Onko vaikea päästä opiskelemaan englantia pääaineena yliopistoon?
Minkälaista opiskelu on? Onko jollain kokemusta?
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 20:51"]
En nyt löytänyt noita tuoreempia prosentteja, mutta silloin kun minä hain (tästä on jo useita vuosia), niin Helsinkiin ainakin pääsi noin 5% hakijoista. Jäin varasijalle.
[/quote]
Ok eli on hullun vaikeaa.
Vain 5 % pääsi lukemaan englantia???
Mihin sen opiskelu oikein johtaa? Jos ei opettajaksi halua?
Kannattaa miettiä myös työllistymistä. Mä kadun sitä, että lähdin lukemaan englantia.
Pääsin aikoinaan huippupisteillä sekä englannin filologiaan että käännöstieteeseen ja olen pätkätyöläinen. Sain erinomaiset arvosanat myös yliopistossa. Mieti todella millä alalla työllistyt.
Jos se olisi akateemisesta menestyksestä ja älykkyydestä kiinni, vetäisin huippuliksoja. Vaan eipä ole.
Kannustan hakemaan putkimieheksi, sähkömieheksi, tai lääkäriksi.
No ei ole hullun vaikeaa. Viime vuonna pyöreästi joka toiselle englantia opiskelemaan hakevalle (kokeen hyväksytysti suorittaneelle) tarjottiin opiskelupaikkaa Helsingin yliopistosta. Tuskin kannattaa vertailla hakeneiden ja hyväksyttyjen määrää, jos esim. viime vuonnakin haki 1109, mutta kokeeseen raahautui vain 393... Ja jos hyväksytysti suoritti 193, tarkoittaa sitä, että ne loput 200 eivät lukeneet pääsykoekirjaa, tai jos lukivat, niin eivät ymmärtäneet lukemaansa. 193 haki siis suht tosissaan.
Jyväskylään oli sinä vuonna kun hain (2001) muistaakseni yli 500 hakijaa, sisään otettiin 50. Oli kielistä vaikein päästä opiskelemaan. Minä pääsin, mutta aika ristiriitaiset ajatukset on opinnoista: töitä saa lähinnä opettajana, kääntäjän töitä yms. on huonosti tarjolla ja käännöstyö on melko huonosti palkattua. Opinnoissa ei juurikaan opi paremmin hallitsemaan kieltä, oma kielitaitoni kehittyi parhaiten kun lähdin ulkomaille vaihtoon. Opinnot yliopistolla kun ovat esim. lapsen kielen kehitystä, mitä oppimisteorioita on vieraan kielen oppimisesta, kielisukulaisuus, kielipolitiikkaa, enlganninkielisten maiden kirjallisuutta ja kulttuuria jne, vuorovaikutusanalyysiä, kielihistoriaa jne. Toki oma kielitaito ja sanavarasto kehittyy näiden kautta, mutta opettajaksi aikova joutuu päntätä kielioppisäännöt sitten ihan itsekseen, ei niitä yliopistolla opi.
Taitaa kaikissa yliopistoissa olla sisäänpääsy sitä 5%:n luokkaa tälläkin hetkellä. Riippuu ihan omasta osaamisestasi pääsetkö sisään vai et, mutta myös pääsykokeet vaihtelevat sisällöltään aika paljon. Sisäänpäässeillä on yleensä hyvät yo-paperit, siis parhaat lähtöpisteet. MUTTA ei mikään estä sisäänpääsyä, kannattaa yrittää.
En nyt löytänyt noita tuoreempia prosentteja, mutta silloin kun minä hain (tästä on jo useita vuosia), niin Helsinkiin ainakin pääsi noin 5% hakijoista. Jäin varasijalle.