Maalarit hoi!
Miten pitkään, missä olosuhteissa, työtehtävissä olette olleet raskauden aikana? Alkoi mietityttämään se laki, että 2 kk ennen äippä lomalle jääntiä pitää kertoa työnantajalle raskaudesta.. että onko jotkut maalarin hommat semmoisia joista saattaa olla jotain vaaraa vauvalle ja pitäisi kertoa aikaisemmin?
Aika paljon mulla ainakin esim. on 25 kg säkkien ja 20 kg purkkien kantamista ja alkydimaaleja ja lakkoja ja tietty kaikensorttista pölyä yms. missä ei normaalisti suojia käytetä.
Eli miten te ootte asian kanssa tehneet ja onko tarvetta mihinkään erikoisjuttuihin raskauden takia vai voiko olla normaalisti töissä äippä lomalle saakka jaksamisen rajoissa?
Kiitos avusta kaikille maalareille:)
Kommentit (8)
Normaalisti tein töitä. Työnantajalle kyllä kerroin ajoissa raskaudesta, ettei tarvinnut tehdä "vaarallisia" töitä.
Suojaimien käyttöä kannattaa mielummin käyttää liikaa kuin liian vähän. Järjen käyttö on myös sallittua.
Äitiysloman aloitin heti kun pystyin. :)
Joo, sitä just mietinkin tässä et normaalisti kun uudiskohteissa ym käytetään pääasiassa pelkkiä latekseja nii siellä varmaan sais olla? Sit jos joku maalaa ovia tms niin ei itse mebis sinne käryyn eikä ite maalais niillä?
Ap.
Työnantaja on velvollinen hankkimaan tarvittavat suojavälineet. Maski naamaan jos pakko mennä sinne käryyn. Paljas iho kannattaa myös suojata, hanskoja käyttää ja nostelemisessa olla varovainen.
Hieman myös kuuntelet mitä kroppa sanoo. :) onnittelut raskaudesta <3
Hei niin, voit neuvolassa tietenkin kysyä asiata jos mietityttää.
-3
Totta kai kysynkin, aattelin ensin kysästä teiltä kellä kokemusta alalta:) kuitenkin järkeä käyttäen voi siis töissä olla eikä uskoa niitä jotka väittää ettei mitään saa tehdä, kantaa eikä hengittää! Äitiys haalareita ei taida vielä olla keksitty?:D miesten mallit on niin huonon mallisey meille naisille, isot ja leveät housut että mahtuu lantiosta kii ni johan loppuraskaudessa mahdun yhteen lahkeeseen?!:D
Ap.
Mulla oli ihan perus riipputaskuhousut ja sitten kun maha alko kasvaan eikä nappia enään saanut kiinni niin vedin housut vyöllä kiinni :'D
Kantamisen kanssa kannattaa oikeesti olla varovainen ja muistaa se ah niin ihana työergonomia<3 töitä kannattaa tehdä niin kauan kun vaan ite jaksaa, mutta voin kertoa kokemuksesta että kyllä sitä rupee lasken päiviä koska pääsee "lomille" :D
Vauva paino mulla kylkiluut mutkalle ja hengittäminen oli toisinaan aika hankalaa.
-3
Ok kiitos avusta, heti stressi pieneni:D kertokaa muutkin kokemuksianne jos on lisää maalareita paikalla! Onko nro 3 jotain muuta työhön liittyviä juttuja mitä tulis mieleen kertoa?:)
Maalariopiskelija vastaa että olen ymmärtänyt että maalarit jää aikasemmin äitiyslomalle, ellei työnantajalla ole antaa kevyempiä hommia/turvallisia töitä. Liuottimet yms öljymaalit ni en menis kyllä raskaana maalailemaan..