Exä exänsä hautajaisissa
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:32"]
Ei hautajaisissa ole merkitystä kummalla puolella istuu. Eturivi(t) on lähimmille omaisille ja siitä eteenpäin voi asettautua vapaasti.
[/quote]
Onko näin? Eli se oikea-vasen lähinnä häissä?
[/quote]
Mitkä ne vaihtoehdot olisivat? Häissä kyse on kahdesta ihmisestä, joiden mukaan puoli määräytyy. Hautajaiset ovat yhden sankarin juhla.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:32"]
Ei hautajaisissa ole merkitystä kummalla puolella istuu. Eturivi(t) on lähimmille omaisille ja siitä eteenpäin voi asettautua vapaasti.
[/quote]
[/quote]
Mitkä ne vaihtoehdot olisivat? Häissä kyse on kahdesta ihmisestä, joiden mukaan puoli määräytyy. Hautajaiset ovat yhden sankarin juhla.
[/quote]
Samaa mietin. Millä perusteella menisit vasemmalle tai oikealle puolelle hautajaisissa?
Jos ex on tuore Ex-kumppani, eikä muita uusimpia ex.siä ole ollut ja olleet sovussa erotessaan, niin etupenkeille vain reilusti jos kokee sen oikeaksi ratkaisuksi. Lapset ja omat vanhemmat ovat yleensä kaikkein lähempinä vainajaa. Sitten sisarrukset, ex ja kummit jne
Sukulaiset toiselle ja ystävät toiselle puolelle. Ovelta katsottuna vasemmalla on sukulaiset ja oikealla ystävät. Näin ainakin kaikissa hautajaisissa joissa minä olen ollut. :)
Omaiset oikealle puolelle, muu saattoväki (ystävät, työkaverit ym.) vasemmalle.
Vasemmalla istuu ne jotka pääsevät taivaaseen ja oikealla helvettiin menijät.
Siunaustilaisuus
Kirkossa tai kappelissa vainajan lähimmät omaiset istuvat takaa katsottaessa oikeanpuoleisessa etupenkissä, vasemmalle asettuvat seuraavaksi lähimmät sukulaiset ja ystävät. Mahdolliset viralliset lähetystöt asettuvat vasemmalle. Muut hautajaisvieraat voivat valita paikkansa vapaasti.
Hieman erilaista tietoa lähteestä riippuen;
Istumajärjestys
Siunaustilaisuudessa lähimmät omaiset istuvat kappelissa/kirkossa edessä oikealla puolella, muut omaiset heidän takanaan ja muu saattoväki vasemmalla puolella.
Lähiomaiset arkun oikealla puolella (lähimpänä vainajan sydäntä). Tällaiset ohjeistukset itse sain papilta ennen isäni hautajaisia.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 17:17"]Hieman erilaista tietoa lähteestä riippuen;
Istumajärjestys
Siunaustilaisuudessa lähimmät omaiset istuvat kappelissa/kirkossa edessä oikealla puolella, muut omaiset heidän takanaan ja muu saattoväki vasemmalla puolella.
[/quote]
Näin meillä on menty. Lapsettoman ihmisen hautajaisissa, joissa oli paljon ystäviä ja vähän sukua, istuttiin ihan vapaasti. Mutta minä järjestin ne hautajaiset, en tykkää pönötyksestä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:24"]Ulkopuolella.
[/quote]
Oonkohan hieman västnyt, kun tirskun tälle. Oon vielä menossa lapsen vanhempainiltaan juuri ja oon varma, et tää saa mut nauramaan siellä juuri väärällä hetkellä..
Exä istuu vainajan ja exän yhteisten lasten joukossa. Jos lapsia ei ole, exän ei välttämättä kannata tulla paikalle jollei ole hyvissä väleissä kuolinhetken puolison kanssa.
Ei kun oikeesti. Oikeella vai vasemmalla? :D Ihan mielenkiinnosta kysyn..
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:32"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 16:32"]
[/quote]
[/quote]
Näin se on.
kuten häissä,samanlailla toimitaan. Luin juuri artikkelin ET- lehdestä.