen kuullut että ihan M pitkästä matikasta olis riittänyt valintaan, en tiedä onko tieto todenpohjaista.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:46"]
[/quote]
Farmasia? Siis mistä valmistuu farmaseutiksi :D
No ei todellakaan ole. Teologiaan on helppo päästä, taisit sekoittaa :)) Mitään farmakologian hakukohdetta ei muuten edes ole.
[/quote]
Jahas...tulipa taas alapeukkuja,kun sanoin kasvatustiede ja sosiologia...mutta eikö ne ole suht "helppoja" päästä?Se Taik-kommenttini liittyi siihen,että aikaa menee sisäänpääsyyn yleensä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 21:20"]Tietojenkäsittelytiede.
[/quote]
Helppo päästä sisään, mutta vaikea ulos.
Kasvatustiedettä ei todellakaan ole helppo päästä lukemaan. Sisäänpääsyprosentit ovat todella pienet, vaikka eivät tietenkään kerro kaikkea. Pääsin pari vuotta sitten Helsinkiin luokanopettajaksi opiskelemaan suoraan, yleiseen kasvatustieteeseen olin parasijalla 50 tms
Kemiaa kuopioon. Muistaakseni viime vuonna otettiin 90% pääsykokeisiin osallistuneista sisään. Tampereella helppo esim. äidinkieli. Samassa saat vapaan sivuaineoikeuden.